חלוקת הרכוש בין בני זוג המתגרשים

תוכן פרסומי
ברוב תיקי הגירושין שנתקלתי בהם, חלוקת הרכוש היא המקור לרוב הסכסוכים והמריבות בין בני הזוג בזמן הליך הגירושין
צילום:  vistacreate 

רכוש של בני זוג יכול להתבטא בנדל"ן, כסף, זכויות כלכליות ועוד. וברוב תיקי הגירושין שנתקלתי בהם, חלוקת הרכוש היא המקור לרוב הסכסוכים והמריבות בין בני הזוג בזמן הליך הגירושין, כי שהכסף נכנס לתמונה… העניינים מתחילים להסתבך.

איזה נכסים מחולקים בחלוקת הרכוש? 

במהלך שנות הנישואין ייתכן פעמים רבות בהם בני הזוג קיבלו מתות או ירושות בעלות ערך רב במהלך הנישואין. לכן יש חשיבות רבה להסדרת אופן חלוקת הרכוש. חוק יחסי ממון קובע כי כאשר בני זוג מתגרשים, הרכוש המשותף שצברו לאורך שנות הנישואין יתחלק ביניהם שווה בשווה. לרוב, הרכוש המשותף שהנצבר במהלך החיים המשותפים כולל בתוכו: בית/דירת מגורים, התכולה, השקעות בנדל"ן, פיקדונות בבנק, חשובות עו"ש ומטבע חוץ, מניות, קרנות נאמנות, עסקים וחברות שהוקמו בנפרד או משותף על ידי אחד מבני הזוג בתוך שנות הנישואין ועוד.

רכוש אישי, כזה שנקנה לפני החתונה או ניתן לאחד הצדדים במתנה או בירושה ישוב לבעליו עם הפרידה ולא ייכלל במאזן המשאבים (עקרון מנחה בחלוקת הרכוש במשאבים).

מהו הסדר איזון משאבים? 

העקרון המנחה בחלוקת הרכוש בגירושין הוא איזון משאבים. כלומר, הרכוש מתחלק בין בני זוג באופן שווה. החלוקה תיעשה רק באשר לרכוש המשותף שהצטבר במהלך תקופת הנישואין.

לקריאה נוספת: על גירושין בהסכמה >>>

איזה מחלוקות קיימות סביב חלוקת הרכוש? 

חלוקת רכוש בין בני זוג כמעט תמיד עשויה במחלוקת, הן בחיי הנישואין והן בעת הגירושין. מדובר בתחום הכולל מגוון רב של סוגיות משפטיות. כמו כן, בני הזוג המתגרשים צריכים להגיש טביעה לבית הדין הרבני, לו יש הסמכות הבלעדית לעסוק בענייני גירושין ונישואין, מכוח חוק שיפוט בתי הדין הרבניים, התשי"ג- 1953. כמו כן, לבית הדין יש גם הסמכות לדון בתביעות הכרוכות בתביעת הגירושין. ישנם נושאים רבים אותם יש להסדיר במהלך הגירושין בהם, לדוגמא:

משמורת הילדים המשותפים- בני זוג צריכים להסדיר ביניהם במסגרת תביעת גירושין, הוא סוגיית משמורת הילדים והסדרי השהות. במידה ולבני הזוג יש ילדים משותפים, בעת גירושין על ההורים להסדיר, מי מהם ישמש בתור הורה משמורן ומה יהיו הסדרי השהות שיוענקו להורה שני או עוד אפשרות להסדרת סוגיית המשמורת היא באמצעות משמורת משותפת. כלומר, משמורת שווה של שני בני הזוג: לא משמורת בלעדית לאחד מהם, אלא "ביחד". את ענייני משמורת הילדים יכולים ההורים להסדיר בהסכם, או לחלופין, ההורים יכולים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה.

