בלי קרציות ובלי פרעושים

גיל

הכלב מתגרד, החתול סובל בשקט, אנחנו מלטפים ופתאום רואים אותם, את האורחים הלא קרואים הללו שהחליטו להתנחל על חיות המחמד שלנו כאילו היו שם מאז ומעולם – הפרעושים והקרציות.

"קרציות ופרעושים מלווים את הכלבים והחתולים משחר קיומם" מסבירה ד"ר עינת פרי, וטרינרית למעלה מעשר שנים, תשע מתוכן כמנהלת הטכנית של יבואן מוצרי חברת מריאל. "בארץ, בניגוד לארצות אחרות הוא דווקא פרעוש החתול, ולא פרעוש הכלב. הוא מתרבה על חתולים, כלבים וכו'. הפרעושים הבוגרים מתרבים על בעלי החיים. הם מטילים את הביצים על בעלי החיים, הביצים מתייבשות, נושרות לסביבה והזחלים והגלמים ממתינים. מרגע זה כל כלב או חתול שיעבור בסביבה הפרעושים יבקעו מהגלמים ויעלו עליו תוך חלקיק שנייה. מחזור חיים שלם כזה נמשך בין שבועיים לחודש. פרעושה תטיל אלף ביצים בחודש. מספיק שיש בבית פרעוש אחד או שניים, תוך חודש יהיו כבר אלף או אלפיים בסביבה."

"בישראל מזג האוויר אידיאלי להתפתחות פרעושים. גם בחורף הבתים מחוממים. בסוף האביב אנחנו חווים מכת פרעושים רצינית, בעיקר אצל אנשים שלא טיפלו בצורה מניעתית בחיות הבית. החיות הביאו הביתה פרעושים בחורף או באביב המוקדם, אלו התרבו והיום הם בוקעים מהגלמים. לא נדיר לראות גם מאה פרעושים על כלב מסכן שלא טיפלו בו. ברמה כזו זה עלול לגרום לאנמיה וחוסר נוחות מאוד משמעותי. יש כלבים, וגם בני אדם, שאלרגיים לפרעושים."

נתקלתי במקרה של חתולה שמתה מטפיל שהועבר אליה על ידי פרעושים, אני מקשה וד"ר פרי מסבירה.

"פרעושים לא נחשבים מעבירי מחלות אבל מסוגלים לעשות את זה. מרבית המחלות שקשורות בפרעושים הן על רקע אלרגיות ולאו דווקא מחלות שמועברות על ידי טפילים, אבל זה אפשרי." מסכימה ד"ר פרי. "אחת המחלות היחידות שעוברת מבעלי חיים לאנשים היא שרטת החתול, שקשורה בהעברה שלה לפרעושים. צריך לטפל בפרעושים בהקפדה כל חודש, גם טיפול מונע כדי שלא נגיע למצב שבו יש בבית אלף או אלפיים פרעושים כי בחודש שעבר לא טיפלנו. חשוב לטפל בכל בעלי החיים. שמעתי על אנשים שטיפלו בכלבים שלהם, אבל בבית יש עוד כלבים שלא טופלו ולא מבינים למה הבית מלא פרעושים." צוחקת ד"ר פרי.

אורח בלתי קרוא נוסף שמגיע לביתנו כשהוא רכוב על חיות המחמד שלנו הוא הקרציות. "לקרציות יש מחזור חיים אחר שמערב מכרסמים ובעלי חיים אחרים שעליהם הם מתרבים. הקרציות הבוגרות עולות על הכלב, החתול או האדם, נדבקות ומוצצות דם ואחרי יום או יומיים יורדת כדי להטיל ביצים. בארץ נפוצה קרצית הכלב החומה. היא יודעת להעביר מחלות כמו קדחת הקרציות של הכלב, היא מעבירה קדחת גם לאנשים. די מסוכן להיתקל בהן. בניגוד לפרעושים, הטיפול בקרציות צריך להתבצע בעונות שבהן רואים קרציות על הכלב. זה משתנה מאזור לאזור, מכלב לכלב ומחתול לחתול."

קרציות נחשבות מסוכנות?

