משנים את חוקי המשחק

רותי בוסידן
ענקית המשלוחים וולט תתחיל לפעול במודיעין בשבוע הבא, ובשטח יש כבר מי שמתנגדים לכניסתה לעיר. בעלי המסעדות המקומיים מסבירים על היתרונות והחסרונות, ומגלים האם יצטרפו לאפליקציה הפופולרית
צילום: וולט

ענקית המשלוחים וולט מגיעה למודיעין ביום שני הבא, וכניסתה לעיר כבר מעוררת סערה ומחלוקת בין המתלהבים, החוששים והמסתייגים.

מאז פרצה אל חיינו במלוא העוצמה עם פרוץ משבר הקורונה, נקשר שמה של ענקית המשלוחים גם במאבקים משפטיים על מעמדם החוקי של השליחים, במקביל לתלונות מסעדות שעבדו עימה על גובה העמלות שהיא גובה מהן, שיכולות להגיע עד ל-27% מגובה ההזמנה.

כאמור, בשבוע הבא תחל וולט את פעילותה במודיעין, כאשר למודיעין NEWS כי בשבועות האחרונים התאגדו מספר מסעדנים בעיר לפעול נגד פעילותה בעיר.  השבוע סירבו אותם מסעדנים להתייחס לעניין, כאשר גורם נוסף בעיר הצפוי להיפגע מכניסת ענקית המשלוחים הם אנשי חברת ONYX המקומית, המספקת כיום שירותי משלוחים למרבית המסעדות בעיר. גם הם העדיפו השבוע שלא להתייחס לנושא.

"למה צריך אותם כאן?"

שוחחנו השבוע עם מספר בעלי מסעדות בעיר, שחלוקים בדעותיהם האם המהלך יעפל לטובתם או לרעתם. א', מסעדן ותיק בעיר שמתנגד לכניסת וולט למודיעין, הסביר: "בגדול אני נגד חברה שגוזלת את המסעדנים. לדעתי זה מיותר בעיר, לא מוסיף היצע חדש של מסעדות, ולא מוסיף קהל של צרכנים חדש לטובת המסעדות. בסך הכל לוקחים את העבודה שיש היום ומעבירים אותה דרכם, הם גוזרים את הקופון שלהם וכולם יפסידו מזה, כולל הצרכן, כי המחיר עולה. אם הם לוקחים 30% מהמסעדן זה צריך לחזור מאיפשהו. אני חושב שהקטנים ייכנסו והגדולים יישארו בחוץ. אני מאמין שבסופו של דבר האפליקציה תישאר לא רלוונטית למודיעין. יש את המסעדות של העיר ויש את הלקוחות, למה צריך את וולט באמצע?".

בנוסף, סבור א' שוולט עלולה לפגוע במרקם יחסי העבודה בין העובדים למעסיקים. "גם ככה קשה להשיג עובדים", הוא מסביר, "ובשיטת ההעסקה שלהם אין קשר עובד-מעביד, וזה קורץ לחבר'ה הצעירים לעבוד ב-70- 80 שקל לשעה בלי זכויות סוציאליות ובלי כלום. בתל אביב הרבה מאוד עובדים זרים הפסיקו לעבוד במטבח, כי לא שווה להם לעבוד עבור 40 שקל לשעה כשהם יכולים לעבוד על אופניים בוולט ולהרוויח 80 שקל לשעה, כי לא משלמים להם פנסיה וביטוחים. אין לי תחרות איתם. מי שיעבוד איתם הם אלה שאין להם משלוחים, או כאלה שבמצב לא טוב ומתייחסים לזה כאל קרש הצלה".

גיא רוזין, בעלי הגרינהאוס הוותיק, נשאר בינתיים על הגדר. "נפגשתי איתם", הוא מספר. "במחשבה ראשונה, הבעיה עם וולט היא שהאחוזים שהם דורשים הם גבוהים. הם רואים את עצמם כחברת שיווק, לא רק משלוחים, ולכן הם גובים סכום שהוא בין רבע לשליש מסך כל העסקה, וזה מאוד גבוה. במקום כמו תל אביב זה כבר בילט אין. לקוחות מזמינים רק דרך וולט, אז אין ברירה. פה מנסים עדיין. יש כמה שעומדים על הרגליים האחוריות ומתנגדים. אני מתלבט, כי אם הם יביאו לי כמות משלוחים גדולה זה יכול להפוך את העניין לכדאי מבחינתנו, אבל זה לא טריוויאלי. לכן החלטנו בשלב ראשון לחכות קצת ולא להתחיל לעבוד איתם, גם כדי לגלות סולידריות עם מסעדנים אחרים בעיר וגם כי זה לא יהיה משתלם אם לא תהיה הגדלה משמעותית של מספר המשלוחים. החשש הוא שאם וולט נכנסים בצורה רצינית לעיר אז חברות המשלוחים הפרטיות ישנו את אופיין או יפסיקו לעבוד, ואז אין לך ברירה ואתה חייב לעבוד עם וולט. זה קרה בתל אביב וזה עלול לקרות גם פה".

חן גוזלי, בעלי המסעדות רוזה ו-לוצ'אנה, כבר הצטרף אל וולט: "וולט מעולים עבורנו, כי הם יכולים להגדיל את הנפח של העבודה שלא יכולנו לקבל בלעדיהם. זה כן יפגע במסעדות שהן פסט פוד, אבל במסעדות הגדולות כמו שלנו זה יגדיל את נפח העבודה. זה ניתן לשליטה, כי כשיש סרוויס חזק במסעדה ואין לי את היכולת לספק משלוח ללקוח, אני יכול לסגור את האופציה למשלוחים דרך וולט, וכשיש לי זמן אני פותח אותה מחדש. לכן זה ערך מוסף למסעדה שמכניס עוד כסף. לכל אחד ממהתנגדים יש את האינטרס שלו, והמכנה המשותף של המתנגדים הוא שזה עלול לפגוע  במערך הפסט פוד שלהם. לדעתי כניסת וולט לעיר תיצור חלוקה שווה בין כולם. כל סועד יוכל לבצע הזמנה של אוכל לא ממספר מוגבל של מקומות, אלא מכל המקומות בעיר, ואז הוא ייחשף למגוון של מסעדות חדשות שהוא לא היה יכול להיחשף אליהן. לדעתי המסעדנים הגדולים בעיר לא צריכים להתנגד, כי זה רק יגדיל את כמות ההזמנות. זה גם לא ייקר את המחירים עבור הצרכן. הלקוח לא יספוג שקל של עלייה, כי גם הרווח של המסעדן יעלה במקביל. אני כבר סגרתי איתם".

מי שגם ימשיך בשלב הזה להסתמך על חברת השליחויות המקומית הוא לירון  קרדי, בעלי ה-פאזה במול פארק ענבה. "כרגע יש לי מערך משלוחים טוב", הוא אומר, "שטוב לי איתו, ולכן אני לא מתכוון לעבוד עם וולט. הם דורשים המון כסף. אני מבסוט מהמצב כמו שהוא עכשיו. אני יודע שיש קבוצה של מסעדנים שמנסה לבלום אותם. אני מאחל לוולט בהצלחה, אבל כרגע אני לא רואה את עצמי מצטרף אליהם".

גורם המעורה בפעילות וולט בישראל אמר השבוע למודיעין NEWS: "הרעיון של וולט הוא להגדיל את ההכנסה של כל עסק. זה בא בנוסף, זה לא במקום. זאת חוויה שונה של משלוח מיידי. המחירים בוולט והמחירים במסעדה הם זהים. מי שאומר אחרת אומר משהו שהוא שגוי מהיסוד. וולט שומרים על הלקוח בקטע הזה. יש היום 4,000 בעלי עסק בוולט. הם לא עושים משהו שהוא לא כלכלי. עסק שמצטרף לוולט מצלמים את המנות שלו, הסטנדרט מאוד גבוה. הוא יכול לפתוח או לסגור, הוא לא חייב להיות זמין כל הזמן. מה שטוב לו. מי שמשתלם לו סבבה, ומי שלא לא חייב להצטרף".

כתבות נוספות