השכונה לבשה לבן

ערן קמינסקי
2035-08-22 01:42:00
2035-08-22 01:42:00

הרחובות בשכונת אבני חן מכוסים בשכבת אבק עבה • הכיסוי האפור-לבן לא חס גם על המכוניות והצמחיה ומקורו באתר גריסת הסלעים בשכונת מורשת הנבנית בסמוך • מטרים בודדים מפרידים בין המפגע למתחם החינוך שכולל את תיכון עירוני ה' – רגע לפני שהתלמידים חוזרים אליו מחופשת הקיץ • בעקבות פניית "מודיעין News" החלה השבוע העירייה לנסות גישה חדשה: הרטבת שביל הגישה למתחם מספר פעמים ביום

(בתמונה: מגרסת הסלעים במרחק של 30 מטר מתיכון עירוני ה')

"לא נאפשר פגיעה בריאותית בתלמידים ובתושבים". כך אמר ל"מודיעין News" לפני כחודשיים סגן ראש העירייה מויש לוי, בתגובה לידיעה שפירסמנו על פעילות מגרסת סלעים המשרתת את הבנייה בשכונת מורשת, הפוגעת קשות בבריאות תושבי שכונת אבני חן הסמוכה וכמובן באיכות חייהם. חודשיים עברו ונראה שלהבטחה לא היה כיסוי. בשבועות האחרונים הפכו חיי תושבי אבני חן לסיוט מתמשך בשל ענני האבק הסמיך שעלו משכונת מורשת והתנחלו בשכונה הבנויה. עדויות להשפעה ההרסנית של האבק ניתן למצוא בכל עת באבני חן: על הצמחים, על המכוניות ועל המדרכות. הכל קבור תחת שכבת אבק עבה, שללא ספק אינה עומדת בשום תקן של שמירה על איכות סביבה.

השבוע, בעקבות פניית "מודיעין News" לעירייה וציטוט טענות התושבים, בחרה העיריה לפנות למישור המעשי. היא שיגרה למתחם פקחים שיבדקו אם המפעילים אכן מרטיבים כנדרש את האיזור כדי למנוע התרוממות גלי אבק (מה שעל פניו נראה שלא עשו עד הפניה), אך גם החלה להפעיל בשביל הגישה לאתר מיכלית מים מטעמה, שמרטיבה את השביל עצמו. זאת במטרה להפחית את כמות האבק העולה ממנו בעת נסיעת המשאיות.

התלונות שהגיעו מהתושבים לפני כחודשיים הביאו את העירייה להוצאת צו זמני להפסקת עבודות למגרסה, מה שגרם מיידית להאטת כל פעולות הבנייה בשכונה. תושבים עימם שוחחנו אז התלוננו על האבק הרב המכסה את האזור, בעיקר בשל הפעלת המגרסה ללא הקפדה על הנהלים המחייבים הרטבת החומר הנגרס. אחת מתושבות רחוב אבני החושן סיפרה אז: "זאת ממש מחצבה. טוחנים שם סלעים וזה מטרד מזהם שפולט ענני אבק במשך כל שעות היממה וכידוע אלה גורמים למחלות כגון אסטמה ועוד בעיות נשימה".

בסמוך לאתר הבנייה נמצאים מספר מוסדות חינוך: בית הספר אבני חן, תיכון עירוני ה' ומספר גני ילדים. גבול החצר של עירוני ה' נמצא במרחק של עשרים מטר מהאתר ומהמגרסה. אם לא די בכך הרי שגם בתוך עירוני ה' עצמו קיים אתר בנייה, בו נבנה בימים אלה אולם הספורט החדש.

תושבת שכונת אבני חן המתגוררת ברחוב השני סיפרה השבוע על כי במשך מספר חודשים היא מנסה לקבל מענה לבעייה מעיריית מודיעין והמוקד העירוני: "זה התחיל עוד בחודשים האחרונים של שנת הלימודים, כאשר הילדים כבר היו חשופים לזה במשך מספר חודשים. עכשיו זה ממשיך. זה ממש לא הסתיים ועוד רגע נפתחת שוב שנת הלימודים. הכל מלא באבק, כל השכונה. דיברתי עם אגף איכות הסביבה בעירייה ונתנו לי תשובה מגוחכת שאין להם דרך למדוד את רמת הזיהום בסביבת בתי הספר. זה מגוחך, ברור שזיהום האוויר בשכונה כולה, ובעיקר בסביבות בתי הספר, הוא גבוה במיוחד וודאי לא ברמה תקינה. הכל לבן ואפור. אתה לא רואה שום עלה ירוק והילדים יישבו בתוך ענן האבק הזה. זאת פשוט רשלנות".

