מתוכננת, אבל פתוחה לשינויים

ערן קמינסקי
תכנונה המקורי של מודיעין, שתוארה עם היווסדה כ"עיר המתוכננת הראשונה בארץ", תאם את העקרונות הרווחים של שנות התשעים, אולם מאז התברר שהצרכים המקומיים שונים לגמרי ובתכנון חלקי העיר החדשים הוכנסו שינויים רבים • זאב שומכר מסביר כמה נרחבים ההבדלים בין אז להיום, ואלעד שמעונוביץ מפרט מה צופן לנו העתיד
צילום: דוברות העירייה

26 שנים חלפו מאז הוקמה מודיעין, שהוגדרה אז כ"עיר המתוכננת הראשונה בישראל". העיר תוכננה בידי האדריכל משה ספדיה על פי מספר עקרונות, שמאז התבררו בחלקם כלא רלוונטיים לעידן הנוכחי, ואת השינויים בתכנונה העתידי ניתן לראות כבר כיום.

רגע לפני ששלב ב' של פיתוח העיר ייצא לדרך, עם בניית השכונות החדשות, מסביר איש הנדל"ן המקומי, זאב שומכר, על ההבדלים בין אז להיום: "משה ספדיה התאים את תכנון העיר לטופוגרפיה של המקום, ובנה את מערכת הכבישים, הרחובות והשבילים בעיר בהתאם לתוואי השטח, תוך ניסיון לצמצם את הצורך לחצוב ולחפור. בתכנון של ספדיה, העמקים מהווים את השדרות המרכזיות של העיר ופחות מ-2.5% מהבתים בעיר בנויים לגובה. השכונות הוותיקות מתאפיינות בבנייה נמוכה של 3-4 קומות בשיפולים, ומגדלים בראשי הגבעות, הבתים מרוחקים זה מזה, צפיפות הבנייה נמוכה והשכונות ממוקמות במרחק מסוים זו מזו. דברים שהיו נכונים לפני 30 שנה לא בהכרח נכונים היום. תכנית המתאר החדשה של מודיעין מבוססת על התפיסה החדשה, לפיה בנייה על הגבעות והשארת הוואדיות פנויים כשטחים ציבוריים אינה נכונה עוד".

לדברי שומכר, גם משבר הקורונה פקחה את עיניהם של מתכנני וקברניטי העיר: "בתקופת הקורונה הבנו עד כמה חשוב הבית וכמה חשובה הסביבה הקרובה. על פי התכנון המקורי של העיר להרבה מאד תושבים אין נגישות נוחה אל אזורי מסחר, תעסוקה, הזנה ותרבות".

בטבלה הבאה מפרט שומכר מספר הבדלים עיקריים בין תכנונה המקורי של העיר, לזה שהולך ומתגבש כיום:

  אז היום
מרכזים מסחריים בקצה השכונה במרכז השכונה
שטחים ציבוריים בקצה השכונה בתוך השכונה
גובה הבנייה בתים בני עד 4 קומות בעמקים, עם מגדלים באזור המוגבה בתים גבוהים יותר
שדרות עוברות בכל שכונה אין
צפיפות בנייה מרווחת, אין צפיפות בנייה צפופה, הבתים קרובים יותר
צבע המבנים אבן ירושלמית וצבע לבן וקרם גוונים שונים
מבני ציבור בעמקים בקצוות השכונות במרכז השכונה
בתי ספר בקצה השכונה בלב השכונה
חנייה לפחות חנייה אחת לכל משק בית ללא שינוי. יש תקן גבוה.
בערים אחרות הרשויות מורידות את תקן החנייה כדי לעודד שימוש בתחב"צ
עירוב שימושים
(מסחר+מגורים+חינוך)
לא דגלו בגישה זו. הייתה הפרדה בין מגורים למסחר הגישה המובילה כיום היא של
מגורים ומסחר ביחד
תחבורה ציבורית לא היה תכנון מהווה גורם מרכזי

 גם אלעד שמעונוביץ, המשנה לראש העירייה וחבר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, התייחס השבוע לעתידה של העיר: "אם בעבר אזורי המגורים הופרדו מאזורי המסחר והתעסוקה, היום חל מפנה בתפיסה. בעת הקמת העיר, כדי להבטיח איכות חיים לתושבים, הוקמו שכונות שקטות טובלות בירוק והמסחר והשירותים, כמו מוסכים, בתי מלאכה וחנויות גדולות הוקם בקצה אחד של העיר, במרכז עינב, בעוד התעשייה והתעסוקה הופנו לקצה אחר, בפארק הטכנולוגי (ליגד). בגלל הפרדת השימושים הזאת מודיעין זכתה לתואר הלא מחמיא "עיר שינה". כעת, עם הקמת המע"ר לפי תפיסה של עירוב שימושים, נוצר 'וייב' אחר לגמרי והמרכז העירוני משלב מסחר, שירותים, משרדים ומגורים. אם בעבר מודיעין הייתה עיר פריפריאלית המחייבת התניידות בעזרת רכב, הרי שהיום, עם היפוך המגמה בתכנון העיר, המטרה בעתיד היא שתושבים יוכלו לגור, לעבוד, לבלות ולצרוך שירותים במקום אחד, שאליו ניתן להגיע בהליכה או באמצעי תחבורה של מיקרו-מוביליטי כמו אופניים או קורקינט חשמלי".

