אנחנו יודעים מה עשיתם בקיץ האחרון

איילת רוטה-גבאי (צילום: אתר
2037-06-30 04:51:00
2037-06-30 04:51:00

"מתי כדאי לי להתחיל לקיים יחסי מין עם החבר שלי?", כתבה נערה בת 15 בתחילת חופשת הקיץ, באחד הפורומים הפופולאריים ברשת בקרב בני נוער. "אני נוסע עם חברה שלי לאילת", כתב נער בן 16, "איך אני משכנע אותה להסכים ללכת עד הסוף?". אלה  שניים מתוך רשימת ציטוטים נבחרים שלוקטו מתוך עשרות שיחות, רק באותו פורום בודד, בו ביקשו בני נוער עצות והדרכה מינית מבני גילם, רגע לפני שהחופש מתחיל, ובמטרה לנצל את ימי הקיץ עד תום ומכל הבחינות. מדובר בתופעה ידועה. קחו חודשיים חופש, שלבו מזג אוויר קיצי ומהביל והוסיפו בני נוער בשלב ההורמונאלי ביותר בחייהם, ותקבלו תנאים אופטימאליים לפריקת עול. גם בקרב בני הנוער הטובים של מודיעין. מה בתפריט? מסיבות פרועות, אלכוהול, סמים, טיולים ליעדים לצעירים ללא השגחת מבוגרים, וכמובן יחסי מין. חופשת הקיץ היא הזמן שבו בני נוער רבים הולכים עד הקצה, ואף קופצים ממנו.

מכירים את הטעם של הצעירים

"מה שקורה באיה נאפה, נשאר באיה נאפה". זו הייתה התגובה הרשמית של מרבית בני הנוער המקומיים שביקשנו לראיין לכתבה. חבורות של בני 16-17 בחופשה ובני 18 לפני גיוס, פקדו בחודשיים האחרונים את כל היעדים שמשרדי הנסיעות כבר תייגו כמוכווני בני נוער: בורגס הבולגרית, כרתים וקוס היווניות, ועיר החוף הקפריסאית איה נאפה, התמלאו בנערים דוברי עברית. מה בדיוק עשו שם? אם תנסו לדובב אותם לא תגיעו רחוק. המשימה לגלות מה קרה באיה נאפה, אם עברת את גיל 18, דומה לתרגיל בבילוש למתחילים. התחנה הראשונה היא כמובן משרדי הנסיעות, שם בנו תוכניות מותאמות במיוחד לטעמו של הנער הישראלי הממוצע, ועל פיהן אפשר לגלות מה מעניין את מיטב הנוער שלנו.

הלהיט של הקיץ האחרון היה איה נאפה. בקטלוגים מוגדר האי כ"עיר הנופש האולטימטיבית לצעירים!". עם סימן הקריאה במקור. האי מציע מפגש עם צעירים מכל רחבי אירופה, ספורט אתגרי (בנג'י, צלילה, טיולי שטח) ובעיקר – ים של מסיבות ומועדונים. אתר תיירותי אחר מסביר ש"מי שלא שמע או לא ידע, איה נאפה זו עיר המסיבות. כל ערב החגיגה מתחילה ונמשכת עד הבוקר", ובתפריט: "מסיבות קצף, מסיבות חוף, והרבה אלכוהול". יודעי דבר אף ממליצים לבני הנוער להצטייד באלכוהול כבר בזמן הקניות ב'דיוטי פרי', וחברות הנסיעות, המכירות את טעמם של הלקוחות הצעירים, מציעות לנוסעים פנקס קופונים המאפשר להם כניסה למגוון מועדונים, הנחות בשתייה ואטרקציות אתגריות. אחת החברות יוצאת מגדרה ומבטיחה לצעירים לינה במקומות שבהם "מותר לרוץ במסדרונות, לחגוג כל הלילה עם אנשים בני גילכם, ומלונות שמהם חוזרים עייפים ושזופים".

