חיזוק מהכנסת

רותי בוסידן
2037-12-09 02:14:00
2037-12-09 02:14:00

פעילי הסביבה הנאבקים בתכניות הבנייה בעמק הצבאים ליד כפר רות סיירו באזור עם שלושה חברי כנסת, שהבטיחו לסייע

(צילום: פרטי)

מאבקם של פעילי הסביבה למניעת הפגיעה בעמק הצבאים, המשתרע ממזרח לכפר רות ובין מחסום מכבים למודיעין עילית, קיבל בשבוע שעבר חיזוק נוסף בדמות חברי כנסת שהגיעו למקום.

אל הסיור בגבעות הסובבות את האזור הצטרפו חברי הכנסת מוסי רז, יוראי להב-הרצנו והח"כ הטרי והמקומי, פרופסור אלון טל ממכבים. עוד נכחו בסיור מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, ופעילי המאבק.

כזכור, כפי שפורסם לראשונה במודיעין NEWS, האזור הצר והקטן מכיל את אוכלוסיות הצבאים הגדולה בארץ, המונה על פי הערכות אנשי רשות הטבע והגנים בסביבות 70 פרטים, כמו גם מגוון רחב של חיות בר נוספות. בנוס,, האזור כולו משופע באתרים ארכיאולוגיים ממספר תקופות, בהם גם אתרים מרשימים במיוחד כמו חורבת פרעוש הסמוכה למחסום מכבים. על האזור כולו מרחפת כעת סכנה משמעותית, בשל התכניות לסלול באזור את הכביש שיחבר את מודיעין עילית עם כביש 443 ולהקים תחנת משנה של חברת החשמל.

לאחר הביקור באזור עמק הצבאים פנו הנוכחים אל נקודת התצפית על אזור עמק איילון, מדרום למכבים, בו מתכננים העירייה ומשרד התחבורה את סלילת כביש 3 וחיבורו לכביש 443, במטרה להפסיק את תנועת המשאיות בתוך תחומי העיר בשדרות יאיר פרג. נקודת הסיום של הסיור הייתה בגבעה שמול שכונת הציפורים, בה מתוכננת לקום שכונת גבעת שר, שלדברי מארגני הסיור היא "מנותקת מהמרקם העירוני של מודיעין ותפגע אנושות בצוואר המסדרון האקולוגי במקום". בכל הנקודות בסיור הסבירו הפעילים את הנזק האקולוגי שייגרם מתכניות הבנייה, כאשר משה פרלמוטר, מתכנן אזור מרכז בחברה להגנת הטבע, הציג את החלופות האפשריות לתכניות הבנייה. לדברי הפעילים הבטיחו חברי הכנסת כי יפעלו למען הצלת השטחים הפתוחים.

בעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" אמרו השבוע: "למול תכניות הפיתוח והבנייה שאינן יודעות שובע וגורסות את הטבע והצומח באזור, אנו רוצים להציע חזון אחר. החזון שלנו כולל הקמת גן לאומי בעמק הצבאים של חבל מודיעין, שיחובר במעבר עילי לבעלי חיים מעל כביש 443 לעבר יער מכבים בואכה הגבעות הדרומיות ועמק איילון. בצורה זו ניצור מסדרון אקולוגי לאומי חדש ברמה הארצית, שיאפשר מעבר בעלי חיים ושימור הטבע והסביבה. המעבר ייטיב עם תושבי האזור ויאפשר גם מעבר של מטיילים ורוכבי אופניים בין שטחי הטבע המדהימים של אזורינו, לרווחת התושבים ובריאותם".

בנוסף, בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא הכוונה להקים תחנת משנה של חברת החשמל בסמוך לכפר רות ולכביש 443. פעילי הסביבה הציגו במהלך הדיון את התנגדויותיהם, כאשר אליהם הצטרפו גם נציגי קק"ל ורשות הטבע והגנים, שביקשו להימנע מהפגיעה באזור כפר רות. בין היתר הוצג מיקום חלופי לתחנה, מצפון למרכז עינב, בו תמכו נציגי קק"ל והמשרד להגנת הסביבה. גדעון בכר, נציג "תושבים משפיעים במודיעין", סיכם: "ביקשתי את זכות הדיבור כנציג התושבים, והבעתי תמיכה בחלופה הכי פחות פוגענית במסדרון. כן ביקשתי שלא תוקם התחמ"ש בעמק הצבאים והצגתי את החזון למעבר אקולוגי מעל כביש 443 בין עמק הצבאים ליער מכבים.  קק"ל ורטג תמכו בכך. שורה תחתונה: התחמ"ש בעמק הצבאים מתוכנן לקום עד אוקטובר 2024. התוכנית נמצאת כעת בשלבי הפקדה. נוכל רק להגיש התנגדות".

כתבות נוספות