הרי את מחודשת לי

יהודה גולן
2015-02-05 00:00:00
2015-02-05 00:00:00

בדרך כלל הרב יעקב צ'יקוטאי לא מדבר על עיסוקו בתחום הנישואין והגירושין. הוא מוכר יותר כמי שמלמד שיעורים, נועץ מזוזות בחנוכות בית, משתתף בלוויות, מחבר ספרים, עורך חופות וקידושין והוא גם חותנו של הרב המנוח עובדיה יוסף. אבל בחלק הפחות ידוע ומוכר של עיסוקו היומיומי, עיקר עיסוקו של הרב בא לידי ביטוי בעיקר בפתיחת תיקי נישואין לזוגות צעירים והענקת תעודות רווקות ואישורי נישואין לתושבי מודיעין וסביבתה. בתחום הזה זוכה הרב צ'יקוטאי לפופולריות גדולה. בשנה האחרונה הוא פתח יותר ממאתיים תיקי נישואין. בעיר בסדר גודל של מודיעין זה נחשב הרבה. הרבה מאד.

בשבוע שעבר אירע מקרה חריג בכל סדר גודל, כאשר צ'יקוטאי שיכנע את בית הדין הרבני הגבוה בירושלים לאשר לזוג תושבי מודיעין להינשא כדת וכדין, למרות שהחתן הוא כהן ווהכלה היא גרושה. גם מי שלא בקיא בהלכות נישואין ביהדות יודע שכהן וגרושה אינם יכולים להינשא.

איך זה קרה?

"בסוף שיעור שהעברתי פנה אלי תלמיד וסיפר שיש לו חבר כהן, שחי עם גרושה והם רוצים להתחתן. הוא ביקש ממני לעזור להם ובהתחלה דחיתי אותו, אבל הוא המשיך ללחוץ והחלטתי לבדוק את העניין לעומק. טילפנתי לאותו כהן הסברתי לו את הקשיים ואת האיסור ההלכתי של כהן וגרושה להינשא. הוא מאד ביקש שאעזור לו והבטחתי לו שאנסה וכצעד ראשון ביקשתי ממנו את תעודת הנישואין של חברה שלו. 'אתה לא בעסק', אמרתי לו. 'היא הבעיה. שלח לי את תעודת הנישואין שלה'".

למה צריך את תעודת הנישואין של הבחורה?

"אסביר את המהלך: היא גרושה וכדי שהם יוכלו להינשא אני חייב להחזיר אותה למצב של רווקות. את זה עושים במהלך שנקרא 'הפקעת הקידושין' שלה, שזה למעשה ביטול הנישואין, כך שהוא שוב תהיה רווקה ולא גרושה".

ואיך עשית את זה?

"זה לא עניין פשוט כמובן וזה מחייב  קודם כל לבדיקה מעמיקה מאד לגבי מיהם העדים שהיו נוכחים במהלך הנישואין. כלומר שני העדים  בחופה. בנוסף לכך הייתי  צריך לבדוק האם הבחורה בעת שנישאה ידעה הכל על החתן המיועד לפני החתונה".

מדוע זה חשוב?

"כי יש כאן עניין של גילוי נאות. נניח שהחתן סוחר סמים. האם הבחורה היתה מתחתנת איתו אילו ידעה שהוא עוסק בסחר בסמים? או שיש לו מחלה קשה. לכן צריך לבדוק מה הוא הסתיר ממנה ומה היא ידעה לפני החופה".

ואיך אתה יכול לגלות דברים כאלה? זה עבודה לבלש, לא?

"יש כאן הרבה עבודת חפירה. אלה חפירות ארכיאולוגיות, כי אם הוא נניח מעורב בסמים, צריך להביא תיקים מהמשטרה. זאת בעיה גדולה, אבל רבנים שעוסקים בנישואין חייבים להיות יצירתיים ולגלות חוש בלשי. יש כאן גם עניין כבד של ניסיון בן שנים בתחום, כך שאני יודע לקראת מה אני הולך".

וזה המקרה?

"כמעט. אישה לא מתחתנת למשל עם מישהו שהיא יודעת שהוא הומו, ואם הוא הסתיר את זה ואחרי שנה הוא פתאום יוצא מהארון ובום! מה קורה אז? אלה מה שנקרא ביהדות 'קידושי טעות'. למעשה הקידושין אינם חוקיים, כי מראש הם לא היו אמיתיים".

ומה מצאת?

