הוא ינווט

רותי בוסידן
שבועיים לאחר המינוי המפתיע ליו"ר רשימת "שחר עושים חינוך", מסביר עידן חמי מדוע החליט לקפוץ לביצה הפוליטית ומה הם האתגרים העיקריים של מערכת החינוך בעיר, ומצהיר כי הרשימה תורכב בשיטת ריץ'-רץ'
צילום: מרטין חמי

עשר שנים לאחר שהגיע למודיעין מראשון לציון, שנים בהן היה פעיל בעיר בתחום החינוך, יעמוד עידן חמי בראש רשימת "שחר עושים חינוך" בבחירות המקומיות הקרובות שייערכו באוקטובר.

כזכור, על המינוי המפתיע הודיע לפני כשבועיים מויש לוי, סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך, שבישר כי לא יתמודד לקדנציה נוספת אחרי קריירה פוליטית ארוכה בעיר. בשבוע שעבר הגיעה בשורה נוספת מהרשימה, כאשר חבר הסיעה במועצת העירייה עמיחי זליג החליט להתמודד בראש רשימה משלו.

"כבר שנים שאני רואה מה קורה בעיר, בעיקר בתחום החינוך, ואני מרגיש שאנחנו נמצאים כעת בשעת חירום במערכת החינוך בעיר", הסביר השבוע חמי למודיעין NEWS בריאיון ראשון מדוע החליט לקפוץ לזירה הפוליטית.

"אם אתה רוצה להיות חלק, אתה צריך להתנדב"

הוא בן 45, יליד ארצות הברית ותושב רעות מזה כעשור, אליה הגיע מראשון לציון. כל ארבעת ילדיו, שהגדול מביניהם מתגייס בקרוב והקטן עולה לכיתה ד', למדו בבית הספר יחד בעיר, שכזכור מויש לוי היה ממייסדיו. בעיסוקו הוא מנהל חברת אריזות באשדוד, העוברת במשפחה מזה ארבעה דורות.

כאמור, חמי מגיע להתמודדות הקרובה עם רקע עשיר בתחום החינוכי-חברתי, כמו גם הקהילתי. "אני פעיל מזה ארבע שנים בהנהגת ההורים העירונית", מספר חמי, "ארבע שנים יו"ר קהילת יחד, עם למעלה מאלף משפחות שנמצאות בתוך מסגרות החינוך שלנו. כל השנים, מאז שהילדים שלי התחילו ללמוד בבתי ספר, הייתי בהנהגה בית ספרית ועברתי בכל שדרת ההנהגות ההורים האפשריות. מעבר למסגרות החינוך, בשבע השנים האחרונות הייתי חבר הוועד המנהל באגודת הספורט מכבי מכבים-רעות בכדורסל, כחלק מזה שהבנים שלי משחקים באגודה".

את פעילותו החברתית החל חמי עוד כשהתגורר בראשון לציון. "כחלק מזה שאתה משפחה צעירה, אתה מחפש יותר להיטמע בקהילה. אם אתה רוצה להיות חלק ממשהו אתה צריך להתנדב ולתת יותר מעצמך. התחלנו לעשות עבודה משותפת בתוך הקהילה ובתוך השכונה, ולאט-לאט התחברנו והקמנו עמותה שנקראת 'מכוונים למעלה', עמותה שעדיין פועלת בתחום החינוך, התעסוקה והרווחה ונותנת מענה לאלפי ילדים לאורך השנים. עיקר העיסוק של העמותה הוא לקדם אוכלוסיות בהדרה חברתית ולסייע להן בפיתוח מנהיגות, אחריות ומעורבות חברתית".