התחנה השנייה במסע הבילוש הובילה לארכיוני העיתונים. חיטוט זריז מגלה שבני נוער ישראליים המשוחררים לחופשי בעיירת קייט מעבר לים לא מסתפקים תמיד רק בבילויים עד אור הבוקר. לעיתים האלכוהול ואווירת החופש עלולים להיות הרסניים. מדי שנה אנו מתבשרים על חבורת צעירים אחרת שהתפרעה, הרסה, שברה וניתצה טלוויזיות לתוך בריכת השחייה.

"זה האנגלים שהתפרעו"

לפני שנה זה קרה באי היווני איוס: חבורת בני נוער שהצטיידו, לפי ההמלצה, במאגר של עשרים בקבוקי אלכוהול ב'דיוטי פרי', השתכרו בחדר בית המלון. הם לקחו את מטפי כיבוי האש והחלו להשתולל ולפזר את החומר שהיה בהם. סוף דבר הוא שבני הנוער גורשו משטח המלון: "לא התפרענו בכלל", כועס על ההשוואה ת', תלמיד ממודיעין שבילה עם חבריו חופשה באיה נאפה, "אם כבר מי שהתפרע היו החבר'ה האנגלים. שם באמת היה מקרה של טלוויזיה שנזרקה מהחלון לבריכה. אנחנו נסענו בשביל לעשות חיים, לשכוח קצת מבית הספר והבגרויות, לא לעשות בלגן".

מה בכל זאת עשיתם באיה נאפה?

"לא משהו מיוחד", הוא מיתמם, "מסיבות, ים, קצת ספורט אקסטרים, זהו".

אלכוהול?

"לא יותר מדי".

ת' וחבריו לא היו מוכנים להרחיב מעבר לכך. כפי הנראה אפשר להניח בוודאות גדולה שבמוזיאונים ובאתרי התיירות של העיר הם לא ביקרו.

חופשת הקיץ, כך מסתבר, היא לא רק הזדמנות למסיבות פרועות ושטופות אלכוהול – חלק מבני הנוער מנצלים את הפגרה כדי להתנסות גם בחומרים ירוקים יותר. "מה פתאום? אני לא נוגע בסמים", מצהיר בנחישות נ', תלמיד כיתה י"א מרעות, וקורץ. שיחה קצרה עם קבוצת בני נוער מקומיים מעידה על הכחשה רשמית גורפת, אך בין השורות הם מגלים שרובם כבר התנסו, לפחות בשאכטה, מסיגריית חשיש או מריחואנה. "זה לא כמו קוקאין או הרואין", מנסה אחד הנערים לעמוד על ההבדל הפרמקולוגי, "זה גם לא כמו סמי הפיצוציות, 'נייס גאיי' וכל אלה, זה רק חשיש. לא שניסיתי", הוא מחייך, "אבל יש מי שאומר שזה אפילו בריא".

בסמי פיצוציות התנסיתם?

"רק בחוקיים", עונה נ', "ברגע שהוציאו את ה'חגיגת' וה'מבסוטון' מחוץ לחוק אנחנו לא נוגעים בהם". קשה לדעת אם הנחישות הזו נאמרת בקריצה, והאמת מסתתרת מאחורי המילים, אך מחבורת בני הנוער הספציפית הזו עולה המסר כי לילות הקיץ הם זמן טוב להתנסויות גם בחומרים שכאלה. "אם אנחנו מעשנים משהו", מסביר נ', "ואנחנו לא עושים את זה, אבל זה רק בחופש, כי לא צריך ללכת לבית ספר בבוקר, ואפשר לחזור מאוחר כשההורים כבר ישנים, והם לא יכולים להריח את זה עליך".

אז אתם מעשנים הרבה?