התלוננת במוקד העירוני?

"ודאי, ולא רק אני. אני יודעת על עוד כמה וכמה הורים שהתקשרו למוקד העירוני והתלוננו, אבל עד כמה שאני מבינה הפעילות של המגרסה הזאת ממש לא הופסקה. זה מגיע לרמה כזאת שאחרי הפסקה ארוכה נאלצתי לחזור לתת לילד שלי, שסובל מאסטמה, טיפול תרופתי".

יצאנו השבוע לצומת הרחובות פז ויהודה המכבי – הכניסה הראשית לאתר הבנייה של שכונת מורשת – כדי לראות האם המצב אכן כל כך חמור. ואכן, אותה תושבת לא הגזימה. ממש בכניסה לאתר הבנייה מוצבות שתי מגרסות סלעים שאחת מהן הייתה פעילה. אי אפשר היה לפספס את ענן האבק שעלה מהמגרסה, כאשר החומר הנגרס בה לא הורטב בשעה בה ביקרנו באזור. בנוסף, עשרות משאיות נכנסות ויוצאות מאותה כניסה ומעלות בנסיעתן ענני אבק לבן. אותו אבק לבן מכסה את כל האזור. מדרכות, כיכרות ואיי תנועה, רכבים ועצים – הכל לבן.

התקדמנו הלאה פנימה לתוך השכונה אל רחוב אבני החושן, וגם במרחק של כמה מאות מטרים המראה די דומה. הרכבים החונים בכביש מאובקים בצורה בלתי רגילה ועל העצים הנטועים ברחוב קשה להבחין בפיסת צבע ירוק. הכל אפור ולבן. גם בכניסות לבתי הספר עירוני ה' ואבני חן המראה דומה, כאשר אם מבחוץ נדמה כי בתי הספר טובעים באבק, אפשר לדמיין רק מה קורה בתוך המבנים עצמם המרוחקים רק כמה עשרות מטרים מהאתר ומהמגרסות.

ברחוב אבני החושן, בסמוך לבית הספר אבני חן, פגשנו את איילת בן זינו שיצאה לרכבה עם שלושת ילדיה. "זה נורא המצב הזה", היא מספרת. "אני מרגישה שאני חיה באתר בנייה וכל הפניות שלנו ושל השכנים למוקד העירוני לא ממש עזרו. נתנו לי תשובות לקוניות שיבדקו את העניין, אבל השבועות עוברים ושום דבר לא השתנה. זה מגיע למצב שאנחנו כל היום עם מזגן ואני אפילו לא יכולה לפתוח את החלונות בערבים בגלל כל האבק שנמצא ברחוב".

כאמור, העירייה מנסה כעת דרכים חדשות להתמודד עם הבעייה. דובר העירייה העביר לנו את התגובה הבאה: "בימים אלה נמצאות העבודות להקמת שכונת מורשת בעיצומן. במסגרת העבודות פועלות ברחבי השכונה מספר מגרסות. כאשר יזם מגיש בקשה להצבת מגרסה במסגרת ביצוע עבודות היא מאושרת בכפוף לעמידה בתנאי אגף ההנדסה והיחידה הסביבתית בכל הקשור למניעת אבק וקבלת רישיון עסק. על פי תכנית העבודה, מפקח מטעם היחידה הסביבתית והפיקוח העירוני עורך בדיקות בכל המגרסות במתחם ומוודא כי הן עובדות על פי הנהלים.

"במהלך פעילות זו מתבצעת בקרה של המפקחים אשר מתועדת בפנייה וכל חריגה מהדרישות מובילה להפסקת פעילות המגרסה, כפי שקרה לא אחת במתחם זה. גורם נוסף היוצר אבק הינו פעילותם של כלי העבודה הנמצאים בשטח (משאיות וטרקטורים). במטרה לצמצם את כמות האבק הנחתה העירייה השבוע את כלל הגופים הפועלים בשטח להרטיב את צירי הנסיעה מספר פעמים במהלך יום העבודה. תהליך זה אמור לצמצם אף יותר את תופעת האבק. בנוסף, בימים אלה מכשירה החברה הכלכלית דרכי גישה נוספים לשכונה מצידה המערבי של השכונה, המרוחק משמעותית משכונת אבני חן. מהלך זה ימנע תנועת כלי עבודה בסמוך לשכונת אבני חן ואף הוא יסייע לצמצום תופעת ענני האבק".

כתבות נוספות

חיסכון באנרגיה בנייני משרדים

  בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית בהתייחסות לנושא של שינויי האקלים. אם בעבר עסקים ותעשייה היו גורמים משמעותיים בזיהום ובזבוז אנרגיה כיום נוהגים לתכנן

המשך קריאה »