התחזית: פקוק

ערן קמינסקי
לאחר כמעט עשור בו גורמי התכנון דחפו להקמת מחלף עצום בצומת שילת, תוכנית לה התנגדה עיריית מודיעין, ירדה התוכנית מהפרק וכעת תנסה העירייה לקדם הצעה משלה למחלף יהלום מצומצם. המשמעות: שנים רבות הלכו לאיבוד, איש אינו יודע כעת מתי יוקם המחלף, ועם גידול האוכלוסייה בעיר והסביבה הפקקים רק יילכו ויחריפו
צילום: מודיעין NEWS

שלוש שנים לאחר הפרסום במודיעין NEWS על כוונת גורמי התכנון להקים בצומת שילת מחלף עצום, בהשקעה של 300 מיליון שקל, יש לנו השבוע בשורות טובות ולצידן גם בשורות רעות.

הבשורות הטובות: התוכנית הגרנדיוזית של מינהל התכנון, שכללה שישה גשרים, ירדה מהפרק ולא תקודם. בדיון שהתקיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בשבוע שעבר נקבע כי "לאור פרק הזמן הרב שחלף ולאור הודעת יזם התכנית – נתיבי ישראל – כי לא מעוניינים להמשיך ולקדם את התכנית, ומאחר ולא הוצגו חלופות כפי שהתבקש מחליטה הועדה לסגור את התכנית". כעת, בעיריית מודיעין מקווים כי יוכלו לקדם תוכנית מצומצמת למחלף בתצורת יהלום, כפי שדרשו מלכתחילה.

הבשורות הרעות: הקטסטרופה התחבורתית ההולכת ומתהווה בימים אלו בכבישי עוטף מודיעין, ובמיוחד ב-443 ו-446, צפויה להתגבר בשנים הקרובות עד לבניית המחלף בצומת שילת, בה חולפים כעת למעלה מ-70 אלף כלי רכב ביום. נכון להיום איש אפילו לא יכול להעריך מתי ייצא הפרויקט הנדרש לפועל.

היסטוריה של טעויות

כאמור, בחודש יולי 2020 פרסמנו כאן כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפויה להתחיל בדיונים לאישור התוכנית שיזמו גורמי התכנון להקמת מחלף ענק בצומת שילת. על פי התוכנית, המחלף אמור היה להתפרש על פני שטח של 778 דונם, ולהרחיב את צומת שילת של היום למרחק של 400 מאות מטר לתוך העיר מודיעין מדרום, וגם לשטחי מושב שילת מצפון.

על פי התכנון המקורי המחלף אמור היה להתפרש ממזרח למערב מאזור צומת יאיר פרג-כביש 443, לאורך יותר משני קילומטרים עד לצידה המערבי של צומת שילת, מעבר לאזור תחנת הדלק שבצומת. מצפון לדרום יתפרש המחלף מאזור המשתלות של שילת, היכן ששוכנת כיום משתלת פלורוז, ועד לצומת המזרקות והאתר בו שכנה משטרת מודיעין בכניסה הנוכחית לעיר. במינהל התכנון ביקשו להקים מחלף הנושא לצידיו "כנפיים"  – כבישים טבעתיים שיזרימו את התנועה מכביש 443 לתוך והחוצה מהעיר ולכיוון צפון לשילת, לכפר רות ולכביש 446 לכיוון מודיעין עילית., עוד היה בתכנון מפלס עילי ומפלס תחתי, כאשר כבישי הכניסה הטבעתיים היו אמורים להיבנות במרחק קצר מאוד מבתי שכונת הכרמים.

כמו כן תוכננה הקמת שישה גשרים לתנועת כלי רכב, בנוסף לשני מעברים תת קרקעיים לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. עוד ביקשו במינהל התכנון לבנות מעבר תת קרקעי לטובת בעלי החיים באזור, כאשר הגשר הראשי, שישמש לכניסה לתוך העיר, יהיה ברוחב של כ-40 מטר ותשולב בו גם טיילת. גשרים נוספים יובילו מכביש 443 לכביש 446 ולמסוף התחבורה הציבורית החדש באזור התעשייה של שילת.