"אמרתי כבר שאנחנו לא מעשנים", הוא שוב מחייך, "אבל בסך הכל זה לא יותר גרוע מאלכוהול, שדופק לך הרבה יותר את הראש. מה מריחואנה כבר עושה? יש מקומות שזה בכלל חוקי, ואולי זה עוד יהיה גם בארץ".

האיום שהסמים מציגים

אולי זה עוד יהיה חוקי, טוען הנער בן ה-17 כלגיטימציה למריחואנה ולחשיש, ומסתבר שאינו היחיד שחושב כך. מחקר שנערך ביולי 2013 באוניברסיטת מרילנד בארה"ב, קובע שלגליזציה של מריחואנה עלולה להגביר את השימוש בקרב בני נוער שכבר משתמשים בה. נתוני המחקר מתבססים על סקר שנעשה בקרב תלמידי תיכון בארה"ב, וכמעט שני שליש (65%) מהם שדיווחו על שימוש במריחואנה לפחות פעם אחת בחייהם אמרו כי הענקת מעמד חוקי למריחואנה תגרום להם בסבירות גבוהה יותר להשתמש בה. יותר משלושה רבעים (78%) ממשתמשי מריחואנה כבדים דיווחו כי הענקת מעמד חוקי לסם תגרום להם בסבירות גבוהה יותר להשתמש בו. מעל רבע (16%) מבני הנוער, שדיווחו כי מעולם לא השתמשו במריחואנה, אמרו שיש סיכוי גבוה יותר שישתמשו במריחואנה אם הסם יהיה חוקי. לדברי מחברי הסקר ,"תרחיש אפשרי אחד שעולה מנתונים אלה הוא שלגליזציה של מריחואנה עלולה להוביל לשימוש מוגבר בקרב אלה שכבר משתמשים, כולל בני נוער שכבר כמעט כל יום מעשנים מריחואנה". בסקר השתתפו 3,884 תלמידים, בכיתות ט' עד י"ב.

רגע לפני שזה קורה ונערי ישראל פוצחים בעישון פומבי נציג כמה נתונים עובדתיים, שפורשת עמותת 'ישראל אומרת לא לסמים', על המריחואנה:

השפעות לטווח קצר: עיוות החושים, פאניקה, חרדה, קואורדינציה נמוכה, זמן תגובה ארוך, לאחר ה'היי' הראשון, המשתמש מרגיש ישנוני או דיכאוני , פעימות לב מוגברות (סכנה להתקף לב(.

השפעות ארוכות טווח: ירידה בתפקוד המיני, ירידה של התנגדות הגוף למחלות שכיחות (הצטננות, ברונכיט), דיכוי המערכת החיסונית, הפרעות גדילה, עלייה בכמות התאים בעלי מבנה לא נורמאלי בגוף, ירידה בהורמוני המין הגבריים, הרס מהיר של סיבי הריאות ופציעות במוח שעלולות להפוך לקבועות, קשיי לימודים – ירידה ביכולת למידה וזכירת נתונים, אפתיה, עייפות, חוסר מוטיבציה, שינויים באישיות ובמצבי הרוח, אי יכולת להבין דברים בבהירות.

"מה שבני נוער ומבוגרים לא יודעים אודות סמים ואלכוהול יכול להרוג אותם", טוענים בעמותה, "הנוער בימינו חשוף לסמים ואלכוהול מוקדם מאי פעם. ההיבט המטריד ביותר של הבעיה הזו הינו כיצד שימוש לרעה בסמים מזיק לנוער שלנו, והאיום שזה מציב לעתידה של המדינה. משתמשים צעירים סובלים מיותר מחלות, נעדרים יותר ימים מבית הספר ונוטים יותר להידרדר לפשע ממי שאינם משתמשים. הפתרון הטוב ביותר הוא להגיע לצעירים עם חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות, לפני שהם יתחילו להתנסות בסמים. הרבה פחות סביר שבני נוער שיודעים את האמת על סמים יתחילו להשתמש בהם".

