סדר כהלכתו, גם לטבעונים

עדי כהן סימן טוב
כור ההיתוך הישראלי בא לידי ביטוי גם במאכלי החג, והפעם במדור מתכון לקניידלך המסורתיים ללא ביצים
צילום: פרטי

קניידלך טבעוניים ללא ביצים

כמו שג'חנון ופלאפל הם מאכלים שכולם נהנים מהם, בלי קשר לעדה, כך גם קניידלך, תגידו מה שתגידו, הם מככבים לפחות פעם בשנה כמעט בכל שולחן סדר. ובאמת לא משנה מאיזו עדה אתם, ומה אכלו אצל סבתא שלכם בסדר, באיזשהו שלב גם הקניידלך הצטרפו. כי זו בדיוק המשמעות של כור ההיתוך הישראלי, והמטבח הישראלי הוא בדיוק השיקוף של כור ההיתוך הזה: מיקס של מאכלים מכל קצוות העולם שיושבים יחד בשמחה על אותו שולחן.

את הבסיס לקניידלך הטבעוניים האלו מצאתי ברשת לפני כמה שנים, בתחילת דרכי בטבעונות, ולאורך הזמן עשיתי להם מקצה שיפורים והתאמות בהתאם לטעמי הילדות שלי. שימו לב לכל ההערות החשובות בסוף המתכון.

המצרכים:

1 בצל בינוני קלוף

1.5 כוסות קמח מצה

5 כפות קמח תפוחי אדמה

2 כפיות אבקת אפיה

2 כפיות מלח

1/3 כוס שמן

2 כוסות מים רותחים

3 גבעולי פטרוזיליה או בצל ירוק קצוצים דק.

 

אופן ההכנה: קוצצים את הבצל לקוביות קטנטנות ומטגנים במעט שמן זית עד להזהבה. בקערה מערבבים את כל המצרכים ומניחים לנוח כ-10 דקות. מרטיבים ידיים ויוצרים כדורים בגודל של כדור פינג פונג. מניחים בצד להתייצבות חצי שעה. מכניסים לסיר עם מים רותחים גבעול סלרי, בצל, מעט מלח וחוואיג', ומבשלים כ-7 דקות על להבה נמוכה מאד.

לא לבשל יותר מדי ולא לבשל על אש גבוהה, אחרת הקניידלך יתפרקו. כשהם מוכנים להוציא מהסיר ולתת להם להתייבש ולהתייצב לפני שמכניסים למרק לחימום. שימו לב לא לקצר תהליכים: הקניידלך לא מתבשלים במרק, אלא בסיר נפרד באיטיות ולזמן קצר ואחר כך יוצאים להתייצבות בחוץ.

 

קציצות מן הצומח ברוטב עגבניות וגרגרי חומוס מתובל

המצרכים:

400 גר' טחון מן הצומח מוכן לקציצות

1בצל קצוץ

1/2 צרור פטרוזיליה קצוצה

3 כפות קמח עדשים

2 כפות שמן זית

1/2 כפית מלח

1 כפית תבלין בהרת או ראס אל חנות

 

לרוטב:

3 כפות שמן זית

1 בצל קצוץ

2-3 שיני שום,

400 גר' עגבניות מרוסקות איכותיות

2 כפות רסק עגבניות

1.5 כוסות גרגרי חומוס מבושלים (אפשר מקופסה)

1.5 כוס מים

1 כפית פפריקה מתוקה

1 כפית כורכום

1 כפית מלח

 

אופן ההכנה: מערבבים את כל חומרי הקציצות היטב, ובעזרת ידיים רטובות יוצרים כדורים עגולים. הרוטב: מטגנים את הבצל עד לשקיפות, מוסיפים את שיני השום בשלמותם לטיגון של כמה שניות, מוסיפים את  העגבניות המרוסקות, רסק העגבניות, התבלינים והמים ומערבבים.

מוסיפים את גרגרי החומוס ומבשלים את הרוטב עד לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומוסיפים את הקציצות לבישול על אש נמוכה של כ-15 דקות. מדי פעם יש להרטיב את הקציצות מהרוטב בעזרת כף. טועמים את הרוטב ומתקנים תיבול. במידה וחמוץ, מוסיפים רבע כפית סוכר. מגישים עם אורז לבן או פירה.

 

כתבות נוספות

עד שכל פצוע יטופל

סגן אילת השחר שוואב ממודיעין משרתת בחמ"ל הרפואי המתכלל את הטיפול בפצועי המלחמה, ומספרת על הימים הקשים עם הרוגים ופצועים רבים, וגם על תחושת השליחות והגאווה: "הביחד שלנו מנצח כל קושי"

עד שכל פצוע יטופל

סגן אילת השחר שוואב ממודיעין משרתת בחמ"ל הרפואי המתכלל את הטיפול בפצועי המלחמה, ומספרת על הימים הקשים עם הרוגים ופצועים רבים, וגם על תחושת השליחות והגאווה: "הביחד שלנו מנצח כל קושי"

המשך קריאה »