תיקן רירית רחם פגומה בעזרת תאי גזע

איילת לוין
2014-02-16 00:00:00
2014-02-16 00:00:00

ד"ר איליה בר ממכבים, מומחה לבעיות פוריות, הצליח להשיג הריון אצל מטופלת עם רירית רחם פגומה על ידי שימוש בתאי גזע שנלקחו מהאישה עצמה לתיקון מבנה הרירית. זהו הישג בקנה מידה בינלאומי משום שזו הפעם הראשונה שהושג הריון לאחר תיקון הרירית באמצעות תאי גזע. רירית פגומה היא הסיבה המרכזית שבגללה מטופלים פונים לאימוץ או פונדקאות. "עד 50% ממטופלות הפוריות סובלות מהליקוי ברירית וזאת בלי קשר להימצאותן של בעיות נוספות", אמר ד"ר בר.

לדבריו, המטופלת עברה אצל רופאים אחרים 15 טיפולי הפריה חוץ גופית כושלים ושלושה  ניסיונות לפונדקאות טרם הניסיון לשימוש בתאי גזע. מהידע שצבר בגנטיקה ומהבנת מידת ההשפעה של האם הנושאת את ההיריון על ביטוי הגנים של הילד העתיד להיוולד, היה חשוב לו לפתור בעיה זו כדי שזוגות לא יצטרכו לפנות לפונדקאות.

"בעיית רירית הרחם היא חוסר יכולתה לקלוט ביצית מופרה ולהשיג הריון. טיפולי שיקום הרירית קיימים מזה עשרים שנה והייתה בהם מידת הצלחה. הטיפול בתאי הגזע מתאים לנשים שהטיפולים האחרים שעברו לתיקון הרירית נכשלו או לכאלו שמראש יודעים להבחין כי הסיכוי של טיפולים אחרים להצליח נמוך ואז השימוש בטיפול של תאי גזע מגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה", אמר ד"ר בר. שיקום הרירית באמצעות תאי גזע מרקמת שומן של המטופלת הוא הראשון מסוגו בעולם.

איך לא חשבו על זה קודם?

"אני עוסק בחקר תאי הגזע במחקר נפרד בארצות הברית, שאינו מתחום הפריון. לפני כחצי שנה הפקנו במעבדה תאי גזע מרקמת שומן של המטופל. היישום המרכזי של פעולה זו היא בעולם הפלסטיקה והאורתופדיה. משם הגיע לי הרעיון ללכת על אותו עקרון וליישם אותו על הרירית. בדקנו אם השתלת תאי גזע חדשים יגרו את הרירית לתקן את התאים הפגועים וזה הצליח".

מהם שלבי הטיפול?

"עד השתלת העוברים עוברים בין חודשיים לארבעה חודשים, בהם מבצעים שאיבת שומן, שבניגוד לניתוח פלסטי הינה ללא כאבים ובהרדמה מקומית מאזורים שיש שומן פנוי ומדובר בשאיבת כמות קטנה מאד, מעבדים את השומן במעבדה ומפיקים את תאי הגזע, אותם משתילים יותר מפעם אחת ברחם, בטיפול שאינו כירורגי. הטיפול מלווה בטיפול הורמונאלי ומעקב צמוד. המקרה של המטופלת הזו היה קשה יותר והטיפול נמשך כמעט חמישה חודשים.

ואז שותלים את העוברים?

"הטיפול לא מסתיים רק בתיקון הרירית, כדי שהטכניקה הזו תצליח יש לשלב טיפולים נוספים לטיפול בבעיות האחרות שקיימות אצל רבות מהמטופלות. כמו כן יש לבחור את העוברים המתאימים. במקרה שלה בחרנו עובר בודד, למרות שהיו עוברים נוספים, אשר לפי סמנים ביולוגיים היה בר סיכוי גבוה לתת היריון והשתלנו אותו ברגע הנכון וכך נקלט ההיריון. היום היא מסיימת את השליש הראשון וההיריון תקין".

פריצת הדרך של ד"ר איליה בר תוצג בכנס תאי גזע Regenerative Medicine & Stem Cells  שיערך בסין ובכנס פוריות שייערך בחודש אוקטובר באירופה.

בתמונה: ד"ר איליה בר. (צילום: יח"צ)

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »