פקח, אני רק פורק סחורה ונותן סטירה

יהודה גולן
2014-10-14 01:00:00
2037-02-25 03:11:00

יש תופעות שרוב תושבי מודיעין אפילו לא חולמים שהן מתרחשות כאן, אבל הן כן. אחת מהן היא אלימות של בעלי עסקים כלפי פקחי העיריה, בדרך כלל בנסיבות של מתן קנס בגין הוצאת סחורה אל מחוץ לחנות. התופעה הזו לא רק שהיא אינה נדירה, אלא שבשנה האחרונה היא הולכת ומתגברת. הפקחים העירוניים, אלה שתפקידם לשמור על חזות העיר לפי חוקיה, מוצאים את עצמם בשדה קרב ממש.

אירוע כזה קרה לפני שבועיים באחד המרכזים המסחריים בשכונת אבני חן. הפקח אלון פיין הגיע למקום כדי לבדוק מקרוב תלונות על "גלישה" של הסחורה מחנות מכולת אל השטחים הציבוריים. הוא נוכח כי אכן כך הם פני הדברים ובעיקר נזכר כי באותו מקום עצמו, לפני מספר חודשים, ספג מבעלי המקום מכות בשל אותה עבירה בדיוק. פיין גם זכר כי בעקבות התקיפה נפסק לבעלים עונש מאסר על תנאי ולא העלה בדעתו כי המקרה עלול להישנות. למרות זאת החליט לא לקנוס את בעלי המקום אלא הורה לו להכניס את הסחורה לחנות.

כאמור, בעלי החנות כבר נשפט ואף שילם קנס. אבל כאשר הורה הפקח על הכנסת הסחורה לחנות הופיע לפתע בן משפחתו של בעל החנות והחל לתקוף מילולית את הפקח באופן אגרסיבי ביותר. משום שהיה מודע לעונש המאסר על תנאי התלוי כנגד קרוב משפחתו הקפיד זה שלא לגעת בפקח באופן פיזי. אבל מנוסח התלונה שהוגשה לאחר מכן במשטרה עולה כי המתקפה המילולית היתה לא פחות קשה. מעבר לקלולות שהטי האיש בפקח הוא גם איים עליו ברצח ואף הודיע לו כי ייפגע בילדיו. כל זאת – לעיני שוטר שהתלווה לפקח, שכבר ידע מה מצפה לו באותה זירה.

פנינו לראש אגף הפיקוח בעיריה כדי לשמוע את הצד שלו. יעקב לבקוביץ' מתמודד מזה זמן עם הבעיה הלא צפויה הזו, שהפקחים שלו לא ממש אומנו לקראתה. אחרי הכל – הם עובדים בעיר שבה אחוזי הפשיעה הם מהנמוכים ביותר בישראל, אם לא הנמוכים ביותר.

יעקב לבקוביץ', איך נראית תקיפה כזו? מה קורה שם בדיוק?

"נתחיל במה שקרה בפעם הקודמת. אז נגרמה לפקח אלון חבלה קשה ברגלו ובראשו כשהותקף ע-ידי האיש בעודו יושב ברכב הפיקוח פקח אחר צילם את עבירת הצבת הסחורה על המדרכה לצורכי נתינת הדו"ח לבעל המכולת. כשראה קרוב משפחתו של בעל המכולת שמצלמים אותו ואת המכולת חמתו בערה בו והוא ניגש לרכב שבו ישב אלון החל לקללו. אחר כך הוא הטיח אגרוף בשמשת הרכב ופתח את דלת הרכב. אלון היה חגור וחשש לבטחונו. הוא שיחרר את חגורת הבטיחות ויצא מהרכב והותקף באגרופים ונחבל גם ברגלו וספג אגרוף לפניו. הוא נזקק לטיפול רפואי בסניף טרם בעיר והושבת מעבודה למשך תשעה ימים. במהלך התקיפה צעקו לאלון 'אני ארצח אותך' והמשיכו לקלל ולאיים: 'אני ארצח אותך ואשב בכלא עליך'".

מה הסטטוס של החנות הזו? יש לה רשיון בכלל?

