(new)ויקטורי
על פקקים וצבאים

על פקקים וצבאים

המאבק הציבורי נגד הכוונה לסלול כביש חדש שיעמיד בסכנה את "עמק הצבאים" באזור כפר רות יצא לדרך, כאשר המתנגדים טוענים כי הרחבת כביש 446 והקמת מחלף שילת מייתרים את הצורך לפגוע בחיי הבר באזור

(צילום: יובל דקס, רט"ג)

לפני מספר חודשים פרסמנו כאן כתבה נרחבת אודות "עמק הצבאים של מודיעין", אזור הגבעות ממזרח לכפר רות בו שוכנת אוכלוסיית צבאים ענקית הנמצאת בסכנת הכחדה כפולה – הן בשל בידודם בין הכבישים, היישובים וגדר ההפרדה, והן בשל התכנית לסלול כביש חדש לאורך הגדר ממודיעין עילית ועד לאזור מחסום מכבים.

הכביש יתבסס ברובו על תוואי כביש ישן וחד נתיבי הקיים באזור ומקביל ברובו לגדר ההפרדה, בו לא נעשה כיום שימוש מלבד עבור רכבי ביטחון. עם זאת, כל גורמי המקצוע בארגוני הטבע למיניהם מסכימים כי עם הרחבת הכביש ופתיחתו לתנועת כלי רכב חופשית, בנוסף להצבת תאורה במקום, מידת הסכנה על הישרדות אוכלוסיית הצבאים תגדל באופן משמעותי ביותר ואף יכולה להביא להכחדה.

לאחר פרסום הכתבה החל להתארגן מאבק בהחלטה לסלול את הכביש החדש, אליו הצטרפו אנשי הסניף המקומי של החברה להגנת הטבע, עמותת תושבים משפיעים במודיעין ותושבים מלפיד, כפר האורנים וכפר רות. חברי המאבק טוענים כי יש לבטל את הכוונה לסלול את הכביש החדש, זאת בשל הרחבת כביש 446, שנכנסת בימים אלו להילוך גבוה, והתכנית להקים מחלף בצומת שילת. בימים אלו פרסם משרד התחבורה מכרז להרחבת כביש 446, כאשר כפי שפרסמנו כאן עוד בשנת 2019, יכלול בסופו של דבר שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, בנוסף לנתיב לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים. הפרויקט צפוי להסתיים אי שם בסוף שנת 2024.

עם זאת, הבעיה שלמודיעין עילית יש רק כניסה אחת, לעיר שצפויה להגיע ל-130 אלף תושבים, עדיין נותרת בעינה. בשיחה שקיימנו השבוע עם אביטל יוגב, מנהלת קהילת החברה להגנת הטבע במודיעין, היא טוענת כי אמנם יש צורך אמיתי להקמת כניסה נוספת לעיר החרדית, אולם זו לא צריכה להיבנות מכיוון מזרח העיר. עם זאת, בשל העובדה כי מודיעין עילית מוקפת בגדר ההפרדה מצפון ובכביש 446 ממערב, קשה לראות אפשרות להקמת כניסה חדשה לעיר מבלי שזו תהיה מכיוון מזרח.

כאמור, המתנגדים לסלילת הכביש החדש טוענים כי הרחבת כביש 446 והקמת מחלף שילת יספיקו כדי לווסת את תנועת הרכבים באזור גם בשנת 2040. בין היתר, הם מתבססים על סקר שבחן את נפחי התנועה בכביש 446, עם שקלול פרמטרים נוספים כמו הקמת מחלף שילת וסלילת הכביש המקביל ממזרח, ממודיעין עילית ועד לכביש 443. לדבריהם, הנתונים העולים מהסקר לא מצביעים על צורך אמיתי בסלילת הכביש החדש.

יוגב מספרת: "עיר בסדר גודל של מודיעין עילית אכן זקוקה ליציאה נוספת, רק שלא הגיוני לבנות יציאה חדשה שתגיע לאותו מקום כמו היציאה הקיימת – כביש 443. אני לא מסכימה שאין ברירה חוץ מלפגוע בעמק הצבאים. דיברנו עם ראש עיריית מודיעין עילית, שלא היה מוכן לבדוק אפשרויות נוספות. אני חושבת שכן אפשר למצוא דרכים נוספות ליציאה אחרת מהעיר. אנחנו נלחמים בתכנית בוועדת התכנון, עובדים יחד עם הרבה מאוד תושבים ביישובים באזור שמתנגדים לכביש החדש, חושבים ומתכננים דרכים להגיע אל תושבי מודיעין עילית, ובטוחים שבסופו של דבר נוכל יחד לגרום לפתרון שטוב גם לטבע וגם לאדם".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20