(new)ויקטורי
מקום בצמרת

מקום בצמרת

נתוני משרד החינוך שפורסמו בשבוע שעבר חשפו כי מודיעין התייצבה גם השנה במקום השלישי בארץ בממוצע הציונים בבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה. מנהלי בתי הספר המצטיינים, וראש מנהל החינוך, מסבירים את סוד ההצלחה

(צילום ארכיון: דוברות העירייה)

כפי שפרסמנו כאן בשבוע שעבר, תלמידי מערכת החינוך העירונית של מודיעין שמרו על מקומם בצמרת הארצית בציון הממוצע העירוני בבחינת הבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה, וכעת מספרים המנהלים ובכירי מנהל החינוך על סוד ההצלחה.

כזכור, מנתוני ציוני הבגרויות של שנת תש"פ (שהסתיימה בקיץ 2019) עולה כי מודיעין ממוקמת במקום השלישי בארץ בממוצע הציונים בבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה. 450 תלמידי העיר שנבחנו בבגרות הכי מאתגרת השיגו ציון ממוצע של 85.7, לעומת הממוצע הארצי שעמד על 81. נתון זה מציב כאמור את העיר במקום ה-3 בארץ, כמו בשנה שקדמה לתש"פ, בה עמד הממוצע העירוני על ציון של 86.

שלושת התיכונים שהשיגו את ממוצע הציונים הגבוה ביותר בעיר הם הישיבה התיכונית (92.3), אמי"ת בנים (90.5) ועירוני ג' עם ציון ממוצע של 88.

הרב שמואל רוזנבלום, ראש ישיבת בני עקיבא לפיד מודיעין, הגיב השבוע: "בישיבת בני עקיבא לפיד במודיעין אנו מאמינים כי חינוך למצוינות מתחיל משאיפה לחיות חיים של משמעות. אנו דוחפים את הבנים להגביר שאיפות בכל התחומים מתוך הרצון הגדול לבנות חיים ערכיים הבנויים על אדני תורה ונתינה. זו הפעם השנייה בתוך 3 שנים שהישיבה זוכה להיכלל בן חמשת בתי הספר המובילים בארץ במתמטיקה בחמש יח"ל. יש לנו צוות מדהים במתמטיקה, שביחד עם צבי, מנהל התיכון והפדגוגיה בישיבה, רואים את המקצוע כיחידה אחת מז' ועד י"ב.  בישיבה אנו מנסים לתפור חליפה אישית ולתת לכל תלמיד את הכנפיים לעוף הכי גבוה ולכן, על אף ש-35% מהבנים ניגשים לחמש יח"ל במתמטיקה ועוד קרוב ל-40% נגשים ל-4 יח"ל, הממוצע הוא כל כך גבוה. במילים אחרות: נתון זה מוכיח שעם רוח גדולה והרבה השקעה אפשר להגיע הכי רחוק".

ליאור הלוי, מנהל אמי"ת בנים, הוסיף: "ראשית, אנו גאים מאוד בהישגים של התלמידים שלנו ושמחים על כך. איננו מופתעים בכלל מההישגים, שכן בית הספר עומל בצורה עקבית ושיטתית על מנת להוציא מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל הרב הגלום בתלמידנו. ההצלחה נובעת בעיקר בזכות המסירות הרבה של צוות המורים מחד, והחשיבות הרבה שבית הספר מקנה להצטיינות מאידך. אנו סבורים שהמזיגה הזאת היא אשר מביאה את תלמידנו להישגים בכל המישורים, ולא רק במתמטיקה, אלא בלימודי הקודש והחול כאחד. בית הספר שלנו חרט על דגלו שלושה ערכים מרכזיים - טיפוח לומד דתי ערכי עם רוחב דעת, מצוינות פדגוגית וחינוך אישי. זאת שיטת העבודה שלנו ואנו שמחים מאוד לראות שזה נותן פרי". 

גם דודו שרבי, מנהל עירוני ג', הגיב השבוע לתוצאות: "לא הופתענו, אנו רואים מגמה מתמשכת של שיפור בהישגי תלמידינו בכלל ובמתמטיקה בפרט. זו תוצאה של עבודה מתמשכת מקצועית מאוד של המורים, הרואה כל תלמיד וצרכיו. אנו בית ספר ששואף למצוינות והמורים בצוות מאוד מגויסים לראיה דיפרנציאלית של התלמידים: לאבחן תלמידי 5 יח"ל שזקוקים לחיזוק ולתת להם מענה. אנו פחות מאמינים בהוראה ממיינת ודוגלים בהוראה מאפשרת ומטפחת, נותנים הזדמנות ליותר תלמידים ללמוד ברמת 5. הקבוצות במתמטיקה בחטיבה העליונה הן קטנות, ואנו מקצים יותר שעות הוראה למתמטיקה. כבר בשלב חטיבת הביניים אנו מאתרים תלמידים גבוליים בין 4 ל-5 יח"ל, שעם עזרה ודחיפה מצדנו יצליחו לראות בעצמם את היכולות שלהם ולהשתלב ברמת 5 יח"ל, ומתגברים אותם הן בעזרת חונכים מתוך כוח פנימי של תלמידי 5 יח"ל יותר בוגרים בבית הספר והן על ידי השעות התוספתיות".

בתיה שוכן, ראש מנהל החינוך בעיריית מודיעין, הסבירה השבוע למודיעין NEWS: "במודיעין שלב העידוד ל-5 יח"ל במתמטיקה התחיל בימי בנט במשרד החינוך, אבל ב"תקופת בתיה", במלוא הצניעות. מיד כשנכנסתי לתפקיד לפני תשע שנים בחנתי את הנתונים, והיה חשוב לי לעודד את התחום בכלל ובנות בפרט. מדובר על תהליך של לפחות שלוש שנים, שמתחיל כבר בכיתה ז' כשמאתרים את התלמידים ומושכים אותם להקבצות הגבוהות. את התוצאות אצלנו התחלנו לראות בדיוק כשבנט נכנס לתפקיד במשרד החינוך".

מלבד הציונים המרשימים נרשמת במודיעין בשנים האחרונות עלייה מתמדת בשיעור התלמידים שניגשים לבחינה המאתגרת, שעמד בשנת תשע"ט על 24.8%, הרבה מעל לממוצע הארצי (15.5%). שוכן מסבירה: "יש בתי ספר בארץ שעושים מיון מאוד דקדקני ומגישים לבגרות ב-5 יח"ל רק את תותחי העל. כך הם מגיעים לממוצע ציונים מאוד גבוה. אצלנו בעיר, בכל בתי הספר, נלחמים על כל תלמיד ותלמידה שייגשו ל-5 יח"ל, גם אם יהיה ממוצע נמוך, מפני שזה יפתח בפניהם שער לפקולטות נחשבות באוניברסיטה".

איך אתם שומרים על מאגר מורים איכותי במקצוע?

"זה קשה, קשה מאוד. העיר קיימת כבר 25 שנים ויש לנו את המורים שלנו, שאנחנו עושים להם הכשרות. בשנתיים האחרונות אנחנו עובדים עם מיזם של קרן טראמפ, ועושים למורים שלנו עוד הכשרות, בעיקר למורים בחטיבות הביניים, כדי שיידעו לתת לילדים כבר בשלב מוקדם כלים מקצועיים. הכל מתחיל כבר בחטיבת הביניים וזה האתגר המרכזי".  

(new)שלומי תבלינים 18.5.20