"זה התחיל כחנות והפך לסיטונאות שמוכרת ירקות ופירות לחנויות אחרות בעיר, כמויות הסחורה שמגיעות לחנות גדלו מאד והחנות קטנה עליהם לכן בבוקר פורקים את הסחורה מחוץ לחנות ושם היא נשארת עד אשר מפזרים אותה לחנויות ברחבי העיר. הדבר מפריע מאד לשכנים והם מתלוננים על כך".

איך נגמר האירוע לפני שבועיים?

"הפקח והשוטר מיהור לתחנת המשטרה ופתחו שם תלונה מסודרת נגד הבעלים".

למה בעצם שלחתם פקח למקום שבו כבר נפגע בעבר?

"לאחר התקיפה הראשונה, לפני שנה, העברתי את אלון לאזור עבודה אחר כדי למנוע חיכוכים. אולם בערב החג הוא היה הפקח התורן שעבד בכל העיר ולכן הוא הגיע שוב לחנות המכולת שבה הותקף בעבר".

מה הוא מספר?

"הוא אמרא לי שהוא לא פוחד לעבוד ושיחזור לעבודה אבל הוא חושש לשלומם של בני משפחתו. הוא סיפר שהוא עירני יותר ומדי פעם מציץ החוצה מדירתו לוודא שהכל בסדר".

עד כמה אירוע כזה שגרתי כאן?

"כל יום יש עימותים בין הפקחים שלי לבעלי העסקים בעיר. איומים הם מקבלים כל יום, אבל תקיפה כזאת כמו שהיתה בשנה שעברה זה דבר יוצא דופן. עכשיו – לא ברור לי איך אדם שעומד נגדו עונש מאסר על תנאי מרשה לעצמו לתקוף שוב בתוך תקופת ה'על תנאי' שלו".

זו עבודה מסוכנת להיות פקח במודיעין?

"אלה מקרים שנתקלים בהם יום יום. הפקחים שלנו הם בדרך כלל לוחמים לשעבר בצה"ל. אני בוחר את הטובים ביותר והם לא מפחדים מעימותים. התפקיד של מפקח עירוני הוא תפקיד קשה, וגם אלון אמר לי והדגיש שהוא לא פוחד על עצמו אלא דואג לבני משפחתו".

מודיעין עיר שקטה ונורמטיבית בדרך כלל…

"זה נכון. רוב רובם של האנשים בעיר נורמטיביים ואין איתם בעיות. אבל יש גם מיעוט לא נורמטיבי. הם אלה שייזרקו אשפה ברחוב או ירביצו לפקח עירוני ואלה אנשים שצריכים להרחיק אותם".

כמו בעל החנות?

"כן. אותו צריך ממש לסלק מהרחוב. זה אדם אלים ואם היום הוא תקף פקח – מחר הוא יתקוף תושב ברחוב".

מדוע השוטר שהיה עם אלון לא עצר אותו מיד?

"השוטר העדיף להגיע קודם לתחנת המשטרה ושתוגש תלונה כדי שלא להסלים את המצב. הפקח הגיש תלונה והמשטרה מטפלת בזה בצורה טובה".

הם מעדכנים אותך בהתפתחויות?

"ביקשתי מהמשטרה לטפל במקרה בצורה יסודית ונחרצת ואכן הם עושים כך. דיברתי עם החוקר והתרשמתי שהם רואים את המקרה בחומרה רבה. העובדה שהמשטרה מתייחסת לפקחים עירוניים כמו לשוטרים מלמדת על החשיבות שהמשטרה מייחסת למקרה, מה גם שמדובר במקרה חוזר עם אותו תוקף ואותו קורבן. בכל מקרה הפקחים שלי מיומנים לטפל במקרים כאלה".

פקחים עירוניים עוברים הכשרה למניעת תקיפות או התגוננות?

"אין הכשרה מיוחדת לכך, פרט לעובדה שאני בוחר פקחים שהיו לוחמים בצה"ל. כולם אנשים חסונים, שיודעים כיצד להתגונן ולשמור על עצמם. אלון הוא בחור רגוע מאד ולא היתה שום סיבה שיתקפו אותו. הוא חזר לעבודה ולא חושש, החשש היחיד שלו הוא שבני משפחתו לא ייפגעו".

בתמונה: פקחי העיריה. תיזהרו שם בחוץ (צילום דובר העיריה)

 

כתבות נוספות