בלגן, אבל מאורגן

יהודה גולן
2015-12-23 00:00:00
2015-12-23 00:00:00

בחודשים האחרונים החלו תושבי מודיעין להתרגל למציאות חדשה: מרכזי חלוקת דואר, שבעבר תופעלו על ידי חברת "דואר ישראל" עצמה – הופרטו והחלו לתפקד מתוך בתי עסק פרטיים. מדובר במהפכת "אאוטסורסינג" שקטה שעוברת על דואר ישראל, שתכליתה ברורה: אם איננו מסוגלים לספק שירות נורמלי בסניפים שלנו, נוציא את הפעילות החוצה. לפי כל הראיות נכון לעכשיו – זה עובד מצויין.

במודיעין גוייסו קרוב לעשרה בתי עסק לצורך העניין, בהם סניפי הסופר-פארם, סניפי רשת שופרסל בעיר ושופרסל דיל, ה"טמבוריה" במרכז לב העמק, חנות היד השניה "הינשופה והקירח" שבמרכז רננים במכבים, עוד.

דואר ישראל ניסה לגוון את מבחר סוגי העסקים, ולכן לצד סניפי השופרסל והסופר-פארם הגדולים אפשר לראות גם "טמבוריה" שכונתית או חנות בגדים וחפצים יד שניה, אבל הרושם הראשון הוא שברשתות הגדולות העסק יותר יעיל, ואילו במקומות הקטנים יותר, הבעלים עדיין מנסים להסתגל למוצר החדש.

מקץ שנים של פניות אלינו מצד "תושבים זועמים" (שקיטרו על חוסר השירות ועל איחורים של חודשים בקבלת דברי דואר), פנינו הפעם דווקא לצד השני, לאלה שמחלקים את החבילות, לא לדואר אלא לסוכני המשנה החדשים שהדואר גייס, לשמוע מהם רשמים האם הסידור החדש עובד.

חבלי לידה, ופתרונות

את שושנה ירחי, בעלת ה"טמבוריה" במרכז המסחרי לב העמק שבשדרות עמק האלה, מצאנו עם כוס קפה וסיגריה של בוקר. "כבר חמישה חודשים שאנחנו בסידור הזה של לחלק חבילות לאזרחים", היא אומרת.

יש בזה יתרון גדול עבורך או שזה כאב ראש?

"האמת, לא זה ולא זה. נכנסים אנשים, אין מה לומר. אבל יש לפעמים גם ויכוחים. לפחות בהתחלה היו הרבה וזה לא היה נעים לי".

על מה התווכחו?

"חבילה מגיעה כמו שהיא מגיעה מהמיון המרכזי של הדואר ואני, מבחינת הדואר, לא אחראית אם היא קרועה או משהו שבור בפנים. אבל לא כולם מבינים את זה. אני אומרת להם תיגשו לסניף הדואר בקניון ותתלוננו, אז כועסים אלי כאילו אני אחראית".

ומה עשית?

"התקשרתי ואמרתי לאחראי בדואר: 'אף פעם לא היו אצלי בחנות ויכוחים ואני לא צריכה את זה עכשיו'. אבל האמת שכעבור זמן אנשים כנראה הבינו שאנחנו רק מתווכים שמעבירים את החבילה מהדואר אליהם ושאני לא אחראית עליה".

כמה חבילות כאלה את מחלקת ביום?

"תלוי, יש ימים שיש ארבע חמש חבילות ויש ימים שבאים אלי גם עשרים שלושים איש ואפילו יותר להוציא חבילות. זה תלוי אם זה לפני חגים או משהו כזה".

מאיפה בעיקר מגיעות החבילות?

"כמעט הכל מסין, אבל לא רק. החבילות באות מחברות שמוכרות באינטרנט. היו לי השבוע חבילות גם מחברת נקסט מאנגליה, שזה בגדי ילדים ותינוקות שאנשים קונים באינטרנט. שמעתי שזו חברה טובה ויש להם בגדי תינוקות במחירים ממש טובים".

