פנתר שחור

אור בן דוד
2015-03-25 00:00:00
2015-03-25 00:00:00

Kendrick Lamar-To pimo a butterfly

בשנת 1996 נרצח טופאק שאקור, ראפר קשוח בעל פה מלוכלך ונשמה של לוחם חירות בדמות משורר רחוב. קנדריק לאמאר היה רק בן 9, אך אם יש בין קוראיי כאלה המאמינים בגלגול נשמות יוכלו להבין מדוע אני חושד כי נשמתו של שאקור, שאגב היום מלמדים את שיריו בחוגי ספרות של מספר מכללות בארה"ב, עברה ישירות אל גופו של לאמאר.

מי שעלה לגדולה רק לפני שלוש שנים בסקאלה העולמית לאחר ששיחרר את אלבום המופת "Good kid M.a.a.d city" ופרס את משנתו על אמריקה ועל חייה של האוכלוסיה האפרו אמריקאית בשכונת קומפטון מלאת הפשע, בצורה כה ציורית יש לומר, עד שהפך למוצר/מותג מיינסטרים על אף שהשירים לא היו קרובים להיות כאלה בשום צורה.

לאלבומו השני (הרשמי) של לאמאר חיכו אינספור מעריצים, כולל אני, קנדריק הפתיע בכך ששיחרר את האלבום שבוע לפני המועד המתוכנן, בין אם בגלל הפחד מדליפות חומרים בלתי נמנעות בזמנים אלה או כי הוא ראה ששני הסינגלים הישמיים הצליחו מאוד ולכן החליט להחזיר אהבה למאזיניו. ניתן לשמוע בבהירות כי סערת הרוחות של השנה האחרונה באמריקה בה כמעט כל שבוע שומעים על צעיר אפרו אמריקאי שנהרג בידי שוטרים, כאשר רבות הפעמים בהן לא עשה מאום ואפילו לא נשא שום דבר המזכיר נשק, השפיע רבות על הכתיבה של לאמאר ועל הלך הרוח של הטקסטים הבוקעים מהיצירה המופתית ששמה העברי "לסרסר פרפר" אומר כלום והכל על אופיו.

 

מבחינה מוזיקלית האלבום הופק בעיקר על ידי פליינג לוטוס, עליו כתבתי ביקורת לפני מספר שבועות והוא מכיל סאונדים חיים שנשמעים כאילו הוקלטו בשנות השבעים-שמונים ושוחזרו למטרת האלבום. הז'אנרים המוזיקליים הרבים משתלבים לעיתים בצורה קלילה כמו בסינגל הראשון "i" שזיכה את לאמאר בשני פרסי גראמי ולעיתים בצורה יותר כבדה ואפלולית כמו בסינגל השני "The blacker the berry" בו קנדריק הצעיר מתאר את יחס העולם אל האפרו אמריקאים ואת השינאה החבויה המוחדרת בהם מגיל צעיר כלפי הממסד והמשטרה, ומסיים בזה שהוא (קנדריק) רוצח תיאורטית בחור אחר כי הוא שחור יותר ממנו וזה לא מוצא חן בעיניו. כפי שאמרתי הביקורת כלפי העם האמריקאי לא נחסכת באלבום זה.

"To pimp a butterfly" הוא אלבום נוקב שלא מחלחל לראש לאחר שמיעה ראשונה ומצריך מספר השמעות מקיפות והבנה של רוח הדברים המצטיירים פרי מוחו של הפרודיג'י של עולם המוזיקה כיום. מי שאכן יקדיש את הזמן הדרוש כדי להבין את גדולתו ירוויח יצירה שלא תצא מראשו לחודשים הקרובים, בהנחה שהסינגלים הבאים שיצאו יתפסו את המדיה כפי ששני הסינגלים הראשונים הטיבו לעשות.

שום חוק לוגי לא תקף כלפי האלבום "לסרסר פרפר" ואין בי שום פליאה לגבי ה"שיבושים" הקלים שעשה קנדריק. בין אם לשים גירסה מהופעה חיה של הסינגל "i" כאשר בסופה נתקלים אנו ב"שירת רחוב" של לאמאר בה הוא מגדיר לקהל שלו את המילה "ניגרו" על פי מקורותיה האפריקנים, או לסגור את האלבום עם קטע באורך של למעלה מתריסר דקות המשלב שיר המדבר על נצחיות האדם המותיר חותמו על ההיסטוריה עם שיחה (ערוכה למשעי) בין לאמאר בן ה-27 לטופאק שאקור המנוח כשעוד היה בן 27 על הפרספקטיבה שלו על החיים בכלל ועל חיי השורים בארה"ב בפרט. הדברים שיש למשורר הרחוב המנוח להגיד רלוונטים ונכונים גם לאחר כמעט שני עשורים ומכאן נוצר הקשר הייחודי בין שאקור, שהתחיל תהליך מסויים, ללאמר ממשיך דרכו בצורה כה סימבולית.

צילום יחצ

כתבות נוספות

משוגעים עליכם

גם על במת התיאטרון מצליח הצמד עמיר את סביון להפגין כשרון גדול בקומדיה המשובחת "משוגע עליה". משחק מעולה של כל הקאסט. שאפו.

חגיגה או הסתרה?

את האווירה החגיגית באירוע הגאווה העירוני העכירו טענות מצד עיתונאי הארץ וחברי סיעת מודיעין חופשית, שטענו כי המשטרה הורתה להסתיר את האירוע מהעוברים ברחוב וכי העירייה לא פרסמה מספיק את האירוע, מה שהביא למיעוט משתתפים • העובדות: פריסת בד אטום מאחורי בימת ההופעות היא אחת מהדרישות לקיום אירועים המוניים, והעירייה פרסמה את האירוע בשלטי חוצות ובפלטפורמות הדיגיטליות

משוגעים עליכם

גם על במת התיאטרון מצליח הצמד עמיר את סביון להפגין כשרון גדול בקומדיה המשובחת "משוגע עליה". משחק מעולה של כל הקאסט. שאפו.

המשך קריאה »

חגיגה או הסתרה?

את האווירה החגיגית באירוע הגאווה העירוני העכירו טענות מצד עיתונאי הארץ וחברי סיעת מודיעין חופשית, שטענו כי המשטרה הורתה להסתיר את האירוע מהעוברים ברחוב וכי העירייה לא פרסמה מספיק את האירוע, מה שהביא למיעוט משתתפים • העובדות: פריסת בד אטום מאחורי בימת ההופעות היא אחת מהדרישות לקיום אירועים המוניים, והעירייה פרסמה את האירוע בשלטי חוצות ובפלטפורמות הדיגיטליות

המשך קריאה »