אותה תוכנית גרנדזיות יצאה לדרך כבר לפני למעלה מעשור, כאשר משרד התחבורה בחן שלוש חלופות להקמת המחלף בצומת שילת. במקביל, שקדו גם בעיריית מודיעין על  בחירת התוכנית ה"מועדפת" להקמת המחלף, כשהאופציה שהעדיפו קברניטי העירייה הייתה לבנות מחלף בו כביש 443 יהיה כביש שקוע כדי להפחית את מפגעי הרעש, או מנהרה שתעבור מתחת לכביש 443 לתוך שדרות החשמונאים.

בקיץ 2020, בדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כבר יצאו ראש עיריית מודיעין וראש מועצת חבל מודיעין, שחלק מהשטחים מצפון לצומת שייכים לה מוניציפלית, במתקפה חריפה נגד גורמי התכנון. במהלך הישיבה אמר ביבס כי "לקחו את מחלף הצ'ק פוסט והביאו אותו למודיעין. לזה אני מתנגד לחלוטין גם במחיר שניקח את המחלף הזה ונזרוק אותו לפח ונהרוג אותו בבתי משפט. כי מישהו התבלבל כאן לגמרי והמחלף הזה לא יקום בכניסה לעיר מודיעין". עוד התנגד ביבס להקמת מסוף התחבורה הציבורית, והסביר כי הבנייה במודיעין בשנים הקרובות תלך לכיוון דרום, בשכונת מורשת ושכונות חלק ב' העתידי של תכנית המתאר של העיר, כאשר תושבי אותן שכונות ישתמשו בעיקר בכביש 431, מה שמייתר את הצורך במחלף עצום בצומת שילת.

לאחר הדיון הסוער אמר ביבס למודיעין NEWS: "גם אני וגם ראש המועצה האזורית חבל מודיעין תמימי דעים בנושא. אי אפשר לבוא ולייצר פה איזושהי מפלצת שכל תכליתה הוא התאמה למסוף התחבורה הציבורית, שמישהו החליט לתקוע שם. אין שום היגיון בדבר הזה".

כאמור, בעירייה מקווים כעת לקדם מחדש את התוכניות שגיבשה למחלף בצומת עוד לפני שנים רבות. בעירייה הציגו אז לגורמי התכנון שתי אפשרויות, די דומות אחת לשנייה – מחלף יהלום פשוט ומחלף יהלום "מתחלף". על פי תוכניות העירייה, מתחת לצומת שילת ייבנה כביש משוקע במקום מחלף גדול בעל "כנפיים", גשרים ומעברים תת-קרקעיים. כך יוכלו הנהגים הנוסעים על כביש 443 לכיוון ירושלים או תל אביב לחצות את צומת שילת מבלי לעצור ברמזורים. הבאים ממזרח ומערב ורוצים להיכנס לתוך מודיעין, יעשו זאת בצומת עילי מעל הכביש המשוקע. רכבים המבקשים לפנות לכיוון כביש 446, משני הכיוונים, יעשו זאת גם כן ללא עצירה ברמזורים. עם השינויים שמבקשת עיריית מודיעין, יחובר למעשה תוואי כביש 446 לכניסה לעיר ותימנע הפגיעה באזור חנות הפרחים פלורוז ומתחם תחנת הדלק. על פי תכנית זו גם לא יהיה צורך באותן רמפות שביקשו גורמי התכנון להקים, שכמעט משיקות לבתים הקיצוניים של שכונת הכרמים.

התחזית: פקק

כאמור, לצד הבשורה הטובה בביטול הפרויקט העצום, ישנם גם צדדים שליליים למהלך. למעשה, גורמי התכנון "השליכו לפח" שנים רבות וכעת התהליך מתחיל כמעט מאפס. לו הייתה מתקבלת כבר לפני שנים התוכנית המצומצמת למחלף שילת, יכולה הייתה כבר היום להירשם התקדמות ממשית בתכנון, כך שבעוד מספר שנים כבר יכול היה לעמוד בפנינו פתרון לבעיה התחבורתית בצומת ובכביש 443.

כפי שתושבי מודיעין והסביבה יודעים היטב, עם השנים הלכו והתגברו הפקקים הנרשמים מדי בוקר ואחה"צ באזור צומת שילת, ועם הגידול הצפוי באוכלוסיית מודיעין, בעוד מספר שנים לאחר הקמת שכונת המעיינות, כמו גם במודיעין עילית ויישובי הסביבה, צפויים הפקקים להתגבר עוד יותר ולהפוך לקטסטרופה של ממש.

