(new)ויקטורי
אנושי ונוגע

אנושי ונוגע

"גאון בכלוב" הוא מפגש בין שלושה אנשים המייצר לכל אחד מהם הזדמנות להגשים חלום. מרגש. הקסם עובד.

(צילום: כפיר בולוטין)

מה לא עושים כדי להגשים חלום, וכמה רחוק מבחינה מוסרית מותר ללכת? את הגבולות הללו משרטטת ההצגה "גאון בכלוב" שבעלילתה משולש יחסים בין כוכב טלוויזיה ענק עם פה גדול (מישהו אמר דודו), בחור גאון שנמצא על הספקטרום, ואחותו מעריצה נלהבת ומאוהבת בסלב'. לכל אחד מהם יש חלום והמפגש המפתיע ביניהם מייצר הזדמנות מימוש אינטרסים אישיים.

בעלילה יורם גרניט (עמוס תמם) הוא סלב', כוכב טלוויזיה נערץ שנמצא במשבר כפול: אשתו זרקה אותו מהבית בשל בגידותיו, ותעשיית הבידור מאסה בו בשל התנהגותו הקפריזית.

בערב שבו הוא ובגדיו מושלכים לרחוב, הוא פוגש בויקי (עירית קפלן) מעריצה שמכירה אותו מילדות. היא אוספת אותו לביתה ומשכנעת אותו להתגורר איתה ועם אחיה יונתן (שהם שיינר) המיוחד, שניחן בכישרון יוצא דופן.

ניסיונותיו של יורם לחזור לטלוויזיה נבלמים עד שעולה במוחו פורמט מבריק למשחק טריוויה חדש, שבו יונתן שניחן ביכולות זיכרון פנומנליות יתמודד מול אנשים רגילים. הוא יוצא למסע שכנועים מול הסוכן שלו, למכור את הפורמט ובטוח שבידו המפתח לחזור בגדול שוב לפריים.

לא אספלייר איך זה נגמר אבל בדרך לשם עולים צדדים אפלים ומפתיעים שהופכים את הקשר בין הדמיות לתלותי ביותר.

המחזה שנכתב על ידי יואב בר לב ועירית קפלן (שמשחקת גם בהצגה)  הוצג לראשונה בפסטיבל "כאן ועכשיו" במסגרת קריאות מבוימות של מחזות מקוריים בקאמרי. מדובר במחזה בגובה העיניים ומהחיים. נוגע ומרגש. יש בו הרבה נואשות לצד תקווה גדולה, והוא  מספק הצצה נוגעת לחייהם של אנשים שקופים שחיים על הספקטרום ולאלו שלצידם.

למעט תחושה שניתן להדק ולקצר מעט קטעים שחוזרים על עצמם - ההצגה טובה, קולחת וקצבית. היא פועלת על במה סטטית שמהדהדת בקיר רקע ענקי גדוש במסכי טלוויזיה, וארון טלוויזיה נעול המסתיר סוד. המסכים המרצדים עם קטעי ראיונות מתוכניות שונות, מבטאות היטב את ההערצה הגדולה של הסלב' בימים טובים לעומת המסכים הכבויים בתקופה שכוכבו דעך.

בהצגה כל אחת מהדמויות כלואה בכלוב גם אם הוא כלוב מזהב. המפגש ביניהם מייצר הזדמנות לפרוץ אותו והשאלה איפה נגמר האינטרסנט האישי והניצול ואיפה מתחילה האנושיות וראיית האחר.

עמוס תמם כיורם עושה תפקיד נהדר. קשה שלא לראות בדמות שלו רמזים למגלומניה של כוכב בידור אחר שהיה עם פה גדול ולמרבה הצער גם יד ארוכה. תמם משכנע מאוד והתפקיד הזה מאלץ אותו בעצם להתמודד באומץ עם הפחד האישי שיש לכל ידוען מצליח. 

לצדו מככבים עירית קפלן שיוצרת דמות של אישה נשית, מתוחכמת, ובעלת אינטליגנציה רגשית גבוהה, אבל יש בה גם צד אפל. הצלע השלישית בסיפור - יונתן בגילומו של שהם שיינר דמות מורכבת שאותה הוא מבצע באופן מושלם. הוא מכמיר את הלב ומצחיק כאחד, ומצליח להביע את התסכול של יונתן במימיקת גוף מעולה, הבעות פנים, והתנהגות אובססיבית כפייתית לסדר יום קבוע. מסר החשוב עובר: לאנשים כמוהו, שחיים בקרבנו, יש גם חלומות והם לא פחות לגיטימיים מחלומות של אחרים.    

גם דיויד בלינקה וגל סרי בתפקידי משנה מוסיפים צבע לסיפור. סרי כמיטל – שחקנית בתחילת דרכה מנסה לפלס דרך בכל דרך, בהתנהגותה המוחצנת והמטופשת, היא לא פחות חריגה מיונתן, אלא שהיא נחשבת בעיני החברה כנורמטיבית.

מילים חמות גם על עבודת הבימוי הטובה לעמית אפטה, שהצגה זו היא בין עבודותיו הראשונות כבמאי.

שורה תחתונה: הקסם במפגש בין שלושה, שלכל אחד מהם יש חלום גדול - עובד. הצגה מרגשת ואנושית.

גאון בכלוב, מאת:  יואב בר לב ועירית קפלן,  בימוי: עמית אפטה, שחקנים: עמוס תמם, עירית קפלן, שהם שנייר, דויד בילנקה, וגל סרי.  תיאטרון הקאמרי.

(new)שלומי תבלינים 18.5.20