כשהגיע למודיעין, התחבר כאמור לקהילת יחד ושם הכיר את מויש לוי. "אני שנים לצד מויש", הוא מספר,  "למדתי ממנו רבות לאורך השנים בכל נושא החינוך בעיר. אחד התהליכים הגדולים שעשינו היה הנושא של שלוחת יחד ב'ניצנים', שהייתה בו מצוקה של מחסור בתלמידים. היו לי כבר אז הרבה שעות 'מויש' והרבה שעות עם מינהל החינוך, וכשמויש הודיע לפני חודשיים שהוא מתכנן לפרוש הרגשתי שלי אישית לא יהיה לי למי להצביע. לכן הרגשתי מחוייבות למשפחה שלי ולחברים שלי, שהנה הגיעה ההזדמנות לקפוץ למים". "

שנים שאני רואה מה קורה בעיר  בעיקר בתחום החינוך", הוא מוסיף, "ואני מרגיש שאנחנו נמצאים בשעת חירום במערכת החינוך בעיר. יש פה אתגר דמוגרפי שהולך להיות גורם משמעותי במה שיקרה בעיר בשנים הקרובות. כמות התלמידים לא גדלה, וזה עלול להביא למצב שבו הפוקוס יוסט ממערכת החינוך, וזה החשש שלי כמי שיש לו ילדים במערכת החינוך.  דמות מאוד בכירה בעירייה אמרה לי שהוא מאוד מוטרד שלא תהיה מפלגה דומיננטית בתחום החינוך בעיר. שלא יובן לא נכון, נעשים דברים מדהימים בעיר בתחום החינוך – אחוזי הזכאים לבגרות הגבוהים ואחוזי הגיוס הגבוהים הם מהטובים בארץ – אבל אם מסתכלים קדימה צריך לקחת החלטות ותכנון ארוך טווח כדי להתמודד עם האתגר הזה של ירידה בכמות התלמידים".

איזה נושאים אתה מתכוון לקדם?

"קודם כל הדגל הוא חינוך, חינוך ועוד חינוך. אני רואה בחינוך הפורמלי והלא פורמלי הנושא המרכזי שאני מתכוון להוביל. כשאני מדבר על החינוך הלא פורמלי אני מתייחס לנושא הנוער, שגם שם יש השפעה מאוד חזקה של הנושא הדמוגרפי. כמות בני הנוער הולכת וגדלה בתוך העיר והמענה עבור בני הנוער לא עולה באותו הקצב. זה נושא שמאוד חשוב לי לקדם. מערכת החינוך בעיר ניצבת בפני אתגר כפול ומורכב. מצד אחד, חלוקת התלמידים בבתי הספר הקיימים אינה מאוזנת, בשל אותם שינויים דמוגרפים שעוברת העיר, מה שגורם לצפיפות בכיתות וחלוקת תקציבים חסרת איזון. לגבי אתגר זה, נדרש פרויקט מקצועי ומעמיק של ארגון בתי הספר הקיימים בעיר ותכנון מעמיק ליצירת 'רה ארגון' של מערכת החינוך, כך שתהיה יעילה יותר ותספק לילדינו את תנאי הלמידה האופטימליים. מהצד השני, אנו מצויים רגע לפני צמיחה אדירה במספר התלמידים בשכונות החדשות והמתפתחות. על כן, עלינו להיערך באופן מיידי בכדי שלא נגיע למצב בו בשנים הקרובות תושבי השכנות החדשות ימצאו עצמם בלי סידור טוב ואיכותי לילדיהם. תושבי מודיעין הוותיקים ודאי זוכרים כיצד בעת הקמת העיר היה קשה לספק כיתות לימוד לכלל התלמידים באותה עת, ומעבר לכך תלמידים נאלצו לעבור כיתות ובתי ספר עד שהגענו למצב בו מערכת החינוך התארגנה וסיפקה את התנאים הנדרשים. אנחנו ניערך ונכין תוכנית מסודרת כדי להעניק את סביבת ואיכות הלימודים הטובה ביותר עבור ילדינו".