גם הבנות

חום יולי-אוגוסט משפיע לא רק על מד הטמפרטורה אלא גם על מדד ההורמונים. טרם נעשה המחקר שקובע האם אלה החודשים שבהם מרבית בני הנוער מאבדים את בתוליהם, אך נראה כי אלה החודשים שבהם העניין המיני עולה, ועם העניין מגיעה גם ההתנסות. מנתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת לשנת 2010 עולה כי עד כיתה י"ב כ-45% מהבנים

וכ-30% מהבנות קיימו יחסי מין. מחקרים מעידים כי התנסות מינית היא נורמטיבית בקרב בני נוער, אך מפתיע לגלות כי שיעור בני הנוער המקיימים יחסי מין בישראל נמוך ביחס למדינות מערביות אחרות. בנות נוטות להתחיל לקיים יחסי מין בגיל מאוחר יותר, אך הפערים בין בנים לבנות בנושא זה הולכים ומצטמצמים עם השנים.

התנהגות מינית היא טבעית, אך אותם מחקרים מראים כי בני נוער המקיימים יחסי מין נוטים להתנהגות מינית מסתכנת. כ-40% מתוכם קיימו יחסי מין עם שלושה בני זוג או יותר,

וכ-65% קיימו יחסים עם בן זוג מזדמן. שיעור השימוש בקונדום בקרבם הולך ויורד בשנים האחרונות, ובכל שנה מבצעות כ-1,100 נערות הפלות באישור משרד הבריאות. כ-35% מבני הנוער הפעילים מינית קיימו יחסי מין לראשונה לפני גיל 15.

''בקיץ לא צריך חדר"

המחקר בישראל בכל הנוגע להתנהגות מינית של בני נוער מתמקד בגילאי תיכון, למרות שממצאים מצביעים על כך שהתנסות מינית מתחילה לעיתים קרובות מוקדם יותר. בסקר אחרון שנעשה בישראל, ובו נבדקה התנהגות מינית בקרב תלמידי כיתה י', נמצא כי 23% מן הבנים ו-8% מן הבנות קיימו יחסי מין בגיל 15. מבין הנחקרים שקיימו יחסי מין, 63%

מהבנות ו-81% מהבנים ציינו שהשתמשו בקונדום, 17% מהבנות ו-15% מהבנים ציינו שהשתמשו בגלולה למניעת הריון. בני הנוער נשאלו מתי קיימו יחסי מין לראשונה, והתבררה עלייה משמעותית בשיעור הבנות שהחלו לקיים יחסי מין בגיל 13 או צעיר יותר.

בין הגורמים שנמצאו כמשפיעים על קיום יחסי מין בגיל צעיר היו תפיסה כי מרבית בני גילם מקיימים יחסי מין, העדר הצלחה בלימודים, וחיים ללא שני ההורים. השוואה בין ממצאי מחקר זה למחקר דומה שנערך בראשית שנות ה-70' משקפת עלייה בשיעור בני הנוער שהתנסו ביחסי מין ובסוגים נוספים של התנסויות מיניות, ושוב – עלייה משמעותית במיוחד בקרב בנות. סקר שנערך ב-2007 מצא כי הגיל הממוצע של תחילת קיום יחסי מין היה 14 אצל בנים ו-15 אצל הבנות.

"הקיץ זה זמן טוב לעניינים האלה", מספר בערפול עמית, תלמיד כיתה י"א ממודיעין, "נוסעים לאילת או לחו"ל כמה חבר'ה, שותים קצת או נשארים עד מאוחר במסיבות. אני לא יכול לפרט יותר, כי זה לא עניינו של אף אחד, אבל", הוא מחייך כרוקם מזימה, "בקיץ לא צריך חדר".