תביעות למזונות –  נושא נוסף שבני זוג שמבקשים להתגרש צריכים להסדיר, הוא סוגיית המזונות. אב חב במזונות ילדיו באופן מוחלט, בהתאם לדין הדתי-אישי שחל עליו. תכליתם של דמי המזונות היא לאפשר לילדיו של האב קיום כלכלי הולם. לכן, במסגרת קביעת גובה דמי המזונות, לוקחים בחשבון את הכנסת האב, הכנסת האם, רמת החיים של הילדים וכמובן את צרכיהם. עם זאת, החובה של האב לשאת במזונות היא מוחלטת, ללא קשר לשאלה האם הוא עובד ומתפרנס. בדרך כלל, תשלום המזונות נמשך עד לגיל 18, אך לרוב מוטלים מזונות גם בעת השירות הצבאי (אך בגובה מופחת יותר). תביעת מזונות יכולה להתברר בבית הדין הרבני, אך גם לבית המשפט לענייני משפחה יש סמכות מקבילה לעסוק בענייני מזונות ועוד ועוד.

נכסי המוניטין

מוניטין של אדם הינו למעשה השם שהאדם קונה לעצמו במהלך שנות עבודתו וזאת בדומה למוניטין של עסק אשר נרכש במהלך שנות קיומו. הפירוש המיידי והמעשי של תפיסה זו הוא, כי קיימת תלות של אחד מבני הזוג בשני ויצירת תלות שתימשך לאורך שנים במעשה ידיו ובהשתכרותו העתידיים של בן הזוג האחר גם לאחר הגירושין. תפיסה זו יוצאת מנקודת הנחה, כי בן הזוג השני אינו מסוגל להשתכר או שהשתכרותו נמוכה ונופלת במידה משמעותית מזו של האחר.

יכול לעניין אותך גם: 8 מיתוסים מעולם הגירושין >>>

 

חזקת השיתוף

חזקת השיתוף זוהי למעשה חקיקה משפטית שבאה לענות על תפיסה מוסרית חברתית רחבה הנובעת משילוב של הכרה בערך השוויון כעיקרון חוקתי ולאור חוק שיווי זכויות האישה, יחד עם הכרה בעקרונות מדיני החוזים המבטאים את כוונתם של בני הזוג לקיים ביניהם שיתוף כללי ומלא בכל הרכוש שנצבר במהלך חיי נישואיהם גם כאשר איזה מהנכסים רשומים על שמו של אחד מבני הזוג או נמצאים בהחזקתו הבלעדית.

מטרותיהן של עקרון חזקת השיתוף בין בני זוג או ידועים בציבור הן: הכרה בחיי הנישואין כחיי שיתוף, קידום השוויון בין בני הזוג, שמירה על האוטונומיה והזהות העצמאית של אחד מבני הזוג, הענקת ביטחון כלכלי לבני הזוג לאחר פירוק הקשר והגירושין.

רגע לפני הגירושין: 6 כללים לקביעת הסכם של זמני שהות >>>

ואם היה הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה בין בני זוג, המבקשים לעגן בצורה מסודרת, את הפן הכספי ביחסיהם. החוזה קובע את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה ומביא לוודאות משפטית, אשר תורמת לחיי זוגיות מאושרים, ללא חששות מאינטרסים כלכליים.

במידה וחתמו בני הזוג על הסכם ממון טרם הגירושין, חלוקת הרכוש תהיה על פי מה שהסכימו עליו בהסכם הממון – למעט מקרים חריגים.

5 יתרונות נוספים ביצירת הסכם ממון שישמור עליך >>>

 

אשמח לעזור תמיד בעניינים של חלוקת רכוש בזמן הגירושין.

אמיר בר-לב

עורך דין לענייני משפחה בצפון

כתבות נוספות

חיסכון באנרגיה בנייני משרדים

  בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית בהתייחסות לנושא של שינויי האקלים. אם בעבר עסקים ותעשייה היו גורמים משמעותיים בזיהום ובזבוז אנרגיה כיום נוהגים לתכנן

המשך קריאה »