ש', תושב העיר למעלה מ-15 שנים, חולה במחלת עיניים הנקראת RP (רטיניטיס פיגמנט וזה). זוהי מחלת עיניים ניוונית של הרשתית הגורמת לשדה ראייה צר וככל שהיא מחמירה קוצר הראייה מחריף ויכול להגיע למצב של עיוורון. לפני שלוש שנים הוא התעוור לחלוטין, מאז הוא מנסה למצוא עבודה ללא הצלחה. ש' נשוי עם נער בוגר בבית. בעבר עבד כאחראי משמרת בחברת תקשורת ובמוקדי שירות לקוחות שונים. הוא בעל ניסיון בשירות לקוחות, מענה טלפוני ועבודה מול מחשב.
בשנה הראשונה לחיפושים ניסה להגיע לתוצאות בכוחות עצמו, לאחר שהבין שזה כמעט בלתי אפשרי פנה בבקשת עזרה לעמותת פעול"ה, אשר ניסו לעזור לו בפן התעסוקתי.
במקביל פנה לחברת CALL יכול, אשר משרדיה ממוקמים בראשון לציון. זהו מיזם בו מקימים מוקדים טלפוניים המופעלים ומותאמים לאנשים עם מוגבלויות ומספקים שירותי outsourcing של שירותי CALL, אך נמסר לו כי היא נקלעה לקשיים כלכליים ואין באפשרותם לסייע לו. למעט החברה הזו אין כמעט שירותים כאלה עבור בעלי מוגבלויות וגם באזור מודיעין אין אופציה כזו. הוא פנה לארגונים דומים בערים אחרות, כמו בראש העין למשל, אבל כולם טענו שהעדיפות הראשונה היא לאנשים מהאזור שלהם.
מבדיקה שעשה גילה כי בהרצליה וברמת השרון עיוורים עובדים במוקד העירוני, דבר המתאפשר באמצעות תוכנות מיוחדות המסייעות להם לתפקד עם מחשב ולהגיע לרמת תפקוד כמו כל אחד אחר.
משגילה זאת פנה לפני למעלה משנה יחד עם אלי שרוני, יו"ר עמותת פעול"ה במודיעין (עמותה המסייעת ללקויי ראייה ועיוורים) ללשכת הרווחה בעיריית מודיעין והגיש את מועמדותו לתפקיד מתאים במוקד 106.
ומה אמרו במחלקת הרווחה?
"הבטיחו לנו המון הבטחות אבל החודשים חלפו ודבר לא השתנה. לאחר מכן הגיעו התירוצים מדוע איני מתאים לעבודה במוקד. כמו למשל 'אינך יכול לעבוד במוקד היות ויש בו מצלמות וצריך גם להסתכל בתצלומי אוויר ואין באפשרותך לעשות זאת', אבל יש מוקדנים אחרים שיכולים, כל השאר אני יכול לעשות בדיוק כמוהם. הרגשתי שאני נתקל בקיר. נפלתי על אנשים עם סטיגמה כמו הפקידה בבנק שפנתה אל אשתי שהגעתי איתה ולא אלי. אנשים חושבים 'אם הוא עיוור הוא גם בטח גם מטומטם'. יש לי בגרות מלאה ואני יודע לעבוד על מחשב". לדברי אלי שרוני, יו"ר פעול"ה, בעיר הכניסו מערכות מחשוב מתוחכמות המספקות מענה מעבר למענה השגרתי.
פנית לגורמים נוספים בעירייה?
"הצלחתי להיפגש עם ראש העיריה. כבר למחרת קיבלתי טלפון ממי מודיעין. דיברה אלי בחורה נחמדה שאמרה שהם רוצים להעסיק אותי. היא סיפרה כי במוקד שירות לקוחות יש תוכנה עם הרבה מסכים והם חוששים שלא אעמוד בזה, אבל יש מוקד תקלות טלפוני שאליו אני יכול להתאים. כמובן שהסכמתי. היא אמרה לי שיחזרו אליי תוך כמה ימים. עברו שבועיים, אז הרמתי טלפון. התשובה שלה הייתה: 'הגענו להחלטה להחליף את כל תוכנות המחשב במי מודיעין וכרגע זה לא מתאים'. וזהו, שוב חלון ההזדמנויות שלי נסגר".
(צילום פרטי)