איזור התעשייה של שילת במתכונתו הרחבה יוצא לדרך

יהודה גולן
2035-02-27 02:22:00
2035-02-27 02:22:00

אושרה תוכנית ההרחבה של אזור התעשייה בשילת: רווחי המקום יחולקו בין מודיעין עילית וחבל מודיעין ­­• הוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה דחתה את התנגדויות ועד לפיד ותושבים פרטיים ובשילת יוקמו אולמות שמחות, מרכז תעסוקה לחרדים ומסוף תחבורה • ההתנגדות היחידה שהתקבלה: הקמת מחלפון גישה לאיזור בתוך שטח לפיד

ועדת הערר של הוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה אישרה באחרונה תוכנית רחבת היקף המשנה את פניו של אזור התעשייה בשילת, מאפשרת שטחי בינוי נרחבים, הקמת מסוף אוטובוסים גדול ושינוי ייעוד של העסקים באזור שיביא להקמת אולמות אירועים. כן ייבנה מרכז תעסוקה גדול שמיועד להכשרת אלפי חרדים תושבי מודיעין עילית.

משלל ההתנגדויות שהגישו תושבי לפיד לתוכנית קיבלה הוועדה רק אחת – הקמת מחלפון גישה לאיזור בתוך השטח של לפיד. כל שאר ההתנגדויות, בהן גם התנגדויות של מועצת חבל מודיעין שהוגשו ע"י יו"ר המועצה שמעון סוסן (למעשה כנגד עצמו כיוזם התוכנית), לא התקבלו.

ואלה השינויים שצפוי לעבור אזור התעשייה שילת, שנחשב לאחד הסואנים באזור המרכז ובו עשרות עסקים והוא משרת סביבה נרחבת הכוללת את העיר מודיעין, העיר מודיעין עילית ויישובי הסביבה.

שינויי יעוד: אם עד היום תמהיל השימושים של אזור התעשייה עמד על 33.3% מסחר 33.3% תעשייה ועוד 33.3% תעסוקה, הרי שמעכשיו ישונה התמהיל ל- 20% מסחר, 40% תעשייה ועוד 40% תעסוקה. המשמעות היא שלצד הקטנת היקף עסקי המסחר משליש ל- 20% שאולי יחייב סגירת עסקים, יוקם מרכז תעסוקה גדול שמטרתו הכשרת חרדים תושבי מודיעין עילית לקליטתם בעבודה אזרחית.

אזור התעסוקה: באזור התעשייה שילת יוקם מרכז תעסוקה שיכלול מרכזי לימוד והכשרה לחרדים תושבי מודיעין עילית שיוכשרו בקורסים לצאת לפרנסתם לעבודה בשוק האזרחי. הדגש יהיה על מקצועות טכנולוגיים בעיקר לימודי מחשב, תיכנות ועוד מקצועות בתחום זה.

מסוף התחבורה: כתוצאה מהצורך לנייד חרדים לאזור שילת יוקם מסוף תחבורה שבו יחנו אוטובוסים שיסיעו את תושבי מודיעין עילית ללימודיהם במרכז התעסוקה. המסוף יוקם בצד המערבי של כביש 446 בתוך תחום השיפוט של מושב שילת, מול הכניסה ללפיד.

אולמות אירועים ושמחה: עד היום לא הותר להקים באזור התעשייה שילת אולמות אירועים ושמחות. התוכנית החדשה איפשרה לראשונה להקים אולמות אירועים, בהסתייגות שלא יותר קיום אירועים על גגות פתוחים אלא רק באולמות סגורים. תושבי לפיד התנגדו בטענה כי הדבר יביא לרעש בלתי נסבל. התנגדותם נדחתה.

בניית המחלפון בכניסה ללפיד: מנגד כאמור הוועדה קיבלה התנגדות אחת בלבד של תושבי לפיד שהוגשה בשלוש התנגדויות נפרדות: של ועד המושב, של קבוצת תושבים המונה מאות חתימות ושל המועצה האזורית חבל מודיעין וראשה שמעון סוסן. ההתנגדות שהתקבלה מבטלת למעשה את בניית מחלפון כבישים שהיה אמור לנקז את עומס התנועה על כביש 446 לתוך אזור התעשייה ובכך לחדור לשטח הבנוי של לפיד ולגרום שם לעומסי תנועה רעש וזיהום אוויר.

ההסכם בין מודיעין עילית לחבל מודיעין: הוועדה דחתה את התנגדות תושבי לפיד ודרישתם לביטול ההסכם כולו בטענה כי אינו חוקי, מכיוון שלטענתם לא ניתן לחתום על הסכם חוקי בין רשות מקומית בתחומי הקו הירוק ורשות מקומית מעבר לקו הירוק ואין לשר הפנים סמכות לאשר הסכם כזה. ועדת הערר קבעה כי יש לדחות את ההתנגדות מכיוון שבידי שר הפנים יכולת לבטל כליל את ההסכם אם בתוך שנתיים לא ייחתם ההסכם. ההסכם בין מודיעין עילית וחבל מודיעין מחלק את ההכנסות מאזור התעשייה שילת בין שתי הרשויות.

"הוועדה התעלמה מדרישתנו לאשר את התוכנית רק לאחר מציאת פתרון תחבורתי לעומס בכביש 446", אומרת דפנה חקלאי-וייס, חברת ועד לפיד. "אם התושבים כאן חושבים שיש עומס כיום אז אני אומרת להם 'תתכוננו – מה שהיום הוא רק הקדימון".

בפנייה לתושבי לפיד כתבה וייס: "אנו מצטערים לקטוע את חגיגות הניצחון, אבל בניגוד למה שיכול להישמע כניצחון והישג – החלטת ועדת הערר מאד מאכזבת. היא לא קיבלה אף אחת מההתנגדויות שהוגשו לה. רוב הטענות שהועלו, גם אלה של המועצה עצמה, נדחו וגם ההתנגדות היחידה (של סלילת המחלפון – י.ג) שהתקבלה, היא שברירית ביותר".

כתבות נוספות