לאן הולכת תוכנית "פסיעות"?

ערן קמינסקי
2018-08-01 01:00:00
2018-08-01 01:00:00

מחזיק תיק החינוך כינס את כל מי שקשור לתוכנית הפיקוח על הגנים הפרטיים כדי לבדוק אפשרויות ייעול ושיפור לקראת שנת הלימודים הבאה

אנשי מינהל החינוך בעירייה כינסו לאחרונה את הגורמים הרלוונטיים בניסיון להתניע מהלך לשדרוג ושיפור הפרישה העירונית של תוכנית "פסיעות" – התוכנית המעניקה תו תקן לגני ילדים פרטיים המשתתפים בה. כיום משתתפים בתוכנית למעלה מארבעים מוסדות חינוך פרטיים, כשהמספר הכולל בעיר אינו ידוע לאיש.

לכינוס הגיעו – מלבד מחזיק תיק החינוך מויש לוי ואנשי המנהל ועמותת סחלבים – גם הורים וגננות, צוות התוכנית, אנשי מחלקת הנדסה בעירייה והשירות פסיכולוגי.

תוכנית "פסיעות" החלה לפעול בעיר (לראשונה בארץ) לפני כשמונה שנים. גנים העומדים בקריטריונים (יחס בין מטפלות למספר הילדים, השכלת והכשרת המטפלות, בטיחות המתקנים וכולי) ומצטרפים לתוכנית זוכים בתו תקן מטעם העירייה, שמצידה מלווה את המסגרות באופן שוטף, גם לצרכי ביקורת, מעניקה לגננות ולסייעות הכשרות והשתלמויות וכו'. בנוסף העירייה יוזמת ומחייבת את צוותי הגנים שתחת פיקוחה לעבור קורס עזרה ראשונה שהיא מקיימת מדי שנה.

ענבל זרקון, מנהלת התוכנית, אמרה ל"מודיעין News" לפני כחודשיים: "אם אנחנו מסתכלים על השנתונים אז יש בערך 4,400 ילדים בגיל הזה במודיעין. 1,100 מתוכם נמצאים במסגרות המשתתפות ב'פסיעות' ובערך 1,800 נוספים במעונות יום מפוקחים כמו ויצ"ו ונעמת. במסגרות פרטיות שאינן מפוקחות נמצאים כיום בעיר בערך 1,600 ילדים". עוד סיפרה זרקון כי בשנה הבאה תקיים קורס שנתי לסייעות בגילאי 0-3 במסגרות הפרטיות. מדובר על קורס ייעודי פה בעיר, עלות הקורס היא גבוהה ואנחנו בודקים כרגע את הדרך להוזיל את העלויות".

מויש לוי סיפר השבוע על האפשרויות העומדות בפני מנהל החינוך בכל הקשור להרחבת התוכנית: "המפגש שעשינו היה מעין סיעור מוחות בו זרקנו המון רעיונות לאוויר".

מה חסרונות התוכנית נכון להיום?

"יש דברים שהם מובנים וידענו עליהם מהיום הראשון ואותם גם אי אפשר לשפר. פסיעות היא לא תוכנית פיקוח ולא יכולה להיות כזו. כל הרעיון הוא לגרום למסגרות לרצות להיות חלק מהתוכנית. היא יוצרת איזון כשמצד אחד אתה נותן להם כל מיני הטבות והדרכות וכולי כדי שיהיה להם משתלם להיכנס לתוכנית, ומצד שני אתה דורש מהם כל מיני דרישות כמו אישורי בטיחות, עבודה על פי חוק וכולי. יש מסגרות שלא רוצות למשל להוציא היתר לשימוש חורג ולא יוכלו להיות חלק מהתוכנית. הקושי הוא איך לשמור על האיזון בין ההטבות לדרישות. על זה בעצם היה הדיון, מה אנחנו יכולים לתת יותר כדי שירצו להצטרף ועל הדרישות מהצד השני".

אילו דרישות למשל עלו בדיון?

"דיברו למשל על זה שנעזור להם יותר בהכשרת הצוות ועלו כל מיני רעיונות לגבי זה. מצד שני דרשנו שכל נשות הצוות יגיעו למפגשי ההכשרות. עוד דבר הוא איך אנחנו יכולים לסייע להם בנושא של פירסום, בנושא הוצאות שיש להם באמצעות איגוד של כל המסגרות האלו שיהפוך אותן לכוח קנייה ועלה גם נושא ביקורי הפתע בגנים. דבר נוסף שעלה מאוד חזק נגע לפרסום ומודעות של ההורים, איך גורמים ליותר הורים בעיר לדעת על התוכנית ולבוא ולהגיד לגנים שאם הם לא בתוכנית הם יעדיפו ללכת למקום אחר".

מה עוד עלה?

"עלה הנושא של היתר לשימוש חורג ואיך אנחנו יכולים להקל עליהם בעניין. יש חוק כמובן שאותו אתה לא יכול לשנות, אבל אולי בכל מיני פרוצדורות כן אפשר להקל. למשל גישה נוחה יותר למחלקת הנדסה לקבלת מידע, מידע לגבי הגשת התוכנית והקריטריונים הנדרשים".

כתבות נוספות