"שאלתי את האישה 'מיהם שני העדים שלך? והיא עונה לי בפשטות מוחלטת 'אלה הגיסים שלי'. ביקשתי לדעת איך הקשר והיא אומרת לי 'אחיותי נשואות להם'. מיד הבנתי שהחתונה פסולה. גיסים לא יכולים להיות בכלל עדים בחתונה, כי הם קרובי משפחה. לכן מבחינה הלכתית לא היו בכלל קידושין, והנה נמצא פתרון מהיר. האישה איננה גרושה בכלל כי אם רווקה כשרה לשאת כהן".

ומכאן סלולה הדרך לחתונה?

"חכה חכה.. מה פתאום. עכשיו צריך אישור של בית דין רבני וכאן יש בעיה: אני מחפש רב שהולך לפי הרב עובדיה יוסף, שפוסק על פי דאורייתא ולא דרבנן (פסיקה לפי התורה ולא לפי רבנים. י.ג.) כי אם הרב פוסק על פי דרבנן, צריך גט בכל מקרה, מה שנקרא לחומרה. אבל הרב עובדיה הלך לפי אורייתא, וזה נחשב הרבה פחות מחמיר".

עד כמה מדובר במקרה נדיר?

"זה נדיר מאד, ולא מתלהבים לעשות תיקים כאלה. זה תיק שני בשנה האחרונה שבה מאשרים לי להשיא כהן וגרושה במודיעין. היה עוד תיק, שבו הכלה ברחה במהלך החתונה".

מה?

"כן מה ששמעת! השלימו את החופה והקידושין אבל הכלה ברחה מיד אחרי החופה. רקדו, אכלו את הרבע עוף, חזרו הביתה והיא ברחה כי הוא הרביץ לה".

ואיך היא השתחררה מהחתונה?

"הבעל הרביץ לה קשה. עוד לפני החתונה, כשהיא היתה בסלון הכלות, הוא הגיע לשם והיכה אותה מכות נמרצות. אחר כך היתה החופה ובלילה עוד פעם היכה אותה".

ומה עשיתם?

"פתחנו מחדש את כל ההליכים. הבאנו צילומים של תוצאות המכות. הבאנו תצהירים, ממש עבודה של עורכי דין נעשתה כאן במשרדי הרבנות בעיר. שיחררתי אותה מהנישואין. גם כאן מהסיבה של 'קידושי טעות', והיא רשאית להינשא שוב גם לכהן".

כמה נסיונות יש "לתחמן? את המערכת? בכל זאת – זה מטופל על-ידי רבנים ולא במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה…

"יש ניסיונות, לא אכחש. של נשים, בעיקר חד הוריות, שרוצות להינשא ולהישאר חד הוריות מול משרדי הביטוח הלאומי, משרד הפנים והעיריות. כי הן מקבלות כחד הוריות הטבות כספיות לא מעטות מהמדינה. יש הרבה מקרים שגרושות באות לכאן ומתעניינות בעדינות: 'כבוד הרב, האם אתה מדווח גם למשרד הפנים ולביטוח הלאומי?' ואני אומר להן 'ודאי', כי אני לא משתף פעולה עם ניסיונות הונאה".

למה בעצם אנחנו מציבים מול הנישאים מסלול ייסורים כזה?

"מי שנולד בתוך המועדון – אי אפשר לגרש אותו. מי שרוצה להצטרף למועדון חייב לקבל את חוקי המועדון. לא מקבלים חבר למועדון על חצי תקן".

אבל לחייב כל מי שרוצה להתגייר לשמור שבת?

"מה זה גיורי צה"ל? אולי מתוך מאה מתגיירים אחד נשאר שומר תורה. אבל לפחות בהתחלה שתשמור שבת בכניסה ליהדות. זאת דילמה. אחד כזה, האם אני מקבל או לא מקבל".

למרות שאתה יודע שדקה אחרי זה הוא כבר לא ישמור שבת…

"אנחנו מחייבים אותם במסלול ייסורים כדי שמתוך המאה שמתגיירים יישארו בסוף כמה שומרי מצוות".

(צילום ארכיון)

כתבות נוספות

עד שכל פצוע יטופל

סגן אילת השחר שוואב ממודיעין משרתת בחמ"ל הרפואי המתכלל את הטיפול בפצועי המלחמה, ומספרת על הימים הקשים עם הרוגים ופצועים רבים, וגם על תחושת השליחות והגאווה: "הביחד שלנו מנצח כל קושי"

עד שכל פצוע יטופל

סגן אילת השחר שוואב ממודיעין משרתת בחמ"ל הרפואי המתכלל את הטיפול בפצועי המלחמה, ומספרת על הימים הקשים עם הרוגים ופצועים רבים, וגם על תחושת השליחות והגאווה: "הביחד שלנו מנצח כל קושי"

המשך קריאה »