(new)ויקטורי
"כולים רוצים לחזור לכושר, אבל צריך לשמור על פרופורציות"

"כולים רוצים לחזור לכושר, אבל צריך לשמור על פרופורציות"

אחרי שנה בבית הגיעו ההקלות, ועם פתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה, הישראלים משתוקקים לחזור לכושר, או לכל הפחות להתחיל לזוז קצת יותר. ד"ר גילאון גוברין מכירופרקטיקה סנטר מסביר איך אפשר למנוע את הפציעות ומה עושים אם הן בכל זאת מגיעות

(צילום: DepositPhotos)

במשך שנה שלמה ישבנו בבית, עם מרתון סדרות, לא מעט נשנושים ומינימום תנועה. גם מי שהיה בכושר התקשה לשמור על שגרת אימונים, בוודאי בתקופה שבה חדרי הכושר וחוגי הספורט נעלמו מהנוף. עכשיו, כשההקלות הגיעו, הגיע הזמן לחזור גם לכושר, אבל רגע לפני שאתם עושים את זה, ד"ר גילאון גוברין מכירופרקטיקה סנטר ממליץ לעשות את זה לאט ובזהירות.

"במשך תקופה מאוד ארוכה אנשים לא היו פעילים," אומר ד"ר גוברין. "הם יצאו פחות מהבית וגם מי שעשה קצת ספורט היה בהפסקה כי לא היו חדרי כושר או בריכות. באופן טבעי עכשיו כולם רוצים לחזור לכושר, אבל צריך לשמור על פרופורציות."

"צריך להתחיל לאט לאט"

יכול להיות שלפני שהחלו הסגרים ומגבלות התנועה, יכולתם לרוץ מרתון, להרים משקולות ולשחק טניס במשך שעתיים ברציפות. עכשיו, אחרי תקופה ארוכה של פעילות גופנית מינימלית, אם בכלל, כדאי להתחיל בהדרגה.

העניין הזה, של 'לחזור לספורט', הוא לא לפי מה שהראש אומר אלא לפי מה שהגוף אומר," מדגיש ד"ר גוברין. "אנשים זוכרים את מה שיכלו לעשות לפני שנה, אבל הגוף כבר לא שם. צריך להתחיל לאט לאט, לחזור לאט לאט. אם זה בריצה, אז נתחיל מריצות קצרות יותר, אם בהרמת משקולות אז נוריד משקל, הכל בהדרגה. אם לא, מה שיקרה זה פציעות."

הפציעות עליהן מדבר ד"ר גוברין, הן פציעות שנובעות מהחולשה של הגוף, ומהעובדה שהוא פשוט לא במיטבו. מי שיתחיל מיד בריצות ארוכות ויפצע, סביר שרק ירתע יותר מהפעילות הגופנית. לכן ההמלצה היא לבנות תוכנית הדרגתית לחזרה לאימונים: "נתחיל מסיבולת לב ריאה וממתיחות, אפשר לבצע אימוני פילאטיס או יוגה, ובעיקר להתייעץ עם אנשים שמבינים בנושא, או לקחת מאמן אישי שיוודא שעושים את כל התרגילים נכון."

הכאב נרגע? זה לא אומר שהבעיה עברה

הפציעות שעלולות להופיע עם החזרה המהירה לכושר הן מתיחות שרירים, דלקות בגידים ואפילו שברי מאמץ. אם הבעיות הללו מוכרות לכם ובמהלך החודשים שבהם נחתם בבית הכאב נעלם, ד"ר גוברין מזהיר שזה לא בהכרח אומר שהבעיה עברה: "אנשים חושבים שאם הם נחו כמה חודשים הכל עבר, אבל זה לא בהכרח נכון. יכול להיות שהכאב נרגע אבל כשחוזרים לפעילות גם הפציעות חוזרות, וחשוב לטפל בהן. הרי רק הכאב נעלם, לא הבעיה."

איך מזהים את הבעיה? ד"ר גוברין ממליץ להתייעץ עם גורם מקצועי, בין אם מדובר בפציעה חדשה או בבעיה שהייתה קיימת קודם: "לפעמים מסתתרים דברים שלא תמיד אנחנו יודעים או מבינים. למשל, דלקת גיד פשוטה לא צצה סתם. יכול להיות שיש מכאניקה שגויה באזור של המפרקים או של הגיד, וצריך לתקן את הבעיה. גם מתיחות שרירים ופציעות יכולות להיווצר בגלל מכאניקה שגויה באזור הפגיעה, וצריך לאבחן את הבעיה ולטפל בה על ידי כירופרקט מומחה."

בשלב האבחון, הכירופרקט המומחה יבדוק את עמוד השדרה ואת המפרקים, יזהה את הבעיה ויתחיל הליך שיקומי בשיטת הכוונונים. "אנחנו מכווננים את המפרק כדי לסדר את התפקוד שלו," מסביר ד"ר גוברין, ומוסיף: "תוך כדי הטיפול בונים גם את התוכנית כדי לחזור לספורט. כירופרקטיקה היא לא רק טיפול בפציעה, אלא גם מתן כלים שיאפשרו לאדם לחזור לספורט ולמנוע את הפציעות בהתאם. למשל על ידי בניית תוכנית נכונה לחיזוק ומתיחות, תכנון פעילות נכונה או שינוי בסוג הספורט."

"תרופה היא לא פתרון – היא משתיקה סימפטומים"

הכלל החשוב ביותר שמבקש ד"ר גוברין להדגיש, הוא שלמרות הנטייה לפנות לפתרונות מהירים כמו זריקה או משכך כאבים, עדיף לפעול אחרת. "תרופה היא לא פתרון, היא משתיקה סימפטומים, וכשאנחנו משתיקים סימפטומים כמו כאב או דלקת, זו פצצה מתקתקת. אנשים לא מבינים שטיפולים אנטי-דלקתיים מתמקדים בסימפטומים ולא בבעיה. הסימפטומים הם קריאה של הגוף לעזרה".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20