חינוך לא בחינם

איילת רוטה-גבאי

בעוד שבבתי הספר, בדרך כלל, נצמדים להנחיות משרד החינוך לעניין תשלומי הורים, בחלק ניכר מגני הילדים הנושא טרם הופנם. שם נדרשים ההורים לעיתים קרובות לשלם הרבה מעבר למה שמוגדר וקבוע בחוזר משרד החינוך. כמה מותר לגבות? על מה אסור לחייב? האם מתנה לגננת זה הכרחי?

939 שקלים בלבד. זה הסכום המקסימאלי שמותר לגבות מכם ההורים בגני הילדים העירוניים. הסכום אותו קובע משרד החינוך עבור חינוך קדם-יסודי מתחלק לשלוש קטגוריות:

217 שקלים עבור תשלומי בסיס הכוללים ביטוח, טיול שנתי ומסיבות, 199 שקלים עבור שעת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת) שבועית – ונא לשים לב שבגן הילדים מותר לגבות עבור לא יותר משלוש שעות תל"ן בשבוע. בחישוב זריז – 597 שקלים. כדאי לדעת שבקטגוריה זו נכללים שיעורי העשרה כמו ריתמוסיקה וספורט, כך שאינכם צריכים לשלם עבורם בנפרד. קטגוריה שלישית בחוזר נקראת 'רכישת שירותים מרצון' ושם מותר לגבות מכם לא יותר

מ-125 שקלים בשנה. מסנן לפילטר המים, מתנות לגננות או שטיחון חדש למטבחון הגן – כל אלה אמורים להתמקם תחת קטגוריה זו ולא לעלות לכם יותר מ-125 שקלים שנתיים. הסכום הסופי, כאמור, מסתכם ב-939 שקלים לשנה. ואם זה הסכום – כיצד ייתכן שבחלק מגני הילדים בעיר התבקשו ההורים בשנת הלימודים הקודמת, וגם בזו הנוכחית, לשלם סכומים הנעים בין 1,000 ל-1800 שקלים לשנה?

לחץ חברתי

"יש סחף רציני בנושא הזה בגני הילדים", מסביר יעקב דאבוש, יו"ר הנהגת ההורים העירונית, "במקום לגבות 900 שקל, גובים סכום כמעט כפול. יש דברים שמותר לגבות עליהם ויש דברים שאסור, ולא תמיד ההורים יודעים מה נופל תחת איזה קטגוריה".

על מה גובים יותר בגנים?

"ועדי גנים, מתנות לגננת ולסייעות, פעילויות שונות במהלך השנה, ריתמוסיקה, ספורט ועוד ועוד. לפעמים הבעיה מתחילה דווקא בהורים ולא בגננת".

למה אתה מתכוון?

"יש מקרים של לחץ חברתי בקרב ההורים. הורים שהם יותר, נקרא לזה 'בעלי יכולת', מפעילים לחץ על שאר ההורים 'לתת' יותר לילדים – יותר שעות תל"ן, יותר פעילויות, וכדומה. מה שקורה כאן הוא שהסכומים תופחים, הורים שלא מודעים לנהלים נאלצים לשלם, ויש מקרים שזה פשוט חבל. אם הורים משלמים בעצמם עבור שעות תל"ן, הם למעשה חוסכים כסף לעירייה שאמורה לממן את זה".

העירייה: ההורים יקבלו פירוט מלא

בימים אלה נמצאת הנהגת ההורים העירונית בעיצומו של מהלך פעיל להטמעת נושא התשלומים והוראות חוזר המנכ"ל בקרב הגננות. "המטרה", מבהיר דאבוש, "היא לוודא שכל גני הילדים, הורים וגננות, יתיישרו על הקו הזה של חוזר מנכ"ל, ולא יגבו יותר ממה שמותר".

מעיריית מודיעין נמסר: "העירייה תפרסם את טבלת תשלומי ההורים המותרת לגבייה בחלוקה לפי כיתות במוסדות החינוך, כאשר ההנחייה כוללת את כל מוסדות החינוך העירוניים, מגני הילדים ועד לבתי הספר העל-יסודיים. בעירייה רואים חשיבות רבה לעדכון ויידוע ההורים על הגבלות תשלומי הורים למוסדות החינוך. בין היתר העבירה העירייה למנהלי בתי הספר העירוניים, לגננות ולוועדי ההורים בגנים הנחיות בנושא ניהול תקין של חשבונות הבנק של המוסד החינוכי ושל ועד ההורים. בנוסף יקבלו ההורים פירוט מלא של הכסף שבית הספר או הגן מקבל הן מהעירייה והן מההורים, ולאן הוא מועבר, וזאת על מנת ליצור שקיפות בכדי שההורים יידעו מה נעשה עם הכסף. בנוסף, מנהלי המוסדות יעבירו דיווח לעירייה על סכומי הגבייה מההורים ולמה הם מיועדים". 

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »