שיר השירים של נפתלי

ערן קמינסקי, צילום: אינגריד מולר

והאם יש סיכוי שנוכל לשמוע את המוסיקה המלווה אותו כפי שנוגנה לפני שלושת אלפים שנים? לאריה נפתלי, מוזיקאי ממבוא מודיעים, הפתרונות

כאשר מתקרבים אל דלת ביתו של אריה נפתלי במבוא מודיעים, שומעים את ואן מוריסון מתנגן. לא בחירה שגרתית במיוחד במחוזותינו, או כמו שנפתלי אומר: "אתם הישראלים אוהבים דברים כבדים", כאשר אני מתוודה על העדפתי המובהקת ללהקות כמו לד זפלין והדורס.

אחר כך הוא מוביל אותי אל המקלט הסמוך לביתו, שם מעטרים את הקירות פוסטרים המודיעים על הופעות של ההרכבים שהקים עם השנים – להקת "אין ספק" שהיו מראשוני ז'אנר המוזיקה יהודית אלטרנטיבית ולהקת "המעליות" איתה הוא מופיע עד היום עם קאברים לגרייטפול דד האגדיים וגם חומר מקורי משלו.

אמנם לאחר האזנה לשניים מאלבומיו שהעניק לי נפתלי מתברר כי הוא מוזיקאי בהחלט מעניין, אבל לא לשם כך התכנסנו היום. הגעתי אליו כדי לגלות מדוע החליט ששיר השירים המפורסם בן 117 הפסוקים, הוא למעשה לא אחר מווידויו של שלמה המלך שבור הלב ולא אלגוריה מתוחכמת לביאת המשיח או כל דבר אחר. וגם כיצד החליט להלחין את הקטע התנ"כי ומדוע הוא טוען שפיצח את חידת טעמי המקרא וגילה את הלחן המקורי של הטקסט הקדום.

הכול מתחיל בפריסקו

אריה נפתלי (בן 52, נשוי+4), מוזיקאי ומתרגם, נולד וגדל בסן פרנסיסקו של שנות השבעים, העיר שהמציאה את תרבות ההיפים וידועה עד היום כמקדש הליברליות והחשיבה החופשית. "אהבתי את העיר הזאת", הוא מספר, "אני דור חמישי שם ולא רציתי לגור בשום מקום אחר בארצות הברית. עד שגיליתי את התנ"ך".

"אחרי שביליתי שנתיים בישראל, חזרתי לפריסקו ושכרתי בית יחד עם חבר והקמנו להקה. יום אחד פתחתי את התנ"ך. תמיד חשבתי שבלתי אפשרי לקרוא בו, אבל הפעם זה תפס אותי בצורה בלתי רגילה. אמרתי לחבר שלי (אותו חבר מנגן איתו עד היום. ע.ק): "רובי, אתה חייב לקרוא את זה!". בסן פרנסיסקו אין יהודים דתיים, ככה שבעצם המצאנו לעצמנו יהדות משלנו. היה שם רק בית כנסת אחד ובו זקנים שדיברו ביידיש. התברר גם שסבא שלי היה נשיא בית הכנסת בשנות העשרים".

נפתלי. "איך שהגענו לכאן פגשתי במכולת את הרב קרליבך. הוא ניגש אלי ואמר לי: "אתה אריה נפתלי, הבסיסט הכי טוב בעולם?"

בסופו של דבר נפתלי חזר לישראל, עשה סיבוב בקיבוץ בית רימון ומשם הגיע לירושלים והצטרף ללהקת חתונות. לאחר מכן הוא הכיר את מי שתהיה אשתו ובשנת 1987 מגיעים השניים למושב הסמוך למודיעין. "איך שהגענו לכאן פגשתי במכולת את הרב קרליבך (הרב שלמה קרליבך הידוע כ"רב המזמר" האגדי. ע.ק). הוא ניגש אלי ואמר לי: "אתה אריה נפתלי, הבסיסט הכי טוב בעולם?" ככה הוא היה מדבר, נותן לאנשים להרגיש כמו מלך. אנחנו בכלל הגענו למבוא מודיעים למרות קרליבך ולא בגללו כמו אחרים. זה היה נראה לנו קצת כמו כת ואני שבאתי מהעיר של הכתות בארה"ב לא ממש הייתי בקטע. מפה לשם התחלתי לנגן איתו. זה נמשך כמה שנים בהן הפקתי לו שני דיסקים ועשיתי עליו סרט תיעודי שבסיומו הוא נפטר".