"היו מקרי מוות של בני אדם בישראל מקדחת קרציות. הרבה אנשים לא מאובחנים בזמן. בכל שנה מתים המוני כלבים מקדחת קרציות ואפשר היה להציל אותם. רועה גרמני רגיש לקדחת קרציות וקשה להוציא אותו מזה."

חברת מריאל, בה עובדת ד"ר פרי היא חברת בת של סאנופי אוונטיס, חברה פרמצבטית מוכרת. מריאל היא אחת מיצרניות החיסונים המוכרות בעולם. אחד המוצרים העיקריים של החברה הם חומרי הדברה לחיות מחמד.  "סדרת פרונטליין יצרה סוג של מהפכה." מסבירה ד"ר פרי. "לפני פרונטליין היו אבקות ותרסיסים רעילים שהיינו שמים על החיות. לפני חמש עשרה שנה הגיעה מריאל ושינתה את התמונה. היום שמים שתיים או שלוש טיפות על הצוואר וזה עובד, ובעיקר בטוח. לחיית המחמד."

"יש לנו תכשירים יעילים נגד קרציות כמו סרטיפקט שנחשב חזק. כמובן שככל שהתכשיר הוא יותר חזק הוא פחות בטוח ולכן אני ממליצה להשתמש בפרונטליין לאורך השנה, ורק בחודשים הבעייתיים מבחינת הקרציות להשתמש בסרטיפקט. חוץ מזה יש לנו תרסיס פרונטליין שהוא התכשיר היחיד שניתן להשתמש בו על גורים כבר מגיל יומיים."

מה הופך את מוצרי החברה לבטוחים כל כך?

"החומר הפעיל הוא לא פעיל ביונקים בכלל. גם הנשאים שנבדקו לא נותנים לתכשיר להיספג בדם אלא רק להתפשט על פני העור."

איך מאתרים פרעושים?

"אפשר לראות את ההפרשות שלהם שנראות כמו נקודות שחורות מעל הזנב בד"כ. חתול פחות יתגרד ליד הבעלים, הוא מעדיף לסבול אותם ולהתגרד רחוק, אבל כלב יתגרד בעיקר מעל הזנב ואחר כך בכל הגוף גם ליד הבעלים. לגבי קרציות, אם בעל החיים מסתובב בחוץ צריך לבדוק בין האצבעות, בבתי השחי, באוזניים וסביב האוזניים ובמידת הצורך להחליף לתכשיר יותר יעיל."

איך מחליטים מה התכשיר המתאים לכלב?

"רוב התכשירים מגיעים לפי גודל הכלב. חשוב לשקול את הכלב ולא להחליט מה המשקל שלו. המון טעויות קורות בדברים כאלה."

מה לגבי הדעה הרווחת שהתכשירים האלה הם לא באמת יעילים?

"זה נובע מחוסר הבנה לגבי האופן שבו עובדים התכשירים. כשמגיעים לשלב במחזור החיים של הפרעוש שבו יש בבית עשרים או שלושים אלף גלמי פרעושים שמחכים שיעבור בע"ח כדי לבקוע מהגולם ולעלות עליו, שום תכשיר לא יעבוד. כל התכשירים מחכים שהפרעוש יעלה על הכלב ואז הורגים אותו. פרונטליין פועל תוך 6-24 שעות, תלוי בתכשיר, אבל כשהם ימותו הפרעושים יתחלפו באחרים שממתינים עדיין על הרצפה. עד שכולם ימותו צריך להשתמש כמו שצריך. השימוש נגד פרעושים מבוסס על מחזור הרבייה של הפרעוש. אם לא נשתמש בתכשיר מניעתי שמונע גם רבייה של פרעושים כל השנה לא נגיע בכלל לשלב שבו החומר שמונע רבייה פועל. קורה שהלקוח מחליף את החומר כי חשב שלא עבד, ובינתיים החומר הראשון והשני שלנו עובדים, אבל הלקוח מאמין שהחומר שהחליף הוא זה שעבד. התכשירים שלנו הם הכי נמכרים בארץ. מובן שאנחנו גם נחטוף הכי הרבה ביקורת." מחייכת ד"ר פרי.

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם ד"ר פרי בכתובת הדוא"ל Dr.einatp@beit-erez.co.il

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »