חשמל זורם בכפות רגליך

אילת רוטה-גבאי
2013-11-17 00:00:00
2013-11-17 00:00:00

אתם רואים אותם כמעט בכל מקום. ילדים ובני נוער רוכבים על אופניים וקורקינטים חשמליים. על הכבישים, על המדרכות, בדרך לחברים, לפארק ואפילו לבית הספר. חלקם חובשי קסדה, רובם בוחרים שלא. הם נוסעים במהירות של אופנוע קטן, מחנים את "הרכב" סמוך לשער בית הספר, ובמגרשי החנייה של תיכוני העיר זה כבר הפך לתופעה מוכרת. המאבטח הבית ספרי הפך גם לשומר האופניים. כרגע אין שום תקנה רשמית הקובעת באיזה מהירות מותר לנסוע על האופניים, הקורקינט, והאופנה החדשה – סקייטבורד ממונע, אין כל הגבלת גיל או הנחיות בטיחות, הוראת השעה של משרד התחבורה בנושא האופניים החשמליים פגה לפני שנתיים, לקורקינט ולסקייטבורד הם טרם הספיקו להגיע, כך שהתחום כרגע פרוץ לחלוטין ואיש הישר בעיניו יעשה.

האחריות נמצאת בידי ההורים והמתנה הפופולארית ביותר לחג החנוכה הקרב היא כלי התחבורה הממונעים הללו, שיש מי שתופס אותם כצעצועים לא מזיקים, אך בפועל עשויים להיות הרי אסון. כל מה שרציתם לדעת על האופניים החשמליים, רגע לפני שהם מגיעים עטופים בסרט כמתנה לנכד האהוב מסבתא וסבא.

150 וואט צמחו ל-700

ראשונים הגיעו לשוק הקורקינטים החשמליים. למרות שבתחילת שנות האלפיים הם לא היו חוקיים ליבוא, בכל זאת הם הצליחו להסתנן לשוק הישראלי ולכבוש את הרחובות. בהמשך הגיעו תקנות משרד התחבורה, שאישרו יבוא ומכירת קורקינטים עם מנוע מוגבל ומהירות מרבית של 12 קמ"ש. במהירות כל כך נמוכה הם נתפסו כלא יותר מצעצועים לילדים, וכך באופן לא חוקי, התחיל בחמש השנים האחרונות יבוא של חלקי קורקינט מסין. החלקים הורכבו בזריזות בישראל, ובמקום מנועים של 150 וואט, צוידו במנוע של 500 ואפילו 700 וואט, כך שיכלו להגיע למהירות של 35-50 קמ"ש. הטרנד הלך ותפס תאוצה, במיוחד ברחובות תל אביב, עד שבתאונה לפני כשנתיים נהרג רוכב קורקינט מסוג זה, ומשרד התחבורה והמכס יצאו במבצע להחרמת הקורקינטים הלא חוקיים.

נדמה היה שבזה תם עידן הקורקינט הזריז, אך כעת חזרו הקורקינטים הללו לחנויות, בשלווה יחסית. הדגמים שנמכרים היום הם בעלי בסיס גלגלים מעט ארוך יותר וגלגלים גדולים יותר, לטובת היציבות, אך עדיין מאובזרים במנועים גדולים בהרבה מהמותר. מחירי הקורקינטים הממונעים נעים היום בין 3,500 ל-6,000 שקלים.

אחרי הקורקינט הגיע תורם של האופניים הממונעים. בתחילת 2010 אישר משרד התחבורה ייבוא אופניים חשמליים לישראל, על פי התקן שנהוג בחלק ממדינות אירופה. כיום, האופניים החשמליים פופולאריים יותר מהקורקינט, ככל הנראה בגלל המהירות הגבוהה יותר, וכמובן בגלל הנוחות. באופניים, בניגוד לקורקינט, אפשר גם לשבת. במקביל לאישור היבוא קבע משרד התחבורה הנחיות מגבילות לנסיעה על כלי הרכב החדש. הנחיות שתוקפן פג לפני כשנתיים, כך שחלק מהאופניים החשמליים שנמכרים היום בישראל אינם עומדים בהגבלות החוק.

תקנות החוק של משרד התחבורה קובעות כי ההספק המקסימאלי של מנוע אופניים חשמליים יהיה 250 וואט, ומהירותו המרבית לא תעלה על- 25 קמ"ש. מהירות כזו אינה הולמת את צרכיו של הנהג הישראלי הממהר, ולכן עוד בזמן שהוראת השעה של משרד התחבורה הייתה תקפה, נעשו באופניים הללו שדרוגים פיראטיים שונים באופן מחתרתי, דבר שהגביר את מהירותם עד ל- 40-50 קמ"ש. לאחר שפג תוקפה של הוראת השעה, לפני כשנתיים, המצב נעשה פשוט יותר. כיום, ניתן ברוב החנויות לקנות אופניים בעלי מנוע חזק שיכול להגיע גם ל-60 קמ"ש. מגוון האופניים החשמליים הקיימים בשוק הוא רחב, וכולל אופניים בתצורה עירונית בגודל מלא, קיטים להסבה שאפשר להרכיב על האופניים הרגילים, אופניים עם חיפוי פלסטיק שמעניק להם מראה של קטנוע, ואפילו אופניים קטנים ומתקפלים. טווח מחירי האופניים החשמליים נע בין 4,000 ל-12,000 שקלים.

עם אישור ייבוא האופניים החשמליים ב-2010 קבע משרד התחבורה, כאמור, מספר נהלים והוראות אכיפה. בין השאר הגביל המשרד את מהירות האופניים ל-25 קמ"ש, קבע כי אסור לנהוג בהם מתחת לגיל 14, וחייב חבישת קסדה ונסיעה על הכביש בלבד. אותם נהלים לא הפכו להנחיה קבועה בחוק, ותוקפן פג כעבור שנה בדיוק. במילים אחרות, מזה שנתיים שאין כל חוק ברור, כל אחד ובכל גיל יכול לנהוג עליהם, בכל מקום, בכל מצב ובכל מהירות. חבישת קסדה הפכה לאופציונאלית בלבד.

סומכים על השומר

"אני רוכב על האופניים החשמליים שלי כמעט לכל מקום", מספר עומר, תלמיד כיתה ח' באחד מתיכוני העיר ובן 13 בלבד. "אני לא יוצא מהעיר כמובן, אבל כשאני צריך להגיע לחברים או לקניון, אני מעדיף לנסוע על האופניים במקום לעלות על אוטובוס. קשה להסתדר במודיעין עם תחבורה ציבורית, ועם אופניים רגילים קשה עם כל העליות. מאז שקיבלתי מסבתא את האופניים החשמליים אני די מסודר".

גם לבית הספר אתה נוסע עם האופניים?

"אני גר די קרוב לבית ספר, אז בדרך כלל אני הולך ברגל, אבל אם קובעים לעשות משהו אחרי בית ספר, לנסוע לאחד הילדים הביתה או לאכול פיצה, אז אני בא עם האופניים וקושר בבוקר ליד השומר. יש עוד הרבה ילדים שעושים את זה. השומר שם עין שאף אחד לא יגנוב".

אתה יודע שלפי החוק אתה צריך להיות בן 14 כדי לרכוב על אופניים חשמליים?

"לא ידעתי את זה. מה זה משנה 13 או 14? אני מספיק זהיר, זה לא שאני ילד בן עשר".

"הוא קיבל את האופניים מסבתא שלו", מספרת אמו של עומר, "לא הייתי קונה לו אותם בעצמי. לא הייתי רגועה בהתחלה, אבל הוא לא נוסע למרחקים ארוכים, הוא שומר על כללי הבטיחות ואני דואגת שיחבוש קסדה ולא ייסע מהר מדי. זה חוסך לו את ההמתנה לאוטובוסים, הוא יותר עצמאי, ואני רואה שרוב החברים בגילו מתניידים עם האופניים האלה, אז אני לא רואה הרבה הבדל בין אופניים עם פדלים לבין אופניים חשמליים".

"זה מערב פרוע"

יניב יעקב, מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת "אור ירוק" דווקא רואה הבדל גדול בין שני כלי הרכב הללו. את ההורים הרגועים מדי הוא מנסה להעיר ולהזהיר. "כל הסיפור התחיל ב-2011", הוא מסביר, "כאשר פקעה הוראת השעה, חקיקה מוגבלת בזמן, שקבע משרד התחבורה. המשרד לא טרח לחדש אותה, שזה לא הליך בעייתי, כי החוק היה קיים, פשוט היה צריך להפוך אותו לחוק רגיל קבוע. מאז שהחוק פקע, כבר למעלה משנתיים זה מערב פרוע".

למה אתה מתכוון?

"מי שרוצה, יכול לקחת איזה אופניים שהוא רוצה. נכנסים לחנויות ומגלים שמוכרים שם כלים שמגיעים ל-50-60 קמ"ש. מדובר בכלים שמשופרים באופן פיראטי, ומסכנים את הרוכבים עצמם ואת כל משתמשי הדרך, כולל הולכי רגל. רואים אותם נוסעים על המדרכות, דבר שאסור להם כי על פי החוק הם חייבים לנסוע על הכביש, נוסעים במהירות גבוהה כשהחוק קובע הגבלה של 25 קמ"ש. יש אפילו חנויות שיגידו 'תביא את האופניים החשמליים ונשפר לך אותם'. למדינה אין שום יכולת לאכוף את הנושא הזה, כי החוק שהגביל פקע, ואף אחד לא טרח לחדש אותו".

מה אומר החוק לגבי קורקינטים חשמליים?

"שם המצב יותר בעייתי, כי אין שום הגדרות חוקיות. באופניים החשמליים הייתה איזושהי הגדרה שאפשר לעבוד איתה, אבל כאן אפשר רק לגזור מתוך הנחיות האופניים. המצב בעייתי לפחות באותה מידה. גם למשטרה אין מה לעשות בעניין. אין לה יכולת לאכוף, כי אין כלי חוקי שמאפשר את זה".

החוק מתיר לילדים לרכב מעל גיל 14. בפועל גם צעירים יותר ממונעים

הבעיה העיקרית שיעקב מצביע עליה היא שכיחות השימוש בכלי הרכב הממונעים הללו על ידי ילדים. "החוק קבע שרק ילדים מעל גיל 14 יכולים לרכוב על אופניים חשמליים", הוא מסביר, "והיום אנחנו רואים ילדים צעירים יותר נוסעים על הכלים הללו. בלי קסדה ובלי אמצעי מיגון. אנחנו ב'אור ירוק' חייבים לקדם תחבורה אלטרנטיבית,  בית היתר רכיבה על אופניים, אבל אי אפשר לעשות את זה בצורה שמסכנת את הרוכבים ואת שאר משתמשי הדרך. צריך לעשות את זה בצורה מסודרת, חוקית, עם יכולות אכיפה גם למשרד התחבורה וגם למשטרת ישראל. היום כל אחד עושה מה שהוא רוצה".

האופניים החשמליים והקורקינטים אולי נתפסים בעיני רבים ככלי תחבורה בטוח וידידותי, אך יעקב יודע לספר על תאונות רבות שבהם מעורבים רוכבי הכלים הללו. "לשמחתנו, לרוב לא מדובר בתאונות קטלניות", הוא מחדד, "אז זה לא נספר במניין ההרוגים. אין גם נתונים מדויקים כי הרבה פעמים התאונות הן על המדרכה. הנוסע פוגע בהולך רגל, לא תמיד מגיעה משטרה, וזה לא נרשם כתאונת דרכים. אבל אנחנו שומעים על הרבה מאוד תאונות כאלה, וזו תאונה לכל דבר".

כמה אופניים חשמליים קיימים כיום על הכביש או על המדרכה?

"בעיקרון צריכים לנסוע על הכביש, אבל זה נכון שרובם נוסעים על המדרכה. מבחינת מספרים, אין נתונים כי לא קיים מעקב, אבל זו תופעה שגדלה לממדים מאוד רציניים. זה הולך ונהיה יותר ויותר נפוץ בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. זו בעיה רצינית כי גם קורקינט וגם אופניים חשמליים יכולים להגיע למהירויות של אופנוע, ומי יחשוב לעלות על אופנוע בלי רישיון, בלי קסדה ובלי מיגון? איזה חנות תציע לשפר לך את האופנוע בצורה פיראטית ולהפוך אותו למהיר יותר?"

אתה חושב שצריך לקבוע בחוק רישיון נהיגה לאופניים חשמליים?

"אנחנו לא באים ודורשים רישיון, אבל כן צריך הגבלה בגיל. זה כלי שיכול להגיע למהירויות גבוהות, ולכן זה לא הגיוני שילדים בני 10 או 12 ייסעו עליו. זו אחריות של ההורים, אבל בראש ובראשונה של המדינה".

יעקב מבקש לסיים את השיחה באזהרה לקראת דמי החנוכה שיגיעו בקרוב לרבים מילדי ונערי ישראל בצורת קורקינט או אופניים חשמליים. "דבר ראשון לתת את המתנות האלה רק לילדים מעל גיל 14", הוא מזהיר. "דבר שני, אם כבר נותנים מתנה כזו, לתת ביחד עם האופניים גם קסדה, ולהקפיד שיחבשו אותה. לדאוג שלאופניים יש פנסים, להסביר לילדים את עניין הבטיחות, ולקנות אופניים שהמהירות שלהם מוגבלת עד 25 קמ"ש. כן, זה אומר לעמוד בלחץ של הילדים, שיגידו 'אבל לחבר שלי יש אופניים שמגיעות ל- 40-50 קמ"ש'. אז לא להיכנע ללחץ ולקנות לילד רק אופניים, קורקינט או הטרנד החדש סקייטבורד ממונע, שעומדים בתקן".

תגובת משרד התחבורה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בנושא הקורקינט חשמלי: מכון התקנים הישראלי פועל מזה כשנה לגיבוש תקן ישראלי שיסדיר את השימוש בקורקינטים חשמליים ודרישות הייבוא של כלים אלה. ניתן כיום לרכב על קורקינט חשמלי שמהירותו מגיעה עד 12 קמ"ש בלבד ומשקלו אינו עולה על 12 קילוגרם. בנושא אופניים חשמליים: הוראת השעה שהייתה קיימת לגבי אופניים חשמליים פגה, ובימים אלה אנו משלימים גיבוש תקנה חדשה שתסדיר את השימוש באופניים חשמליים. במסגרת הגדרת הכלים ידרשו האופניים לעמוד בתקן ישראלי לאופניים עם מנוע עזר. נוסח התקנה נמצא מזה מספר חודשים במשרד המשפטים ועומד כיום לקראת אישורו הסופי. האכיפה של כלים בלתי חוקיים בכבישים היא באחריות המשטרה כפי שנקבע לגבי כל כלי רכב אחר הנע על הכבישים. מעבר לכך, מתבצעת אכיפה בבתי המכס ובנמלי הארץ, באמצעות מפקחים של המכס ומשרד התחבורה.

פקחים של משרד התחבורה, בשיתוף פקחים של משרד התעשייה והמסחר, האחראי על העסקים בישראל, מבצעים ביקורות שוטפות על בתי עסק, מחרימים כלים בלתי חוקיים ומגישים כתבי אישום לבתי משפט, נגד בתי עסק המוכרים כלים, בניגוד לחוק.

בשנתיים האחרונות נערכו מבצעים כנגד בתי עסק שמכרו אופניים וקורקינטים חשמליים בלתי חוקיים. במסגרת המבצע הוחרמו מאות כלים חשמליים, האסורים בשימוש. בקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים נגד בתי עסק, המשווקים אופניים וקורקינטים שאינם עומדים בתקן הישראלי".

(צילום אינגריד מולר)

כתבות נוספות