מסורת של אלימות

ערן קמינסקי
2018-10-24 01:00:00
2018-10-24 01:00:00

הסכסוך ההיסטורי בין חניכי הצופים למכבי הצעיר בתיכון מו"ר התפרץ בקטטה המונית, שהחלה בחצר בית הספר וגלשה למרכז המסחרי הסמוך • המשטרה הוזעקה למקום, הפרידה בין הניצים ועיכבה חלק מהנערים לחקירה • מספר תלמידים הושעו מבית הספר • יו"ר הנהגת ההורים מבקש משתי התנועות לנקוט ביד חזקה נגד המתפרעים

(צילום: מתוך סרטון שתיעד את הקטטה כאשר יצאה מגבולות התיכון ועברה ל"לב רעות")

בפעם המי יודע כמה השתתפו עשרות מתלמידי תיכון מו"ר בקטטה המונית, שהתרחשה בחמישי האחרון בחצר בית הספר. גם הפעם הרקע לקטטה היה הסכסוך ההיסטורי בין חניכי ומדריכי שבטי הצופים ומכבי צעיר ברעות ומכבים. ככל הידוע – המשתתפים מדני הצדדים היו על טהרת תלמידי שכבות ט'-י'.

הקטטה פרצה בשעות הבוקר, "צברה" עשרות משתתפים ומשם גלשה למרכז לב רעות הסמוך. למקום הגיעו שוטרים (בהזמנת בית הספר) ואלה הפרידו בין הניצים ועכבו חלק מהם לחקירה.

מספרת עדת ראייה: "זה היה די מטורף, לפחות בשבילי שזו הפעם הראשונה שאני רואה דבר כזה. ראיתי מלא ילדים מרביצים אחד לשני. ראיתי אחד מהם רץ למקום עם קרש גדול ביד שלו. אני יודעת שהזמינו למקום משטרה וראיתי את המורות מנסות להפריד בין הילדים, שזה די מטורף בפני עצמו כי החבר'ה האלה ברור שהרבה יותר חזקים מהמורות".

גם בצוות התיכון, לו זו אינו הפעם הראשונה שהוא מתמודד עם תופעת האלימות בין חניכי שתי תנועות הנוער, היו השבוע מזועזעים וציינו כי בית הספר מנסה לאורך השנים למגר את התופעה, אולם הכלים שבידיו מוגבלים.

כאמור, מדובר על סכסוך היסטורי הנמשך מזה לפחות כעשור ומתפרץ מדי פעם ללא אזהרה. ביוני 2016 נער תושב רעות הותקף בעודו הולך ברחוב בידי קבוצת חניכי מכבי צעיר שזיהו אותו כחבר בשבט הצופים ביישוב. אמו סיפרה אז: "הוא ושני חברים עברו בחנייה של פארק המים ברעות כשהבחינו בקבוצה של עשרה נערים. הם ראו שהנערים מסתכלים עליהם ואז כולם פשוט הסתערו עליו. הוא מעולם לא היה מעורב בתקריות האלימות בין הצופים ומכבי צעיר וגם הפעם זאת לא הייתה תגרה – היה פה לינץ'. הם הסתערו רק עליו. הנער הראשון נתן לו בוקס בעין ומשם הוא לא ממש זוכר מה קרה. הוא זוכר רק ששכב על הרצפה והרגיש שבועטים בו בגב ובבטן".

כמעט חצי שנה מאוחר יותר "שביתת האש" קרסה שוב: בנובמבר 2016 הושעו לא פחות מ-14 מתלמידי בית הספר שהשתתפו בקטטה המונית בין שתי הקבוצות.

בעקבות אותו אירוע, שלאחריו סערו הרוחות ביישובים, קיימה הנהגת ההורים ישיבת חירום. חלק מההורים גם הגיעו לבית הספר למפגן מחאה. בעקבות אותם אירועים הוחלט על כתיבת אמנה להתנהגות אותה יכתבו חניכי שתי התנועות יחד. פעילות שני השבטים הופסקה זמנית באותו הזמן.

פנינו השבוע שוב לרפי לוי, יו"ר הנהגת ההורים בתיכון מו"ר, בניסיון להבין אם ההורים מתכוונים להגיב לאירוע בצעדים חדשים שטרם ננקטו בעבר.

