הקו יהיה באורך של כ-30 ק"מ ויכלול גשרים ומנהרות, כולל את גשר הרכבת הארוך בישראל • תדירות התחלתית: שתי רכבות בשעה
הדמיית שילוב מסילת 431 במחלף ענבה (צילום: אגף הביצוע של רכבת ישראל/New age media)
רכבת ישראל בחרה בחברת אלקטרה תשתיות בע"מ לביצוע קטע המסילה הראשון בפרויקט מסילת 431 שיחבר את מישור החוף הדרומי למודיעין ולירושלים באמצעות מערכת של גשרים ומנהרות. היקף הפרויקט, שצפוי להסיע כ-15 אלף נוסעים ביממה, נאמד בכ-3.2 מיליארד שקל; במסגרתו תקים רכבת ישראל כ-30 ק"מ של מסילות חשמליות, גשרים באורך כולל של כ-6 ק"מ ובהם גשר הרכבת הארוך בארץ (3.5 ק"מ) ומנהרות באורך כולל של כקילומטר.
בשלב הראשון יופעלו שתי רכבות בשעה לכל כיוון, ובהמשך תגדל תדירות הרכבות לארבע רכבות בשעה, לכל כיוון. בכך יקוצר משמעותית זמן הנסיעה בין ראשל"צ משה דיין למודיעין בכחצי שעה, וכן יקוצר זמן הנסיעה בין ראשל"צ משה דיין לירושלים יצחק נבון בכ-45 דקות
הקו החדש יחבר את מסילת 'רכבת הנגב המערבי' מתחנת ראשל"צ משה דיין, דרך תחנת ראשל"צ הראשונים אל מחלף ענבה ודרכו אל הקו המהיר לירושלים ותחנות מודיעין. אורך תוואי המסילה בפרויקט, הצפויה להיות חשמלית, הוא כ-30 ק"מ והוא כולל גשרים ומנהרות לצד שדרוג והארכת רציפים בתחנת ראשונים. במסגרת הפרויקט ייבנה גשר הרכבת הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, באורך 3.5 ק"מ, וכן שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים, מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מטרים.
בכך יקוצר משמעותית זמן הנסיעה מיישובי מערב הנגב ומישור החוף הדרומי אל ירושלים, מודיעין ורמלה, ללא צורך בהחלפת רכבות בתל אביב, הנדרשת כיום. בהתאמה, יקוצר זמן הנסיעה בין ראשל"צ משה דיין למודיעין משעה לכחצי שעה, וכן יקוצר זמן הנסיעה בין ראשל"צ משה דיין לירושלים יצחק נבון משעה ו-20 דקות לכ-45 דקות בלבד.
פרויקט 431 יהווה את הצלע הדרומית בלולאה המסילתית המקיפה את גוש דן, הכוללת כמאה קילומטרים של מסילות, כאשר את הצלע הצפונית מרכיבה 'רכבת השרון', אשר הוקמה על תוואי כביש 531 על ידי 'נתיבי ישראל', וחלקה הראשון נחנך בחודש יולי אשתקד, עם פתיחת שתי תחנות רעננה.