נושא נוסף שחמי שואף לקדם הוא נושא הקהילה, שרשימת "שחר עושים חינוך" החזיקה בתיק הקהילה במועצה בקדנציה הנוכחית.  "מאז ומתמיד סוד הקסם של מודיעין הוא הקהילתיות", אומר חמי, "זה מה שמשך הרבה משפחות להגיע לעיר, אבל אנחנו גדלים כל הזמן וזאת לא אותה ההרגשה. העיר הולכת ומאבדת את הצביון הקהילתי שלה וזה אתגר.  אנחנו רוצים להיות עיר שמחזקת את הקהילתיות. קהילתיות נותנת תחושת שייכות, מסירה ניכור ומורידה מתחים, והכי חשוב שהיא משפרת את איכות החיים של התושבים בעיר. הנושא הזה יקר ללבנו וקשור בחבל הטבור לנושא החינוך. יש ממש מודלים שאפשר ללמוד מהם איך מייצרים את הקהילתיות הזאת ברמה העירונית. בסופו של דבר, זה חייב להיעשות ביחד עם התושבים, וצריך לתת להם כלים לייצר את הדבר הזה".

בימים אלו עומל חמי על בנייה מחודשת של הרשימה, לאחר שנציגיה במועצת העירייה – אור גרינפלד, עמיחי זליג ועדי מן שפרשה באמצע הקדנציה – הודיע על ריצה עצמאית. "באופי של הרשימה נשמור את הערכים שחשובים מאז ומתמיד ב"שחר עושים חינוך" – ייצוג שווה של נשים, ושילוב של אוכלוסיות שונות לתוך הפסיפס – חילונים ודתיים. אנחנו רואים בזה ערך עליון כדי לייצר את החזון שלנו. אם לא יושבים עם אנשים ששונים מאיתנו, קשה עד בלתי אפשרי למצוא את הדרך למצוא את הדרך לחיות יחד. הרשימה תשקף את האוכלוסייה במודיעין, ובהחלט יש כוונה שתהיה רשימת ריץ'-רץ' וגברים ונשים ישבוצו לסירוגין".

כתבות נוספות

תואר כפול

אל טקס מסיימי תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה יגיעו יחד חגית שמואל ובנה עידו ממודיעין, אבל הם יהיו חריגים בנוף: היא בת 42 שהגיעה מהחינוך החרדי ואפילו לא עשתה בגרות, ואילו הוא רק בן 17.5 שלומד בעירוני ד'

פשיטה משטרתית על עיריית תל אביב

13 חשודים, בהם גם עובדי אגף התברואה בעירייה, נעצרו הבוקר בחשד כי שיתפו פעולה עם משפחות פשע מיפו בהטיית מכרזים והלבנת הון במאות מיליוני שקלים

מודיעין: עלייה של 108% במכירת דירות יד 2

דוח חדש של הלמ"ס מראה כי ברבעון הראשון של השנה נמכרו בעיר 181 דירות, זאת לעומת 87 ברבעון האחרון של 2023. איש הנדל"ן זאב שומכר: "מספר הפרויקטים החדשים שנבנים במודיעין הולך וקטן, אבל שוק הנדל"ן מיד שנייה בעיר הולך ומתחזק"

תואר כפול

אל טקס מסיימי תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה יגיעו יחד חגית שמואל ובנה עידו ממודיעין, אבל הם יהיו חריגים בנוף: היא בת 42 שהגיעה מהחינוך החרדי ואפילו לא עשתה בגרות, ואילו הוא רק בן 17.5 שלומד בעירוני ד'

המשך קריאה »

מודיעין: עלייה של 108% במכירת דירות יד 2

דוח חדש של הלמ"ס מראה כי ברבעון הראשון של השנה נמכרו בעיר 181 דירות, זאת לעומת 87 ברבעון האחרון של 2023. איש הנדל"ן זאב שומכר: "מספר הפרויקטים החדשים שנבנים במודיעין הולך וקטן, אבל שוק הנדל"ן מיד שנייה בעיר הולך ומתחזק"

המשך קריאה »