לוי, האם אתם מתכוונים לדרוש מהעירייה איזושהי פעולה שתפסיק את העניין אחת ולתמיד?

"כן, אנחנו דורשים זאת. אבל לא רק מהעירייה. הדרישה היא שהעירייה תוביל מהלך משולב. גדיעת התופעה הזאת יכולה לבוא רק אם תנועות הנוער יעשו עבודה בתוך עצמן, וכאן אני רוצה להגיד שאין אחידות בין תנועות הנוער. יש תנועה שעושה הרבה ויש תנועה שעושה פחות. תפקיד העירייה הוא להוביל ולרכז את עבודת התנועות ולכפות עליהן, דרך התקציבים, לכפות עליהן לעשות. כרגע אין אחדות שורות בהחלטה ובנכונות לעשות".

בעבר כבר יזמתם תהליכים יחד עם העירייה ועם "עיר ללא אלימות" וזה לא עזר. למה אתם לא דורשים את סגירת שני הסניפים לפני שזה ייגמר ברע?

"א' הגיע הזמן לצעד דרסטי, ב' סגירת הסניפים זה צעד דרסטי אבל זו לא המטרה. המטרה היא שזה ייפסק. אני מאמין שאם התנועה לא תשעה חניך לשבועיים, אלא תחזיר לו את ה-700 שקל ותגיד לו אל תתקרב לפה בכלל – אני מאמין שאם יעשו את זה לעשרה חניכים אז 1,600 אחרים יתיישרו".

וזה משהו שאתם דורשים מהתנועות?

"אנחנו דורשים את זה, אבל לצערי אנחנו לא תמיד מצליחים להגיע להידברות עם התנועות".

חשבתם להשבית את הלימודים?

"אני יכול להשבית את הלימודים על בסיס כמה מישורים, שאחד מהם הוא אם יש לי טענות כלפי בית הספר עצמו וזה לא המצב. בית הספר עושה כל מה שהוא יכול במידת השליטה שיש לו. ביום חמישי האחרון, ביום האירוע, הייתה בלי קשר אסיפת הורים של השכבה הבוגרת בצופים, שזה משהו כמו 600 ילדים. אתה יודע כמה הורים הגיעו ביום של אירוע כזה? פחות מעשרה. אם אני מחר קורא לשביתה, יש סיכוי יותר מסביר שכך זה ייראה. אז למי אכפת? להנהגה, לבית הספר ולרכזי תנועות הנוער ובזה זה נגמר".

מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "העירייה, בית הספר ומחלקת הנוער והצעירים רואים בחומרה כל מקרה של אלימות ופועלים על פי כל הנהלים, תוך מעורבות כל הגורמים המקצועיים. בעקבות המקרה הוזמנה למקום משטרה כשבמקביל צוות ביה"ס פעל באופן מיידי להרגעת הרוחות והפסקת האלימות. לאחר סיום המקרה פעל בית הספר, בשיתוף עם הנהגת ההורים, מינהל החינוך, ומשטרת מודיעין למניעת הישנות המקרים כמו כן בחינת נקיטת סנקציות כנגד התלמידים המעורבים באירוע. בין השאר תלמידים שהיו המעורבים באלימות הושעו מבית הספר למשך שלושה ימים, כאשר תנאי לחזרתם ללימודים היה שיחה  של התלמידים ביחד עם הוריהם אצל מנהלת בית הספר במהלכה הובהרה לתלמידים חומרת מעשיהם וכי ינקטו צעדים חינוכיים ומשמעתיים הולמים. בנוסף, בתיאום עם בית הספר החליטו תנועות הנוער אף הן להשעות את התלמידים מפעילות בתנועות.

במקביל לפעילות זו נערכו בכיתות שיחות כיתתיות בין התלמידים לבין המחנכים בליווי מקצועי של יועצות ביה"ס. בימים הקרובים יתכנס הצוות הניהולי של בית הספר עם נציגי העירייה, הנהגת ההורים, נציגי תנועות הנוער ותכנית 'עיר ללא אלימות' על מנת להמשיך את הפעילות למניעת אלימות בקרב בני הנוער ויצירת תכנים חינוכיים אל מול קבוצות התלמידים המעורבות במקרה".

כתבות נוספות