סוד ההצלחה: רמת הציפוף

כתבי מודיעין News
בעקבות המכרז המחודש להקמת פרויקט מעל לתחנת רכבת מודיעין מרכז, מחקר חדש מנבא הצלחה הודות לוויתור על ייעוד הדירות לשכירות
צילום: דוברות העירייה

מחקר חדש שהציג לאחרונה מכון אהרון שבאוניברסיטת רייכמן מנבא הצלחה לפרויקט הבנייה של רכבת ישראל מעל לתחנת מודיעין מרכז, זאת הודות לוויתור על ייעוד הדירות שייבנו בו להשכרה לצמיתות.

כזכור, בחודש שעבר, חצי שנה לאחר כישלון המכרז הראשון, יצאו רשות מקרקעי ישראל והרכבת במכרז חדש להקמת הפרויקט שיכלול שטחי מסחר, משרדים, דיור ותעסוקה, כאשר הסיבה העיקרית לכישלון המכרז המקורי הייתה ייעוד 125 יחידות הדיור שהיו אמורות להיבנות בו לשכירות לצמיתות. במכרז החדש נערכו שינויים מהותיים, בהם הסרת הדרישה לשכירות לצמיתות והדרישה להקמת 300 מקומות חניה עבור באי המתחם. בנוסף, הוסרה הדרישה שהבנייה מעל לשטח התחנה תנוהל בידי גורם אחד בלבד. במסגרת המכרז החדש יידרש היזם הזוכה לבנייה של 4,000 מ"ר המיועדים לשטחי משרדים, כאשר מחיר המינימום ליזמים הוא 135 מיליון שקל, בנוסף להוצאות פיתוח בסך 37 מיליון שקל.

עורכי המחקר החדש ברייכמן הציגו מודל הבנוי על בנייה ב-55 תחנות, שיוסיף 140 אלף יחידות דיור, ומסרו לעיתון גלובס כי "תוכנית רכבת ישראל מקדמת פיתוח נדל"ני סביב תחנות רכבת, בדגש על מסחר, תעסוקה ולעיתים גם מלונאות, אולם היא כמעט ואינה כוללת רכיב משמעותי של דיור, ובפרט דיור בצפיפות גבוהה".

בהתייחסם לפרויקט במודיעין, אמרו עורכי המחקר כי המעבר ממודל של השכרה למכירה עשוי לשפר את הרווחיות עבור היזם שיבנה את הפרויקט, "הגורם המרכזי לרווחיות גבוהה ולכדאיות כלכלית בטווח הבינוני והארוך הוא רמת הציפוף, ובמיוחד שילוב של שימושי מגורים בצפיפות גבוהה בסמוך לתחנות הרכבת".

כתבות נוספות