אמנם עבודות הרחבת כביש 446 לשני נתיבים ונתיב תחב"צ לכל כיוון, מצומת לפיד ועד למודיעין עילית, מתקדמות במהירות בחודשים האחרונים, וצפויות להסתיים באפריל 2025, אבל גם לאחר השלמת העבודות הכביש המורחב לא יביא לפתרון הבעיה, משום שכל התנועה תתנקז בסופו של דבר לנקודה אחת  – צומת שילת.

יתרה מכך, כדי להביא בעתיד לפתרון תחבורתי אמיתי לאזור נדרשת גם הקמת המיני-מחלפים בצומת הפארק הטכנולוגי, שכבר היום עמוסה ביותר בשעות הבוקר, ובצומת מכבים ממזרח. הסדרת צומת הפארק הטכנולוגי צפויה להיות מקודמת במסגרת תכנון שכונת המעיינות, ואילו התכנון לגבי צומת מכבים תקוע כרגע, גם בשל התנגדויות ארגוני פעילי הסביבה לסלילת הכביש שיחבר בין הצומת לבין מודיעין עילית, ויהרוס למעשה את חיי הטבע בעמק הצבאים הצמוד לכפר רות.

•••••••

מדוברות העירייה נמסר השבוע כי "העירייה הציעה פתרון חלופי להקמת מחלף בצומת שילת, במטרה להקל על עומסי התנועה מכל הכיוונים. הפתרון אותו הציעה העירייה כולל שיקוע הכביש, שיאפשר נסיעה חלקה לנוסעים ממערב למזרח ולהיפך, וכבישי גישה רחבים למשתלבים מכיוון מודיעין ומכיוון חבל מודיעין. פתרון זה אינו פוגע באיכות החיים של התושבים. יתרון נוסף להצעה של העירייה הוא שעלות הקמת המחלף זולה משמעותית מההצעה הראשונית, ובהתאם גם משך זמן העבודות".

כתבות נוספות

אלף פנים

אלף פנים לשכול ואף אחת אינה שמחה. חייבים לעצור את ההצטרפות הכמעט יומית למשפחה הזאת

ללמוד להיות אבא

בקרוב ייפתח במודיעין "מעגל אבות" בהנחייתו של אופיר שטרן, תושב העיר שמסביר מדוע היחסים בין אבות לילדיהם מגיעים לפעמים להתנגשות וכיצד ניתן לשנות

התנחמו בדרבי

עוצמה מודיעין לא הצליחה העונה להתמודד על האליפות, אבל התנחמה בניצחון מוחץ בדרבי מול מכבי מכבים-רעות

"הן התעסקו עם ההורים הלא נכונים"

הורי הילדים מ"המשפחתון של אורלי", בו בעלת המקום והסייעת נעצרו בינואר בחשד להתעללות בילדים, עדיין ממתינים להגשת כתב אישום נגד השתיים וממשיכים להפגין מול בתיהן: "שיידעו שלא שכחנו"

אלף פנים

אלף פנים לשכול ואף אחת אינה שמחה. חייבים לעצור את ההצטרפות הכמעט יומית למשפחה הזאת

המשך קריאה »

ללמוד להיות אבא

בקרוב ייפתח במודיעין "מעגל אבות" בהנחייתו של אופיר שטרן, תושב העיר שמסביר מדוע היחסים בין אבות לילדיהם מגיעים לפעמים להתנגשות וכיצד ניתן לשנות

המשך קריאה »

התנחמו בדרבי

עוצמה מודיעין לא הצליחה העונה להתמודד על האליפות, אבל התנחמה בניצחון מוחץ בדרבי מול מכבי מכבים-רעות

המשך קריאה »

"הן התעסקו עם ההורים הלא נכונים"

הורי הילדים מ"המשפחתון של אורלי", בו בעלת המקום והסייעת נעצרו בינואר בחשד להתעללות בילדים, עדיין ממתינים להגשת כתב אישום נגד השתיים וממשיכים להפגין מול בתיהן: "שיידעו שלא שכחנו"

המשך קריאה »