(new)ויקטורי
שובו של כביש "עוקף מודיעין"

שובו של כביש "עוקף מודיעין"

שתי בשורות חשובות הגיעו השבוע לתושבי מודיעין בתחום התחבורה: אחת קשה ואחת מעודדת. נפתח בשניה: כביש 3 הארצי, שבעבר חיבר את כביש 1 לכביש 443 באיזור צומת מכבים ונסגר לתנועה באינתיפאדה השניה – עומד להיסלל מחדש במתכונת של "עוקף מודיעין". הבשורה העצובה היא שזמן הנסיעה ממודיעין לתל אביב בשעות הבוקר הוכפל בתוך פחות משנתיים.

שרון רצה, אך נרדם

שר התחבורה ישראל כץ סיכם עם ראש העיר חיים ביבס כי משרד התחבורה יחל בקרוב בעבודת תיכנון לקראת ביצוע סלילתו מחדש של כביש 3 שנמשך בתוואי מאזור לטרון לכיוון מודיעין וכביש 443. מדובר בחלקו הצפוני של הכביש, הסגור כבר 16 שנה מאז האינתיפאדה השניה שהחלה בשנת 2000. אז נסגר הכביש בהוראת מערכת הביטחון, לאחר שהתרבו בו אירועי יידויי אבנים ובקת"בים – בקטע העובר ממש בתוך הכפר בית סירא. לאחר שנסגר הכביש לתנועה נבנתה גדר ההפרדה בין מכבים לבית סירא, באופן שהשאיר את מקטע הכביש בתוך שטחי הרשות הפלסטינית.

בשנת 2006 תיכנן ראש הממשלה דאז אריאל שרון לפתוח מחדש את הכביש ולחפור מנהרה שתגן על המכוניות מאבנים ובקבוקי תבערה בגיזרת הכפר. התרדמת שאליה נקלע שרון, ממנה לא התעורר, הקפיאה את התוכנית.

מאז ניסה ביבס לדחוף את קידום התוכנית. השבוע פגשו בכירי עיריית מודיעין את צמרת משרד התחבורה בתל אביב ושמעו מהשר ישראל כץ כי יחל תיכנון קטע הכביש מחדש, מהכיכר שליד מבוא חורון (ממנה יוצא הכביש לשכונת מוריה) ועד לחיבור מחודש לכביש 443 באיזור מחסום מכבים. כאשר הכביש יהיה פעיל צפויה הפחתה משמעותית של תנועת כלי רכב בתוך העיר, הודות לחיבור אמיתי של הכבישים הארציים 3 ו-443 סביב מודיעין ולא דרכה. נמסר גם כי משרד התחבורה יבחן אפשרות לריבוד מחדש של שדרות החשמונאים והרחבת שדרות מנחם בגין.

לאחר הפגישה אמר ביבס: "מודיעין הולכת וגדלה ולכן תשתיות התחבורה שלה צריכות להתפתח בהתאם. הבשורה של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, על הנכונות לפתיחת כביש 3 הבין עירוני, מהווה נקודת מפנה בכל הקשור למציאות התחבורתית בעיר. כביש זה יצמצם משמעותית את גודש התנועה בעיר, יגביר את הבטיחות של התושבים ויפחית את זיהום האוויר".

אין מה לחשב מסלול מחדש

ומה באשר לכיוון השני, המשמעותי יותר, לתל אביב בשעות הבוקר? מתברר כי עד חודש יולי 2015 זמן הנסיעה הממוצע ברכב ממודיעין למגדלי עזריאלי בתל אביב נמשך 40 דקות (בממוצע כמובן). חברת WAZE, שביצעה את המדידות לפי נתוני האפליקציה הפופולארית, דיווחה השבוע כי ביולי 2016 המספר הוא 85 דקות. יותר מכפול.

החברה בדקה גם את זמן ההגעה לירושלים בשעות העומס (לא נמסרו נתונים לגבי כביש 1 וכביש 443 בנפרד). מהנתונים עולה כי הזמן הנדרש הוא 45 דקות (לעומת 42 בשנה שעברה). בכיוון ההפוך (מירושלים למודיעין) הזמן הוא 30 דקות (לעומת 25 אשתקד).

כיכרות עלייך מודיעין

משרד התחבורה גם אישר לעיריית מודיעין להוסיף מספר כיכרות חדשות ברחבי העיר. המשרד אישר את הקמתן של הכיכרות במטרה למתן את התנועה בעיר ולהפחית את הסיכון לתאונות דרכים.

בין השאר אושרו כיכרות לאורך שדרות עמק זבולון, במפגש הרחובות יגאל ידין וחטיבה שבע, בשדרות עמק האלה במפגשי הרחובות תשרי ואליהו (בסמוך לבית הספר האלה) ובשדרות עמק דותן, סמוך להיכל התרבות.

ניתוק זמני בין 443 ל-431

לפני מספר שבועות החלו העבודות בשדרות בן גוריון (כביש 4) ובהמשכו כביש 20, הכביש המקשר בין תחנת הרכבת "פאתי מודיעין" לבין הפארק הטכנולוגי. הכביש פורק ברובו, כאשר בשלב זה נעשה עיבוד של הקרקע כך שתשמש בסיס טוב לאספלט. הכביש החדש יהיה במבנה כל אספלטי, מבנה חזק יותר ויציב יותר. כמו כן, העבודות יכללו חישמול עמודי התאורה שבמקום. עבודות הכביש עתידות להסתיים בשבועות הקרובים.

העירייה ומינהלת אופק, האחראית על תפעול הפארק הטכנולוגי בעיר, מזכירים כי לנהגים המגיעים מכיוון תל אביב וכביש מספר 1 מומלץ להיכנס לעיר מכביש 443. לנוסעים מכיוון כביש 431 מומלץ להגיע לפארק הטכנולוגי דרך רחוב יהודה המכבי.


יוכן מודל חדש להפעלת תחבורה ציבורית בעיר

בפגישה עם שר התחבורה עידכן ראש העיר ביבס את אנשי המשרד בנוגע להקמת מרכז התחבורה וגם בטענות העירייה על איכות השירות של חברת "קווים".

בפגישה סוכם כי נציגי העירייה יפגשו עם האחראי לתחבורה הציבורית במשרד התחבורה וביחד יכינו מודל להפעלת מרכז התחבורה העירוני.  המרכז, שעתיד לקום בכיכר התחבורה, נמצא בימים אלה בבנייה מתקדמת.

בינתיים החלו בעיריה בעבודת תכנון מחודשת של הפעלת התחבורה הציבורית בעיר, מתוך מטרה לשפר את קווי התחבורה על ידי קיצור הקווים העירוניים הקיימים, שיפור קווים קיימים, יצירת מסלולים מקבילים והוצאת רוב הקווים הבין עירוניים ממסוף התחבורה.

צילום ארכיון אינגריד מולר

 

(new)שלומי תבלינים 18.5.20