גם שלמה היה רק בן אדם

ועכשיו לענייננו – שיר השירים התנ"כי מהווה מוקד להתפלמסות כבר מאות שנים אם לא יותר. מדובר בסך הכול במגילה קצרצרה המאגדת שבעה עשר שירי אהבה ועוד כמה פסוקים, אשר על פי המסורת היהודית נכתבה בידי שלמה המלך ומהווה אלגוריה ליחסים בין עם ישראל לאלוהיו. גישות אחרות טוענות כי הטקסט נכתב מאות שנים לאחר תקופתו של שלמה ואילו הנוצרים טוענים כי האלגוריה כאן היא ליחסים בין ישו לרוח הקודש. המשותף לכל המפרשים את הטקסט עד היום, היא העובדה כי כולם נמנעו לחלוטין מלהתייחס לטקסט כלשונו ובחרו להלביש עליו איזושהי פרשנות. מעולם לא פורש הטקסט הנועז, המכיל תיאורים מפורשים על גבול הארוטיקה, כפי שהוא – כפשט. "אפילו רש"י, שהוא מלך הפשט, ישר קפץ לאלגוריה", הוא מספר. וכאן נכנס לתמונה אריה נפתלי. "כספרדי אני קורא את שיר השירים מדי יום שישי. קראתי אותו מאות פעמים וכמו כולם מעולם לא עצרתי לחשוב מה קורה כאן".

אז מה הפרשנות שלך?  

"שיר השירים הוא בסך הכול וידוי של שלמה המלך, בחור צעיר אשר כבר בגיל 23 בנה את בית המקדש (ולמעשה קיים את המצווה הגדולה ביותר ואפשר לבני ישראל לקיים בפעם הראשונה את תרי"ג המצוות) ולאחר מכן התפנה לעבור על שלושת האיסורים המפורשים שחלו עליו: לא תרבה בנשים, סוסים וכסף. שלמה מתעלם לחלוטין מאותם איסורים, ובשלב כלשהו פוגש את שולמית, אישה צעירה ויפיפייה מעין גדי, אשר בנוסף ליופייה המיוחד החזיקה גם בכרם משלה ובו עצים מהם הפיקו בושם יקר ערך. שלמה המלך מצווה על אנשיו לקחת אותה עימו לארמון, שם היא מתחבבת על נשות החצר ועומדת בפני ניסיונות הפיתוי של שלמה. באותו הזמן מבקר אותה בתכיפות מאהבה מעין גדי, אולם היא מיועדת למלך ודיבורים על חתונה נשמעים באופק. אפילו בת שבע, אימו של שלמה, מאשרת את הנישואים הקרבים שאמורים להעמיד סופסוף יורש ראוי לממלכה.   

שלמה המלך, שהיה מוטרד מנוכחותו של המאהב בחייה של שולמית, מצליח לבסוף לפתות אותה ומיד הם צאתו מחדרה הוא מתרברב בפני חבריו כמו נער צעיר ומספר לכל השומע על הצלחתו. מאותה נקודה הופכת הנערה לעוד פילגש מבחינת אנשי הארמון, ולאחר שהיא בוחרת במאהבה ומחליטה לעזוב חזרה אל ביתה, פונה אליה שלמה המלך כשהוא שיכור לגמרי, ומשפיל אותה עד עפר כאשר הוא מתאר את גופה לפרטי פרטים אל מול אנשי החצר".