איך האנשים יודעים שחבילה מגיעה אליך ולא לסופר-פארם למשל?

"כתוב להם על הפתק שהם מקבלים מהדואר לאן לגשת, וגם יש מספר טלפון של העסק, לפחות צריך להיות. וגם הדואר שולח להם הודעת טקסט".

ויש עם זה בעיות?

"בטח, לא תמיד הם רושמים את הכתובת בדיוק. למשל רשמו למישהו על הפתק רחוב האלה 80. הוא חיפש חיפש עד שמצא. במיון במרכז בתל אביב לא יודעים שזה מרכז מסחרי לב העמק או רחוב עמק האלה, אז זה מבלבל את האנשים".

לך משתלם שנכנסים אנשים לקחת חבילות?

"כן. לפעמים בא מישהו לקחת חבילה ופתאום הוא נזכר שהוא צריך לקנות משהו אז הוא גם קונה בחנות וזה כל הרווח שלי. מהחבילות בערך זה יוצא שקל אחד לכל חבילה שאני מקבלת כעמלה. זה ממש לא הרווח".

ואת משקיעה עבודה?

"כן, גם עבודה וגם מקום. אירגנתי בסוף החנות חדר קטן שיהיה מקום לשים את החבילות".

החלוקה – לא לפי איזור מגורים

ברשתות הגדולות שעובדות עם רשות הדואר לא ששים לשתף את הציבור במידע בנושא, בשלב זה. ברשת שופרסל לא איפשרו למנהל אחד הסניפים במודיעין להתראיין לכתבה זו, לכן פנינו ישירות לעובדים בסניף מקומי שבו פועל מרכז חלוקת דואר. להפתעתנו, הרשת הקצתה חדר גדול מאוד שבו נראו מאוחסנים (במבט חטוף) יותר ממאה חבילות במדפים מסודרים, ממש כמו בסניף דואר אמיתי.

 

בחנות "הינשופה והקירח" במכבים. "רבים מופתעים שהחבילה שלהם פה"

"אנחנו מתחילים לחלק את החבילות מאחת בצהריים", אומר ש', ה"עובד הסודי". "וגם אלינו מגיעים בעקבות הודעה מהדואר".

החדר עצמו נצבע בצבעי הדואר, עם הלוגו האדום-לבן של הצבי הדוהר, דלפק שירות ונראה ממש כמו סניף דואר לכל דבר. "אבל אנחנו עובדי השופרסל", הבהיר העובד, שבדיוק סיים לטפל בלקוחה שבאה לקחת חבילה.

גם ברשת סופר-פארם לא ששו לדבר על העניין, כאילו מדובר בניסוי של מערכת היירוט "שרביט קסמים". דוברת הרשת הגיבה באי נוחות: "זה מוקדם מדי לפרסם את זה. למרות שמחלקים שם חבילות כבר כמעט חודשיים".

לכן גם כאן "דילגנו" מעל ההנהלה וניגשנו ישר לסניף מקומי, שבו מתקיימת חלוקת דברי דואר. מנהלת המשמרת סיפרה: "יש קצת בלגן כי לא תמיד האנשים יודעים איפה החבילה שלהם. יש כאן קרוב אלינו גם את הקניון בעזריאלי וגם עוד מקום שמחלק חבילות דואר, ולפעמים אנשים מתבלבלים".

אז לפי מה הם יודעים?

"רק לפי מה שרשום על הפתק ולפי הסמס ששולחים להם עם הוראות לאן לגשת לקבל את החבילה. לפעמים באים אנשים משכונות רחוקות והם שואלים 'למה שלחו אותי עד לכאן?' ואין לי תשובה בשבילם. אבל זה ככה".

החבילות לא מחולקות לפי אזורי מגורים?

"לא, ממש לא. אני חושבת שהם מחלקים אותן לפי העומס והלחץ או בצורה אקראית, כך שיכול להיות שמישהו משכונה רחוקה יקבל את החבילה שלו דווקא אצלנו".

העיקר שזה מביא לקוחות

"הינשופה והקירח" היא חנות קטנה (ומטריפה) שנמצאת בקניון רננים במכבים, ממש ליד קפה מכבים. ה"ינשופה והקירח" היא די חדשה בנוף העסקים המקומי, שגדושה בחן רב מוצרי יד שניה, וינטג', בגדים, סרוויסים, בגדי תינוקות, ספרים, תקליטים, אביזרים לבית, באמת כאלה שנשכחו כבר מהעין ומהלב ושהיו פופולאריים כשהיינו ילדים וגם מאוחר יותר.

יוסי אבולעפיה ואשתו דנה מנהלים את החנות בחיוכים רחבים ובחמימות. יוסי, שהוא לצורך העניין על תקן הקירח שבשמה של החנות בעוד דנה היא הינשופית, מתנצל שרק השבוע הוא התחיל עם ההסדר מול הדואר, לכן אין לו עדיין רשמים ממש מניסיון אישי. אבל "כל מה שיביא קליינטים זה טוב לעסק, אז מבחינתי זה בסדר".

דנה, "הינשופה", מספרת כמה ימים לאחר שהסידור עם העסק התחיל לעבוד ש"זה עסק נחמד שמביא לקוחות פוטנציאליים לחנות. נכנסים אנשים שרוצים את החבילה שלהם, אבל רבים מופתעים שהחבילה בכלל נמצאת אצלנו. אנחנו מסתדרים עם זה".

ב"ינשופה והקירח" הקצו פינה צדדית לחבילות. לא בהיקף של השופרסל או הסופר-פארם, אבל מספיק כדי להביא את התנועה של לקוחות חדשים לחנות. גם העובדה שסוכנות הדואר במרכז המסחרי לב רעות עומדת להיסגר בסוף החודש, כי הסכם הזכיינות מול הדואר נגמר, די מעצבנת את תושבי רעות ומכבים, שחוששים שלא יקבלו פתרון.

הדואר מחפש מקום ברעות

בעירייה מסבירים כי מדובר בסיום חוזה זכיינות ובימים אלה מתנהל מו"מ חדש בין הדואר ולבין בעלי חנות כלי הכתיבה ששימשה סוכנות דואר בלב רעות. "אם לא ייסגר הסכם עם הסוכנות הקיימת, ודאי עסק אחר בסביבה יקח על עצמו את הפעלת סוכנות הדואר", אמר גורם בכיר בעירייה.

מיכאל חרל"פ, סגן ראש העיריה שלפני יותר משנה לקח על עצמו את תפקיד שליח הציבור וניסה להזיז את העניינים בדואר ישראל, זכה לפחות לראות את הסניף החדש בקניון עזריאלי נפתח ומעניק שירות פחות או יותר סביר. "התור בסניף הדואר התקצר מאד", הוא אומר. "כמובן שהמצב עדיין לא אידיאלי אבל אנחנו בכיוון הנכון".

מה דעתך על ההיערכות החדשה של דואר ישראל?

"חברת דואר ישראל ביצעה שני שינויים ומטרתם להיטיב עם תושבי העיר. הראשון הארכת שעות הפעילות של הסניפים ולצידם פתיחת מרכזים ייעודיים נוספים לחלוקת דברי דואר. יחד עם זאת, בכל שינוי תמיד יש דברים שצריך לשפר ולייעל תוך כדי תנועה. בכל מקרה אנחנו נמשיך לפעול בכל המישורים מול חברת דואר ישראל על מנת שהשירות  בעיר יהיה איכותי ויעיל עבור התושבים".

בתמונה: כך זה נראה בסניף של השופרסל. (צילום יהודה גולן)

כתבות נוספות

חיסכון באנרגיה בנייני משרדים

  בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית בהתייחסות לנושא של שינויי האקלים. אם בעבר עסקים ותעשייה היו גורמים משמעותיים בזיהום ובזבוז אנרגיה כיום נוהגים לתכנן

המשך קריאה »