ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיריית מודיעין צפויה לאשר השבוע את תוכנית השלד למתחמים 4,5 ו-8, בהם ייבנו שכונות חדשות במסגרת שלב ב' של פיתוח העיר. התוכנית שהגיש צוות אגף ההנדסה לוועדה המקומית חושף למעשה כיצד תיראה מפת העיר החדשה, כאשר המתחמים החדשים יכללו גם את רובע העסקים החדש של מודיעין, בנוסף למיקום מוצע לבית החולים ולאוניברסיטה.
מעיון בתשריט התוכנית עולה כי מתחם 8 – רובע העסקים – יתפרש מגבעת הברפיליה במזרח עד לפאתי הפארק הטכנולוגי במערב, כאשר בית החולים והאוניברסיטה (לה הוקצה מגרש בגודל 80 דונם) ייבנו בצמוד לפארק. מול בית החולים (431 דונם), מצידו השני של הכביש המגיע מכיוון החווה האקולוגית, תיבנה תחנת הרכבת השלישית של מודיעין. ברובע זה ייבנו קרוב לששת אלפים יחידות דיור, אותם יאכלסו למעלה מ-15 אלף תושבים חדשים. כזכור, גבעת הברפיליה תשומר כשטח פתוח שיתפרש על פני 349 דונם.
מתחם 5 ייבנה מהשטח הגובל בפארק המים העירוני ועד לחווה האקולוגית חווה ואדם, ויכלול 15 אלף יחידות דיור חדשות ו-48 אלף תושבים. מתחם 4 יתפרש על פני שטח נרחב ביותר, מכביש 443 ושכונת הכרמים בצפון, ועד לגבעת הברפיליה בדרום והפארק הטכנולוגי ממערב. המתחם החדש יכיל 10,878 יחידות דיור בהן יתגוררו 34,810 תושבים. המתחם יכלול גם ארבעה "שטחים חומים", שטחים של העירייה המיועדים למבני ציבור, בהיקף של 13.5, 21, 19 ו-30 דונם.
בסעיף אדריכלות ובינוי בתוכנית השלד המוצעת נקבע כי ככל הניתן ייקבעו שתי כניסות לכל בניין מגורים, כאשר המרחב בין הבתים מתחבר למעברי הליכה, שבילים רגליים המהווים חלופה להליכה ברחוב. עוד באותו סעיף מפורטת תפיסת התכנון לרובע העסקים החדש, שמטרותיה הן "יצירת עיר המעודדת הליכה, יצירת חללים עירוניים המאריכים ומעודדים שהייה במרחב הציבורי, גיוון ועירוב שימושים לעידוד מפגש ופעילות בתחום הקהילה, בניית עיר במימד אנושי ובנייה בצפיפות גבוהה".
בסעיף תנועה וחניה מפורט כי "דרכים עורקיות אשר יהוו את שלד התנועה הראשי, דרכי חיץ הבונות את גריד התנועה העירונית הראשית, רחובות עירוניים ראשיים עם שדרות פעילות ראשיות הקושרות את העיר הקיימת עם ה'עיר החדשה' ואזור התעשייה ומהוות 'עמוד שדרה' לשלד הדרכים, ורחובות מקומיים נוחים לשימוש. כמו כן, יצירת כיכר עירונית ותחנת רכבת חדשה ברובע העסקים"
בהתייחסות כוללת לתוכנית השלד נכתב כי יתרונותיה הם: בסעיף כלכלת העיר – הקמת שטחי תעסוקה ומסחר מניבים ומספקים תעסוקה ושירותים לתושבי העיר והסביבה; בסעיף השפעות חברתיות – יצירת מתחמים הכוללים מסחר, בילוי ופנאי, קביעת מיקום לאוניברסיטה ובית חולים לרווחת תושבי העיר והסביבה; בסעיף תשתיות ותחבורה – שיפור הקישוריות והגישה בין העיר הקיימת לשכונות החדשות, חיזוק שלד הדרכים, הוספת דרכים עורקיות ואזוריות, יצירת רחובות פעילים בעיר; ובסעיף סביבה ונוף – חיזוק השלד הירוק על ידי קביעת שצ"פים (שטח ציבורי פתוח) שכונתיים בראשי הגבעות, קביעת המשכיות לשדרות עמק האלה, וכן קביעת "עמקים" בתחום השכונות ובתפרים ביניהן.