הכול בגלל לב שבור

אז איך יכול להיות ששלמה המלך בעצמו כתב טקסט שכזה בו הוא מצטייר כתאוותן, שיכור ועוד שלל תכונות לא מחמיאות בעליל? "אני רק טוען ששלמה ישב וכתב מחזה על עלילותיו", מספר נפתלי, "לכן גם קראתי לספר שהוצאתי עכשיו "וידויו של משיח", הרי שלמה נחשב כמשיח מזרע בית דויד שיבנה את בית המקדש ויגאל את עם ישראל. אגב, מאותה נקודה ועד גיל ארבעים שלמה פורק כל עול, אוסף לעצמו מאות נשים ופילגשים ומציף את העיר במזבחות אלילים עבור נשותיו הנוכריות. הוא פשוט התאהב ביחידה שסירבה לו ומתוך הלב השבור יצא הטקסט הזה על איך פספס שלמה את אהבת חייו ואיתה גם את הסיכוי לגאול את עמו".

התגובות לפרשנות הלא שגרתית של נפתלי, די צפויות. "בעולם הדתי, עבורו שלמה המלך הוא קדוש ושיר השירים הוא קודש קודשים, לא מבינים איך אני מעז לגעת בטקסט ולפרש אותו כלשונו. בעולם החילוני או שלא מתעניינים או שאומרים "וואלה, הוא עלה על משהו".

אופרה תנ"כית

במקביל, החל נפתלי להתעניין בטעמי המקרא. "היה לי זיק רעיון שהם מהווים שיטת הלחנה כוללת. הטעם בונה מבנה מוזיקלי שמלווה את המילים, נותן את הדגש ואת הכוח בתוך המילה וכמובן גם את המנגינה. טעמי המקרא אינם מערך של תווים בלבד. הם נוסחה מוסיקלית שיחד עם הטקסט מספק את התבנית המלודית, ההרמונית והקצבית לכל מילה ולכל פסוק בפני עצמו. רציתי לקחת את זה צעד אחד קדימה ולבדוק איך זה עובד כמוזיקה".

"בבית המקדש תמיד היו כלי נגינה, לא יכול להיות שניגנו שם סתם קקופוניה. חייב להיות איזשהו היגיון. אז פשטתי את טעמי המקרא על פי המבנה המוסיקלי, ניסיתי להלביש את זה על תבניות מוזיקליות שאנחנו מכירים וגיליתי שאפשר להלביש את הטעמים על כל סגנון מוזיקלי בעולם, מה שאומר שאפשר לדעת איך נשמעה המוזיקה המקורית כפי שהלחינו ושרו באותם ימים. אמנם זה לא חייב להיות שככה בדיוק זה נשמע, אבל ליבו של השיר הוא אותו דבר".

לפני ארבע שנים התחיל נפתלי במלאכת המחקר של הטקסט המקראי. "זה היה בתאריך הפטירה של ג'רי גארסיה (סולן הגרייטפול דד) והרמן הסה (סופר, מחבר "סידהרתא"), שניהם גיבורים גדולים שלי, ואז החלטתי שאני מפסיק לעשן. נשאר לי הרבה זמן פנוי… אז התחלתי להלחין. הכי פשוט והכי נגיש היה שיר השירים – רק 117 פסוקים. רציתי לראות אם זה נכנס לנוסחא ופלא פלאים, זה עבד".

ארבע שנים של עבודת מחקר ואולפן הקדיש נפתלי לעניין. הוא קיבץ עימו כמה מוזיקאים אשר השתמשו רק בכלים בני תו אחד, דומים לאלו שהיו בשימוש בתקופת בית המקדש הראשון כגון נבל, כינור ותופים. היות והמחזה מחולק לשלוש דמויות עיקריות: השולמית, שלמה ומאהבה של הצעירה, מיוצגת כל אחת מהדמויות בכלי נגינה שונה.

"מה שגיליתי הוא מדהים, הבנתי שהטקסט הזה הוא למעשה האופרה הראשונה בעולם בת שלושת אלפים שנים. אחרי שרשמתי את התווים וניגנתי אותם שוב ושוב, התגלו בפניי תשובות להרבה שאלות לגבי מיהם הדוברים ומה כוונתם, הופיע מגוון מעורר השתאות של דינאמיקות ומקצבים מוסיקליים, בקיצור, כמו שקיוויתי, האופרה העתיקה בעולם התעוררה לחיים".

