(new)ויקטורי
תוצרת הארץ

תוצרת הארץ

גל קאפח, סטודנט צעיר ממודיעין, התנדב במשק חקלאי לאחר שהוצא לחל"ת עם פרוץ משבר הקורונה, וגילה עד כמה קשה מצוקת החקלאים • התוצאה: מיזם אונליין חברתי שמביא את התוצרת החקלאית היישר מהשדה אל בית הלקוח, במחירים הוגנים ובבלעדיות לגידול ישראלי

(צילום: פרטי)

זמנים קשים דורשים פתרונות יצירתיים, ומי שהפך את הביטוי למציאות הוא גל קאפח, סטודנט צעיר ממודיעין, שבעקבות החל"ת הקים לאחרונה מיזם חקלאי אונליין.

עם פרוץ משבר הקורונה לפני למעלה משנה, מצא את עצמו קאפח בן ה-25 מוצא לחל"ת. הוא סטודנט לפסיכולוגיה וקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל, שעובד כמדריך רכיבה טיפולית וספורטיבית על סוסים, ועם היציאה לחופשה הכפויה פנה לכיוון אחר לגמרי. הוא וחבריו החליטו להתנדב במשק חקלאי במושב ניר בנים, שם התוודע למצבם העגום של החקלאים בישראל, שחלקם נאלצים להשליך לאשפה כמויות גדולות במיוחד מהתוצרת שגידלו. "הוא לא מצליח למכור אותה באופן סיטונאי וגם לא בקבוצות רכישת של פירות וירקות", אומר קאפח. באותה נקודה החליט קאפח להקים את המיזם שלו - "המושב - חקלאות ישראלית", המביא את התוצרת החקלאית לצרכן ישירות מהחקלאי.

"תוך כדי שהתנדבנו היינו עדים לכמויות שמגיעות מחו"ל: מאירופה, ארה"ב ואפילו מצרים, ירדן ועזה. כך יוצא שבמקום לקנות מתוצרת הארץ, שהחקלאים עמלו רבות על גידולה, רשתות השיווק קונות מארצות אחרות ופוגעות קשות בפרנסתם".

"מאה אחוז טריות, מאה אחוז ישראלי ו-מאה אחוז הוגנות, זו הסיסמה שלנו", הוא מספר בגאווה. "מה זה בעצם אומר? אנחנו משתדלים שהמוצר יגיע במהירות הגבוהה ביותר ללקוח, להביא את הגידולים העכשוויים הטובים ביותר מתוצרת הארץ, תמיד להעדיף ישראלי על תוצרת חוץ והתנהלות בצורה ההוגנת ביותר שניתן. אם הלקוח רואה את הסחורה ולא מרוצה, הוא לא משלם. עד היום רק לקוחה אחת באמת עשתה זאת".

איך נראתה תחילת הדרך של המיזם?

"התחלנו כקבוצת וואטסאפ וכיום אנחנו עובדים רק באונליין. היום אנחנו בקשר עם 100 מגדלים מכל הארץ ופועלים בשיתוף איתם. כל מגדל אחראי על מוצר אחד מסוים שהוא מומחה בתחומו בארץ, על פי סקר שוק שעשינו. כך, למשל, אנחנו מביאים את מגדל הפטרוזיליה הכי טוב ואת מגדל התפוחים הכי טוב וכן הלאה".

איך שומרים על טריות המוצרים עד שיגיעו ללקוח?

"ביום רביעי אני יוצא לחלוקה, מה שאומר שכבר יום קודם לכן, בשעה שתיים בצהריים, אני סוגר את ההזמנות, מעביר את המידע הדרוש לגבי לחקלאים, שקוטפים לפי הצורך וכבר למחרת בבוקר הסחורה אצלי מוכנה לאריזה. כמובן שאם יש מוצרים שדורשים קירור הם מיד מוכנסים למקרר. סך הכל הסחורה נמצאת אצלנו בבית האריזה עד ארבע שעות ואז היא יוצאת ללקוח. המטרה היא שהלקוח יקבל מוצר בטריות המירבית".

לקאפח הבטחה לקהל לקוחותיו: "כל הירוקים שאנחנו משווקים טריים ואיכותיים וזוכים לחיי מדף ארוכים בהרבה מאלו הנקנים בסופר. גם לאחר שבועיים הצבע נשאר ירוק, והטעם כאילו הירק נקטף בזה הרגע".

יחד עם זאת, הדרך כמובן לא חפה מבעיות ואתגרים: "אחד הקשיים הגדולים מבחינתנו זה לשנות את הרגלי הצריכה של הלקוחות בתחום הפירות והירקות. אנשים עדיין חשדנים וחוששים לסמוך על מישהו שיבחר בעבורם, ומעדיפים למצוא בעצמם במדפי הסופר. כמו שהוא בוחר ממגוון הפירות והירקות שקיימים בסופר, כך גם אצלנו הוא יקבל בדיוק כפי שיבקש - קשה, רך, גדול, קטן - הכל לפי דרישת הלקוח".

ועם כל הכבוד לסיוע לחקלאים, יש גם פרנסה?

"העסק קודם כל חברתי, זאת לא הפרנסה שלי. עוד לא הגעתי לרווחיות מהמיזם. לא הגעתי עם גב כלכלי שיכולתי לשפוך כספים. כל הרווחים עד כה מוקדשים לגדילת העסק. התחלנו בקרוואן ועכשיו יש לנו בית אריזה בכפר רות".

לסיכום, קאפח מספר על על החזון לעתיד: "היום אני מצליח להגיע למחירים של שופרסל ורשתות אחרות, והמטרה היא להוזיל כמה שניתן. כל זה תלוי בכמות הסחורה שתהיה לי. בכל מקרה, יש רצון להישאר עסק משפחתי. באתי ממקום עקרוני ואידיאולוגי, ולא בכדי "לשבור את השוק" כמו סופרים אחרים. אנחנו רוצים לפתוח בעתיד מקום בלב מודיעין, שאנשים יוכלו לגשת פיזית לקנות ממנו".  

(new)שלומי תבלינים 18.5.20