מספר העסקים הבינוניים והגדולים בישראל נמצא במגמת צמיחה ובהשוואת התוצר העסקי עומדת ישראל עם מדינות מובילות של ה-OECD. הסוכנות לעסקים קטנים של המשרד לכלכלה למשל פרסמה בשנת 2013 נתונים מחמיאים על מצב העסקים בישראל, ולפיהם מהווים עסקים בינוניים כ-2.5% מהמגזר העסקי לעומת העסקים הגדולים שמהווים קרוב לחצי אחוז בלבד. המשמעות היא שיש לא רק הרבה עובדים שתלויים בעסקים הקטנים, הבינוניים והגדולים, אלא גם מאות מנהלים שנדרשים לקבל החלטות הרות גורל על בסיס יום יומי.
אחת ההמלצות שרלוונטיות למנהלים בכל תחומי המשק היא להיעזר בכלים שניתנים להם במסגרת פיתוח עסקי. פיתוח מן הסוג הזה הוא חלק בלתי נפרד מהתכנית העסקית. מטרת הפיתוח היא להעביר את העסק מנקודה א' לנקודה ב', לפי צרכים ויעדים שמוגדרים על ידי המנהל. ברמה המעשית, פיתוח עסקי גם מסייע לקבל תשובות לשורה ארוכה של שאלות מכריעות.
מה המנהל מקבל מהפיתוח העסקי?
מנהל ששם דגש על פיתוח עסקי יכול קודם כל לזהות את כיווני ההתרחבות המתאימים לעסק ולפעול בהתאם. הוא צריך להשתמש בתכנית הפיתוח על מנת להחליט האם להרחיב את העסק על ידי הקמת סניפים וקמעונאות, האם לעשות זאת בזיכיון או שמא עדיף לו לבחור באסטרטגיה של שיווק סיטונאי או שיווק רשתי. בהינתן תשובות לשאלות האלה יכול המנהל גם להחליט האם להרחיב את העסק לחו"ל, להתמקד בפריפריה או להסב את עיקר הפעילות לשוק המוסדי והעסקי.
כפי שניתן להבין, גם המנהל המוכשר ביותר לא מסוגל לקבל את כל ההחלטות מבלי להישען על מצפן אסטרטגי ברור. המצפן הזה הוא שמתווה מדיניות עבור העסק ומהווה את ליבת הפיתוח. הפיתוח מסייע להתנהלות של המנהל מול בכירים אחרים ועוזר גם בגיבוש תחושת מחויבות ומסירות בקרב עובדים זוטרים.
איך מבצעים את הפיתוח העסקי?
מנהל ששם דגש על הפיתוח העסקי מקבל תמורה לזמן ולמאמץ שהוא משקיע. הוא יכול לנצל את ההזדמנות כדי לבחון את מערך השירות, השיווק והמכירות ולבדוק אפשרות ליצירת שיתופי פעולה או ייצוא סחורות ומוצרים לחו"ל.
לסיכומו של עניין, מנהל מנוסה יודע שהוא יכול לבצע פיתוח עסקי בדגש על נושאים שונים. יש מנהלים שמבצעים את הפיתוח בדגש אסטרטגי ושיווקי כמו למשל בכיווני צמיחה והתרחבות, לעומת כאלה שעושים זאת בדגש מכירתי ועל מנת ליצור הכנסות ורווחים. אין מתכון אחד שמתאים לכולם ולא קיימת נוסחת קסם. הפיתוח הוא תוצר של שנות ניסיון, מיומנות ובעיקר מוטיבציה להביא את העסק לשלב הבא.