זה מה שצפוי לנו בשכונות החדשות?

"בבנייה העתידית של העיר צפויה בנייה של מע"ר נוסף חדש, בחיבור בין שכונות העיר לפארק הטכנולוגי. באזור זה תהיה בנייה בצורת שתי וערב, והבנייה תהיה מוטה לכיוון הרחוב. פירוש הדבר שלא יהיו מרכזים מסחריים שכונתיים מנותקים מהבנייה למגורים ומחייבים נסיעה, אלא שברוב הבניינים יהיו שטחי מסחר בקומת הרחוב. במקביל, אנחנו בוחנים אפשרויות לשדרוג המרכזים הקיימים, מעין 'פרויקט תמ"א' למרכזים המסחריים הקיימים, כדי שניתן יהיה לבנות מעליהם קומות נוספות של מסחר, משרדים וגם דירות קטנות בנות 50-60 מ"ר. המע"ר החדש ייבנה בתפיסה עכשווית של מסחר מוטה רחוב בצירים המרכזיים, בצפיפות גבוהה יותר וממוצע קומות גבוה יותר בשילוב בנייני משרדים, מוסד רפואי, אקדמיה ושירותים מוניציפליים חשובים.

מתבגרים ומצטופפים

תופעה נוספת המלווה את צמיחתה והתבגרותה של מודיעין ועומדת בסתירה לתכנון המקורי, נוגעת לרמות הצפיפות בשכונות החדשות.

שומכר: "ככל שהשנים עוברות, הבנייה במודיעין הופכת יותר צפופה, ורמת הצפיפות הולכת ועולה ככל שהשכונה חדשה יותר. אם במכבים, רעות והשבטים (בוכמן) הצפיפות נמוכה מאד, כמו גם בשכונת הפרחים הוותיקה, בשכונות חדשות, כדוגמת כרמים, ציפורים, נופים ומורשת הצפיפות גבוהה יותר, והדבר משפיע על חיי היומיום. חשוב להבהיר שצפיפות היא לא בהכרח שלילית, ושיש לה גם השלכות חיוביות. ככל שהשכונה צפופה יותר, הדבר מקל על העירייה להעניק שירותים איכותיים יותר ולפתח את האזור בצורה טובה יותר. כמו כן, כשיש בשכונה הרבה יותר תושבים, יהיו בה יותר מוסדות חינוך, תחבורה ציבורית יעילה יותר ובתי עסק רבים יותר".

את העלייה ברמת הצפיפות אפשר לראות בטבלה שלפניכם:

שכונה מספר יחידות דיור ברוטו לדונם
פרחים 9-10
כרמים 12
נופים 13
מורשת 14-15

 

שומכר: "לשם השוואה, בערים רמת גן וגבעתיים הנתון הוא 18-19 יחידות דיור ברוטו לדונם. יודגש שאנחנו לא שואפים להגיע לדרגת הצפיפות בערים אלה, אלא לשמור על איזון בין איכות החיים של התושבים לבין היכולת של העירייה לתת שירותים עירוניים איכותיים, והנתון של השכונות החדשות כמו נופים ומורשת הוא איזון נכון, לתפיסתנו.

אילו שינויים בולטים נוספים צפויים?

"אנחנו רואים עכשיו שינויים משמעותיים בתכנון של השכונות החדשות. כך למשל, בשכונת נופים, המרכז המסחרי והפארק המרכזי נמצאים בלב השכונה, ובמורשת הדבר בולט עוד יותר. כמו במע"ר, גם שם אנחנו רואים דירות מגורים מעל קומת מסחר. במורשת רואים בנייה הרבה יותר גבוהה וצפופה, שדרה של מסחר במרכז השכונה, פארק מרכזי (על אף אילוצים ארכיאולוגים) בלב השכונה ולא בקצה ועוד. גם בשכונות העתידיות, שעדיין לא קיבלו שמות אבל כבר נמצאות בתהליך תכנון, אנחנו צופים לראות את הגישה הזאת של עירוב שימושים".

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »