סופו של "מחנק האשראי"

יהודה גולן
2015-07-09 01:00:00
2015-07-09 01:00:00

חברות הנדל"ן שרכשו קרקעות בשכונת נופים במודיעין לא זוכרות תופעה כזו. בפרויקטים העתידיים לבניה של 1,700 דירות בשכונה החלו הבנקים לפנות ביוזמתם לחברות הנדל"ן ולהציע להן אשראי בתנאים נוחים.

"כל הבנקים מבינים את היתרונות הגלומים בעיר מודיעין בכלל ובשכונת נופים בפרט, ורואים את המקום כיעד אסטרטגי", מסביר שלום חיים, הבעלים של חברת טעמן נדל"ן הבונה בשכונה. "מאז שהתחלנו בשיווק פרויקט 'נופים בפארק' פנו אלינו כל הבנקים והציעו לנו העמדת אשראי ותוכנית פריסת תשלומים נוחה".

האשראי הבנקאי לענף הבינוי והנדל"ן הצטמצם מהותית בין השנים 2012-2013. בשנת 2014 חזר האשראי מהבנקים לגדול, אך במידה מועטה. באותה שנה נתקל ענף הנדל"ן בקשיי מימון חדשים וגדולים כמעט יותר מכל שאר ענפי המשק כאשר גם תזרים המזומנים נפגע, זאת בשל הירידה במכירות דירות חדשות עקב חוסר ודאות לגבי חוק מע"מ אפס. לאור זאת בשנתיים האחרונות החלו חברות הנדל"ן לחפש מקורות מימון נוספים, בין היתר באמצעות הנפקת אג"ח ומניות.

שכונת נופים עתידה להתפרש על פני 955 דונם ולכלול 1,850 יחידות דיור. בנוסף יפותחו בשכונה  9,500  מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר, מוסדות חינוך, מבני ציבור ושטחים ירוקים אשר ישקיפו לעבר פארק ענבה. נגישות השכונה לשכונות הסמוכות לה, תיעשה באמצעות הקמת גשרים ומעברים תת קרקעיים. במקביל מתוכננות עבודות נוספות לסלילת כביש 180, חיבורו לכביש 431 ופיתוח ציר תנועה לרכבת ישראל.

לדברי מנכ"ל החברה עו"ד שוקי ארז, "אף שמדובר בשכונה חדשה וגדולה, בסך הכל מדובר באזור שהתשתיות העיקריות בו קיימות.  הדבר מקל בצורה מסוימת על 'מחנק האשראי' לחברות הנדל"ן הבונות במקום. מחנק זה נגרם בשנים האחרונות בין היתר באמצעות הכללת האשראי לתשתיות בתוך מכסת ההקצאה לבניה. התעניינות הגוברת של חברות הנדל"ן בקרקעות בשכונה והעסקאות הנסגרות בשכונה בשיווק הדירות, מלמדים שהביקושים אליה גבוהים בעיקר בקרב אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. לכך יש להוסיף את שיתוף הפעולה מצד גורמי העירייה המקל מאד על ההליכים מול יזמים בעיקר בקידום בקשות להיתרי בניה. כל זה מסביר את התנהלות הבנקים המציעים ליווי בנקאי בתנאים נוחים לחברות הבונות".

פחות מחצי שנה לאחר שיווק הקרקעות בשכונת נופים במודיעין, חברת טעמן נדל"ן מקבוצת טעמן שבשליטת איש העסקים שלום חיים ואחיו נח ודרור, היא הראשונה שהחלה בשיווק פרויקט "נופים בפארק". עד כה מכרה החברה כ-35 דירות. דירות ארבעה חדרים בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח של 17 מ"ר הכוללת חניה ומחסן, משווקות החל מ-1.58 מיליון שקל.

תמהיל הדירות בפרויקט מגוון, וכולל דירות 4-5 חדרים, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים בני 5-6 חדרים במפלס אחד. "החברה היא הראשונה שיוצאת לשיווק בשכונה בין היתר מתוך מטרה להוזיל את מחירי הדירות", מסביר עו"ד ארז. "שהרי ככל שממתינים עם השיווקים, הצרכן הסופי ישלם מחיר גבוה יותר. להערכתי, מחירי הדירות בשכונת נופים ימשיכו לשמור על מגמה יציבה של עליית מחירים, כשבסיום הפרויקט הדירות תהיינה שוות  עשרים אחוז יותר מערכן כיום".

בתמונה הדמיית הפרוייקט של טעמן בשכונת נופים

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »