300 משאיות "הורדו" מכבישי מודיעין

יהודה גולן ואיילת לוין
2013-11-27 00:00:00
2013-11-27 00:00:00

בשנת 2013 (ונותר עוד חודש לסטטיסטיקה) הורדו מכבישי מודיעין לא פחות מ-300 משאיות שנתפסו על-ידי שוטרי התחנה. זאת בגלל ליקויי בטיחות קשים, שמסכנים מאד את נהגי העיר ואת הולכי הרגל.

הנתון המדהים מוכיח עד כמה אנחנו מסכנים את עצמנו בגלגל ענק של משאית שעלול להתפוצץ ממש ליד המאזדה הקטנה שלנו בגלל עודף משקל של כמה טונות, או שענק כזה יימעך אותנו, כי הבלמים שלו לא ממש עבדו בגלל מטען חורג.

ארתור קורול, 23, הוא אחד מתושבי העיר הדואגים לבטחונם של התושבים מפני המשאיות הדוהרות. רק בחודש שעבר אירעה תאונה בכניסה לעיר משדרות עמק האלה לכיוון אזור התעסוקה ("ליגד") בה משאית התהפכה. באותו שבוע הייתה תאונה נוספת, בה סחורה נשפכה ממשאית וחסמה את הכביש. ככל הנראה בשל מהירות מופרזת בכניסה לצומת. "הנהגים נוסעים בפראות ויודעים שלא יעצרו אותם", אומר קורול. "אני לא מרגיש שיש מספיק פיקוח מצד המשטרה וזה מסכן אותנו. בעיקר את הרצים ואת רוכבי האופניים. זו הסכנה מספר אחת בעיר".

מפקד תחנת מודיעין, סנ"צ אמיר קליין, מבהיר: "בכל יום נעות על כבישי מודיעין בממוצע בין מאה למאתיים משאיות. הן לחלוטין יעד מרכזי שלנו, ברמה יומיומית".

ובכל זאת, אנשים מפחדים…

"אנחנו משיגים תוצאות טובות מאד בתחום הזה. גם ברמה הארצית, האכיפה כאן במודיעין היא המסיבית ביותר בהשוואה למקומות אחרים. העובדה שהורדנו מהכביש בשנה האחרונה שלוש מאות משאיות עם ליקויי בטיחות חמורים מלמדת כי יש הצלחה בפעילות הזאת, שנמשיך אותה כמובן".

הבעיה – נדידה מכביש 1

כיום מפעילה משטרת מודיעין, בשיתוף אנשי משרד התחבורה, נקודת בדיקה שפועלת שלוש פעמים בחודש ממש מול תחנת המשטרה, על שדרות החשמונאים. נקודת הבדיקה כולל משקל שעליו נשקלות המשאיות לגילוי מטען חריג שמסכן את המשתמשים בכבישים וכמובן בדיקה של בוחני תנועה שמאתרים ליקויי בטיחות חמורים. בעיקר בעיות במערכת הבלמים, בעיות במכלול הצמיגים והיו גם מקרים לא מעטים שנתפסו משאיות שהשלדה שלהן היתה סדוקה ושבורה.

לדברי קליין, "במהלך שנת 2013 שוטרי התחנה נתנו לא פחות מ-1,509 דו"חות תנועה למשאיות. וזאת נכון לחודש נובמבר. זה מספר גדול בכל קנה מידה, אבל צריך לזכור שהעיר מודיעין היא עיר רוויה באתרי בניה ושיש כאן תנועה ערה מאד של משאיות הרבה מעבר לממוצע במקומות אחרים".

כיום הבעיה המרכזית של שוטרי מודיעין היא כיצד להבטיח את חיי התושבים בכבישים מפגיעת משאיות עם ליקויי בטיחות ומנגד, כיצד לא לפגוע בשטף העבודה הרגיל המתחייב מאתרי בניה וסלילת כבישים בעיר.

"אנחנו לא יכולים כמובן לעצור כל משאית ולשתק את העבודות בעיר", אומר קליין. "אם משאית נוסעת באופן חוקי ואין לה ליקויי בטיחות – אני לא יכול למנוע מממנה נסיעה גם בכבישים קטנים בעיר. משאית תקינה היא כלי רכב לכל דבר עבורנו".

אחת הבעיות הקשות שאיתן מתמודדים שוטרי העיר היא העובדה שלמשאיות אסור לנוע על כביש מספר 1 לירושלים עד שעה 09:00 בבוקר. לכן משאיות רבות יורדות במחלף לטרון, חוצות את מודיעין – לרוב בשעות עומס בבוקר – ועולות על כביש 443 בדרכן לירושלים. קליין "אם הן תקינות ובמשקל לא חורג, אין לי מה לעשות. זכותן לנוע בכבישי העיר".