אדונים לעצמם

"נושא התנהגויות בני נוער הוא מאוד נרחב ומורכב, ויש לו השלכות רבות", מסביר אלי פראשה, פסיכותרפיסט המתמחה בטיפול בבני נוער, מנהל מכון 'עידן-מודיעין' לטיפול בפרט ובמשפחה, "כל מקרה צריך להיבחן לגופו, כך שהדברים שאני אומר כאן הם בגדר הכוונה כללית ולא ייעוץ אישי".

ובכל זאת, פריקת העול הקיצית של בני הנוער היא תופעה טבעית?

"כהורים, רצוי שנבין כי יש משימות התפתחותיות העומדות בפני כל מתבגר. אם הם לא יתנסו עכשיו אז מתי כן? בגיל 40, כשיש כבר משפחה וילדים? זה המוטו שעומד לנגד עינינו כשאנחנו מסתכלים על התנסויות של בני נוער. בני הנוער עסוקים בהגדרה העצמית שלהם. מצד אחד, הגדרת שייכותם לקבוצת ההשתייכות שלהם. מצד שני, הגדרת העצמאות שלהם והנפרדות שלהם מההורים ומהמשפחה. המתבגרים מגלים את יכולתם לממש את הסקרנות שלהם בתחומי החיים השונים. הם בודקים את גבולות היכולת האישית שלהם וגם את גבולות היכולת הפיזית שלהם. נראה שהזמן של החופשה הגדולה הוא הזמן המתאים לכך. עולם המבוגרים, כלומר בית הספר וההורים, נותן להם פסק זמן שנראה אינסופי. פסק זמן שבו מוטלת עליהם האחריות למלא אותו. בשנת הלימודים כמעט כל מה שהם עושים מוכתב על ידי המסגרות השונות בהן הם חיים. בחופש הם אדונים לעצמם. לכן, התכנסויות חברתיות, מסיבות, טיולים – כל אלה הם ההזדמנויות שהנוער מארגן לעצמו כדי לתרגל".

ההורים צריכים פשוט לקבל את זה?

"בהזדמנויות אלו בני הנוער צריכים לתפקד עצמאית ללא עזרת ההורים. הם רוצים ליצור חוויית השתייכות טובה בתנאים של יחסים חברתיים אינטנסיביים. הם בודקים עד כמה הם רצויים, עד כמה הם אהובים, עד כמה הם חברים טובים ונאמנים. לעיתים שמחים עם הגילויים שלהם. לעיתים הם עצובים והדברים לא מתפתחים כפי שציפו, ולכן חשוב מאוד שאנו ההורים נעקוב ונבדוק מה קורה איתם, כיצד הם מרגישים, ונראה אם הם זקוקים לסיוע. החופש הזה נותן הזדמנות להורים להיות בדיאלוג עם ילדיהם, ולדבר על כל ההזדמנויות ההתפתחותיות החיוביות המתאפשרות בזמן החופשה הגדולה: העצמאות, היכולת להיות יוזמים ואחראים, היכולת להתפתח ולגדול. ניתן גם לנתב את הצרכים ההתפתחותיים של עצמאות ונפרדות להתפתחות בתחום התעסוקתי-כלכלי, ולהתפתחות תחביבים ותחומי עניין שונים".

בודקים את הגדרת המיניות

מה לגבי תופעות 'שליליות', כמו אלכוהול, מסיבות עד אור הבוקר, יחסי מין?

"חשוב להיות מודעים לכך שזה הזמן שבו הם יכולים גם לבדוק עד כמה שניתן את הגדרת המיניות שלהם. עד כמה הם מושכים, עד כמה הם נמשכים, לתת ביטוי למיניות שלהם ולחוות מגע מיני כמו נשיקה, חיבוק, ומגע בגוף – ועד מגע מיני מלא. זה גם הזמן שבו הם יכולים לבדוק כמה זמן הם יכולים להיות ערים בלי לקרוס. או לנסות לבדוק כמה כוסות אלכוהול הגוף שלהם מסוגל לסבול, בלי להתמוטט. לבדוק האם גראס או מריחואנה משפיעים באופן דומה כמו אלכוהול. הם מגלים עולם שלרוב לא היה פתוח לפניהם בשנת הלימודים – ומשקיעים את עצמם בהתנסויות שונות. לחלקם יש גבולות ברורים ומוגדרים יותר, לחלקם גבולות מוגדרים פחות".