 

גיבורי התנ"ך הם לא הפלינטסטונס

 

ארבע שנים של עבודה הסתיימו ועכשיו מחזיק נפתלי בידיו את הספר שהוציא, המסכם את הפרשנות שלו לשיר השירים (את כל הסיפור תוכלו למצוא באתר: http://www.thesongofsongs.net/). אל הספר מתלווה כמובן גם דיסק ובו פסקול המחזה וכעת נפתלי מחכה לראות מה יקרה עם זה הלאה.

"מה החלום שלי? שזה ימכור המון המון עותקים", הוא צוחק, "בעיקר אני רוצה שזה ייצא החוצה ושאנשים יראו איזה סיפור ענק שלמה המלך כתב לפני שלושת אלפים שנים. הבנאדם כתב אופרה, עם צחוקים ומוסר השכל".

"יש לנו נטייה לחשוב על גיבורי אותה תקופה כמו על הפלינטסטונס, אנשי תקופת האבן עם עגלות על גלגלי אבן וחרבות. זה ממש לא נכון לחשוב עליהם כפרימיטיביים, הם בנו דברים מאוד מורכבים והמחזה הזה הוא דוגמא טובה לכך. אני רוצה לפתוח לאנשים את העיניים שיבינו שהייתה לנו תרבות מאוד מפותחת כבר אז. הייתי שמח גם אם ייקחו את טעמי המקרא יותר ברצינות. מוזיקאים יכולים לחגוג על זה לטעמי, בטח שכל הבנאים ואחרים מהז'אנר".

חלום נוסף יש לנפתלי והוא לראות את היצירה המשותפת שלו ושל שלמה המלך, עולה לבמה. "הייתי רוצה להעלות את זה כמחזה, לא מחזמר, אלא אופרה. להפיק דבר כזה עולה מינימום מאה וחמישים אלף שקלים. נפגשתי כבר עם כמה מפיקים, בעזרת השם מישהו ירצה ללכת על זה".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"שלמה המלך, שהיה מוטרד מנוכחותו של המאהב בחייה של שולמית, מצליח לבסוף לפתות אותה ומיד הם צאתו מחדרה הוא מתרברב בפני חבריו כמו נער צעיר"

 

"בעולם הדתי, עבורו שלמה המלך הוא קדוש ושיר השירים הוא קודש קודשים, לא מבינים איך אני מעז לגעת בטקסט ולפרש אותו כלשונו.

 

2037-03-01 01:25:00
2037-03-01 01:25:00

כתבות נוספות

המספר הנוסף

שחק בן שבת, הסקורר של עירוני מודיעין, חתם על חוזה לעונה נוספת, איתמר אינהורן רשם ניצחון בתחרות הרכיבה בפולין, ונערות ב' דרום של עוצמה מודיעין פספסו עליית ליגה בשל הפסד בודד

חוגגים עם הבירה

מודיעין תציין את יום ירושלים בשלל אירועים: יונתן רזיאל ונתן גושן במופע משותף, רבקה זוהר עם הלהיטים מפעם ומופע דגלנות של בנות האולפנה

המספר הנוסף

שחק בן שבת, הסקורר של עירוני מודיעין, חתם על חוזה לעונה נוספת, איתמר אינהורן רשם ניצחון בתחרות הרכיבה בפולין, ונערות ב' דרום של עוצמה מודיעין פספסו עליית ליגה בשל הפסד בודד

המשך קריאה »

חוגגים עם הבירה

מודיעין תציין את יום ירושלים בשלל אירועים: יונתן רזיאל ונתן גושן במופע משותף, רבקה זוהר עם הלהיטים מפעם ומופע דגלנות של בנות האולפנה

המשך קריאה »

שדד את ההיסטוריה

תושב מודיעין נעצר בחשד לסחר בלתי חוקי בעתיקות, ובחיפוש בביתו נמצאו 1,800 פריטים היסטוריים, חלקם נדירים • על פי החשד, החשוד רכש את הפריטים מסוחרי עתיקות מהשטחים ומכר אותם ללקוחות בחו"ל

המשך קריאה »

תוכן שיווקי » אולי יעניין אותך