"ביבס – החל לפעול!"

מיד לאחר הבחירות המוניציפאליות האחרונות ביצע מועדון עמותת "אור ירוק" במודיעין סקר בקרב תושבי העיר במטרה לברר את תחושתם לגבי רמת הבטיחות בדרכים. על פי התוצאות, התושבים לא מרגישים בטוחים בדרכים ונתנו את הציון הממוצע 6 (מתוך 10) לתחושת הבטיחות בדרכים. לאחר ביצוע הסקר העבירו מתנדבי המועדון בעיר מכתב לראש העיריה חיים ביבס, בו הפנו את תשומת ליבו לתוצאות הסקר, במטרה להעלות את רמת הבטיחות בדרכים בעיר.

המצב בערים אחרות – אגב – גרוע יותר. כך למשל בירושלים, הציון הממוצע שנתנו התושבים לתחושת הבטיחות בדרכים שלהם הוא 4. בעפולה ניתן הציון הממוצע 3.9. ציון דומה לזה של מודיעין התקבל בחולון והוד השרון.

בכדי לבצע את הסקר הקימו מתנדבי מועדוני "אור ירוק" דוכנים במקומות מרכזיים ביישובים ותשאלו את התושבים, במטרה לבדוק את תחושת הבטיחות של התושב בנושא בטיחות בדרכים. מתנדבי המועדונים בשטח מקווים כי ראשי הרשויות הנבחרים יתייחסו לנתונים בכובד ראש ויחלו במעשים למען תחושת הבטיחות של תושביהם בדרכים. האם ההבטחות שקיבלנו במסעי הבחירות יהפכו למעשים או שמא יישארו כסיסמאות עד לבחירות הבאות? ימים יגידו.

עמותת 'אור ירוק': "על הרשויות המקומיות לשים לב ולהתייחס ברצינות לרחש ליבם של תושביהם. מהסקרים שביצעו מועדוני עמותת 'אור ירוק' ניתן לראות בבירור כי ברוב הערים ברחבי הארץ שביעות רצונם של התושבים נמוכה בכל מה שקשור לבטיחות בדרכים. יש לפעול בתחום האכיפה, התשתיות וההסברה בכל עיר, מושב, קיבוץ וכפר במטרה לתת לתושבים ביטחון בדרכי העיר". 

(צילום: ארתור קורול)

כתבות נוספות

עברו למרכז

חברת פירספוט, המספקת סקירות וחוות דעות על מוצרים טכנולוגיים לחברות ענק בעולם, העבירה לאחרונה את משרדיה מהפארק הטכנולוגי לבניין דונה 2 במע"ר

ברחה וניגחה

תושבת רחובות שהייתה מעורבת בתאונת דרכים קלה באזור מודיעין נמלטה מהמקום, פגעה במספר רכבים, ביניהם גם ניידת משטרה, ונעצרה לבסוף רק בכביש 6

צפירת אמת

פרשת החיילות-סוהרות שהוקרבו בידי שירות בתי הסוהר כדי להשיג "שקט תעשייתי" היא מהחמורות שידעה המדינה

דלתות מסתובבות

אחרי עונה טובה בקריית שמונה נדב נידם, שגדל בעירוני מודיעין, רצה לחזור למכבי תל אביב ואל המאמן שנתן לו צ'אנס ראשון בליגת העל. מבול ההחתמות הביא אותו בסופו של דבר בהשאלה אל הפועל ירושלים

עברו למרכז

חברת פירספוט, המספקת סקירות וחוות דעות על מוצרים טכנולוגיים לחברות ענק בעולם, העבירה לאחרונה את משרדיה מהפארק הטכנולוגי לבניין דונה 2 במע"ר

המשך קריאה »

ברחה וניגחה

תושבת רחובות שהייתה מעורבת בתאונת דרכים קלה באזור מודיעין נמלטה מהמקום, פגעה במספר רכבים, ביניהם גם ניידת משטרה, ונעצרה לבסוף רק בכביש 6

המשך קריאה »

צפירת אמת

פרשת החיילות-סוהרות שהוקרבו בידי שירות בתי הסוהר כדי להשיג "שקט תעשייתי" היא מהחמורות שידעה המדינה

המשך קריאה »

דלתות מסתובבות

אחרי עונה טובה בקריית שמונה נדב נידם, שגדל בעירוני מודיעין, רצה לחזור למכבי תל אביב ואל המאמן שנתן לו צ'אנס ראשון בליגת העל. מבול ההחתמות הביא אותו בסופו של דבר בהשאלה אל הפועל ירושלים

המשך קריאה »