מה תפקיד ההורים?

"תפקיד ההורים כאן חשוב ביותר: חשוב מאוד לדבר על כך שבמסגרת בדיקת גבולות היכולת שלהם, יש גבול ליכולת. גבול שמעבר לו קיימת סכנה פיזית ונפשית – לדוגמה בנושא של שתיית אלכוהול ושימוש בסמים אחרים. ההורים צריכים להציע את עצמם כמי שניתן להתייעץ איתם ולהיתמך בהם בכל נושא ובכל מצב. חשוב שההורים יהיו במעקב ויידעו ככל שניתן על ההתנסויות של המתבגרים. שישימו לב להתנהגויות חריגות המעידות על מצוקה ויתערבו במידת הצורך באופן ישיר. חשוב להסביר ולהגדיר ממה להיזהר. הילדים מבלים שעות על גבי שעות בלילה – לרוב בפארקים. חשוב לדעת מתי הם חוזרים ולשים לב למצב בו הם חוזרים. חשוב לדבר איתם במהלך היום, לבדוק מה קורה. נכון, הילדים בחופש וההורים עדיין צריכים לעבוד, אך גם בזמן הזה חשוב מאוד לשמור עם הילדים על קשר רציף ולבדוק כל הזמן".

עדיין צריכים את ההורים – רק אחרת

איך מתמודדים עם ההתנסויות המיניות הראשונות?

"בנושא המגע המיני אנו צריכים לברר באילו תנאים הוא מתקיים. האם המניע למגע המיני הינו השתייכות חברתית? מניע כזה בוודאי שאינו מבוסס על בשלות רגשית. יש צורך בבשלות רגשית מסויימת כדי שהמתבגרים יחוו את המגע המיני כמתאים וחיובי. מימוש סקרנות מינית עם שותף איתו מרגישים רגועים ובטוחים, מאפשר חוויה מינית מתאימה. כמובן שיש להבדיל בין חיבוק, נשיקה, והתגפפות המתאימים לגיל, לבין מגע מיני ישיר ומלא, איתו אפשר לחכות לשלב התפתחות בשל יותר. לכן, שוב, כאן תפקיד ההורים כמכוונים ומנווטים הוא מכריע. תשומת הלב למתבגרים שלנו, למצבי הרוח שלהם, לאמירות שלהם, חשובה ביותר. שיחה על נושא המין – מדוע ואיך מקיימים יחסי מין, הדרכה בנושא מין בטוח – כל אלה הם נושאים שאולי לא פשוט לדברים עליהם – אך הדבר הכרחי. מאחר ואנו מדברים על נושאים שלא תמיד קל להורים לשוחח עליהם, או אפילו להגדיר לעצמם מה הם הגבולות שבריאים לילדיהם ומה נחשבים לגבולות לא בריאים, חשוב שלהורים תהיה אפשרות להתלבט בנושא מול איש מקצוע. לעתים גם התייעצות חד-פעמית יכולה ליצור שינוי חיובי. מבחינתי", הוא מסכם בחיוך מרגיע, "המסר להורים הוא: הילדים שלנו עובדים תהליך של עצמאות ובגרות, אך הם עדיין צריכים אותנו. אנחנו עדיין צריכים להיות שם עבורם, לבדוק, לבחון, לסייע. אל תטעו לחשוב שהם כבר בוגרים ולא צריכים אותנו. הדבר רחוק מאוד מהאמת – הם מאוד צריכים אותנו. רק אחרת".

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »