"טלסקופ" – אחת החברות המעניינות במשק בתחום התשתיות – התמקמה במודיעין. בעלי החברה הם מאיר ליטמן (מנכ"ל) ושותפו אבי זיו, תושבי מודיעין. ברזומה שלהם תיכנון מערכות התקשורת (המסובכות מאד) של 12 התחנות התת קרקעיות בקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. בעבר ניהלו ליטמן וזיו גם מקטעים בקו הרכבת הקלה בירושלים.
לפני חודש החליט ליטמן שנמאס לו לנסוע בכל הארץ והוא מיקם את "טלסקופ" במתחם "מאש" בפארק הטכנולוגי. מכאן יוצאת כעת הבשורה במתן שירותי ניהול, יעוץ ופיקוח בפרויקטים הנדסיים המשלבים טכנולוגיה והנדסה שורה בתחום מערכות תקשורת התחבורה בפרוייקטים מורכבים ומסובכים.
מאיר, ספר לנו על החברה.
"אנחנו עוסקים בתיכנון תשתיות תקשורת לפרוייקטים גדולים. לחברה ניסיון רב בפרויקטים בתחומי חשמל, תקשורת, מחשוב תחבורה ומערכות שליטה ובקרה: מערכות מתח נמוך, ניהול סיכונים לפרויקט "הומלנד סקיוריטי", ניהול של לוחות זמנים רב תחומיים בתוכנות ייעודיות, מערכות טלוויזיה במעגל סגור ועוד.
ממתי החברה קיימת?
"החברה קמה בשנת 2014 אבל כבר הרבה שנים אני עוסק בתחומים האלה כעצמאי ביחד עם שותפי אבי זיו ממודיעין. עד שהפרוייקטים הגדולים זרמו אלינו ופשוט נאלצתי להקים את החברה ולקחת מקום מסודר וגדול".
למה דווקא במודיעין? הלקוחות שלך הם בתל אביב ובירושלים?
"זה נכון שהלקוחות בתל אביב וירושלים, והיו מקומות כמו יהוד ואור יהודה שיכולתי לשלם שכר דירה הרבה פחות ובכל זאת העדפתי את מודיעין. אולי בגלל חוש הפטריוטיות לעיר. אני מאמין גדול בעיר מודיעין וחשבתי שכדאי מאד שהחברה תשב כאן. כמובן שכתושבי מודיעין זה נוח לי ולאבי, לנהוג חמש דקות לעבודה בלי הפקקים של תל אביב. מה רע?".
ליטמן, בן 45 תושב שכונת הפרחים במודיעין, כבר ממותג כבר-סמכא של ממש בתחומו. בשנים האחרונות הוא ניהל את פרויקט בקרת התנועה הארצי ITS של נתיבי ישראל (מעצ לשעבר), בהיקף תקציבי כולל של כ-400 מיליון שקלים. מדובר ב"מגה פרויקט" עתיר משאבים שכלל את כל מרכיבי התכנון ההנדסיים ותחומי הידע בעולם ניהול הפרויקטים.
השותף בחברה הוא אבי זיו, אף הוא תושב מודיעין, שמכהן כיועץ טכנולוגיות ומנהל פרויקטים. הוא בעל ניסיון עשיר בניהול פרויקטים טכנולוגיים מורכבים המשלבים הנדסה אזרחית וטכנולוגיות. זיו ניהל לאחרונה את פרוייקט הקמת שלוש תחנות משנה של חברת החשמל לישראל בשטחי הרשות הפלסטינית, פרויקט שכלל התנהלות שוטפת בין גורמים מדיניים וניהולם של קבלנים בינלאומים. כמו כן ניהל את תכנון העתקת התשתיות במקטעים החדשים של הרכבת הקלה בירושלים – פרויקט תחבורתי עתיר משאבים אשר כלל ניהול מספר רב של אדריכלים ומתכננים עד לשלב אישור התוכניות לביצוע.
הלם העתיד בשדרות הרמבלאס
בין לקוחות החברה נמצאות חברת נתיבי ישראל, ש"טלסקופ" הכינה וכתבה עבורה את המכרז למערכות בקרת תנועה של כביש 531, חברת נ.ת.ע שעבורה הכינה טלסקופ את תיכנון העתקת התשתיות עבור הקמת התחנות התת קרקעיות לרכבת הקלה בתל אביב, החברה הכלכלית של מודיעין שבמסגרת הקמת המע"ר מתכננת "טלסקופ" את מערכות התקשורת כולל מערכת האינטרנט האלחוטי שתיפעל במע"ר, וכן חברת האוטובוסים "סופרבוס", עבורה תיכננה "טלסקופ" את עמדות ההטענה לכרטיס הנסיעה רב קו וכן שלטים אלקטרונים. לחברת "קווים תיכננה "טלסקופ" 400 עמדות הטענה לכרטיסי רב קו ועוד 200 שלטים אלקטרוניים, במרחב הכולל לא פחות מארבעים רשויות מקומיות.
מאיר, מה הפרויקט שאתה הכי גאה בו?
"אין ספק שהפרוייקט בכביש 531 מהרצליה ורעננה לכיוון מזרח לכביש 6 הוא פרוייקט מרכזי מאד שלנו ואני גאה בו מאד".
למה?
"בכביש 531 אנחנו משלבים מערכות טכנולוגיות מתקדמות מאד שאין בשום כביש בארץ".
למשל?
"בכביש הזה יש סנסורים שימדדו את רמת זיהום האוויר בכל קטע וקטע ועל פי צורך בצורה מבוקרת נוכל לחסום נתיב תנועה אחד או יותר לנסיעה אם רמת זיהום האוויר תעלה. נוכל גם לחסום קטעים שלמים לתנועת כלי רכב, והכל בזמן אמת. אגב, בכביש 531 בשלב השני יותקנו גם חיישנים מיוחדים כדי שנוכל לשקול תוך כדי נסיעה משאיות עמוסות, כך ששוטר יקבל ישירות למחשב או לסמארטפון שלו את נתוני המשאית שמתקרבת אליו, אם היא בעומס יתר וגם נתוני רישום, מתי היא עברה טסט ומתי חודש הביטוח שלה".
נשמע כמו מדע בדיוני…
"כן. בתיכנון העתידי להיכנס לתחום הרכבים החכמים. מכוניות שמדברות אחת עם השניה בכביש. בעוד שנתיים יתחילו להגיע המכוניות החכמות לישראל והטכנולוגיה הזאת כבר בשימוש ברכבי וולוו, אאודי, מרצדס ובעוד רכבים".
ובמה זה יעיל?
"תחשוב על משאית שנוסעת בכביש 531. משאית שנוסעת לידה נכנסת אחריה ומתקשרת עם המשאית הראשונה, מתחברת אליה בקו תקשורת אלקטרוני, והנהג השני עוזב את ההגה והנהג הראשון נוהג את שתי המשאיות. הוא לוחץ ברקס, גם במשאית השניה נלחץ הברקס, המרחק בין שתי המשאיות קטן מאד וזה נותן חסכון אדיר בדלק, כי אין התנגדות אוויר למשאית השניה. כך אפשר לחבר על הכביש תוך כדי נסיעה הרבה משאיות. ממש רכבת של משאיות שרק הנהג הראשון נוהג את השיירה. סכנת התאונות יורדת מאד, זיהום האוויר יורד מאד, חיסכון בדלק כבר אמרנו? ואת זה נכניס בעוד כמה שנים לכבישים כאן".
ומה אתם עושים במע"ר של מודיעין?
"את כל תיכנון מערכות התקשורת של המע"ר. יש שם מערכת מורכבת מאד שתיכננו והיא תהיה מערכת מדהימה שתעניק חוויה אמיתית לכל מי שיסתובב שם".
כמו מה למשל?
"לאורך כל 800 המטרים של השדרה המרכזית יהיה בכל פינה WIFI חופשי, יהיו מערכות רמקולים בכל השדרה שדרכם תושמע מוזיקה נעימה לאוזן לכל העוברים והשבים ברחוב. תהיה גם אפשרות למקד את המידע. למשל לסביבת חנות מסויימת שמקיימת מבצע מכירות ולהכריז על המבצע רק לעוברים והשבים בטווח מסויים מהחנות, כדי שלא להפריע לכל הרחוב ולחנויות אחרות, כך שאנשים יוכלו להיכנס לחנות בתוך שניות".
אז ישדרו לנו ב"רמבלאס" פירסומות כל היום?
"לא, זה יהיה נקודתי. רק ליד החנויות. ממש לא לכולם".
אולי עדיף לוותר על הרמקולים?
"לא ולא. אגב, גם קצין הביטחון של העירייה או מפקד המשטרה יוכלו להתחבר באמצעות הסמארטפון שלהם ולהכריז עם חפץ חשוד או הוראות פינוי לאזרחים. לכן מערכות השמע האלה יהיו גם לצרכי ביטחון ואבטחה. אין דברים כאלה בערים אחרות בישראל. מצלמות למשל, לצרכי ביטחון. אני אוכל לצלם במע"ר את השערות באף של כל אחד שיצעד ברחוב במע"ר".
ומה יעשו עם זה?
"את הצילומים יראו במוקד העירוני. הם יוכלו מבחינה ביטחונית להפיק צילומים ברזולוציה מעולה שתאפשר לצפות ולפקח על כל אירוע שמתרחש שם".
כמה יעלה הפרוייקט הזה של וואי פיי, מצלמות, רמקולים?
"במע"ר זה יעלה בערך ארבעה מיליוני שקלים. אגב, גם להצגות בידור אני דואג. נניח שבקטע מסויים מוקי הליצן צריך להופיע בשדרה המרכזית. הוא יגיע לנקודה שיועדה לו ויפתח מכסה על המדרכה וישלוף החוצה חיבור חשמלי מסודר לכל מה שהוא צריך. לתאורה, להגברה, למוזיקה, להכל. מוקי הליצן כבר לא יצטרך לבוא עם טרנזיט ועליו הציוד שלו ופועל במה שימשוך כבלים לשקעים למרחקים של עשרים שלושים מטרים. נגמר הסיפור הזה. הוא ירצה הגברה? הוא יתחבר למערכת ההגברה של העירייה שאני מכין למע"ר. ככה זה יעבוד".
הפרויקטים זורמים
מאיר ליטמן, בוגר מכללת "בזק" בירושלים, תיכנן להיות עובד "בזק" ואפילו עשה את זה אחרי הצבא ארבע שנים, עד שהבין שקשה לו להתקדם בתאגיד הענק. "בזק היתה כמו חברה הסתדרותית. אתה מתקדם דרך פז"ם או דרך הוועד. הודעתי שאני עוזב ואבא שלי התרגז עלי. 'איך עוזבים קביעות ועבודה לכל החיים' הוא אמר לי, אבל זה לא עזר לו ועזבתי את בזק".
אחרי בזק עבד מאיר בכמה חברות תקשורת בשוק הפרטי כולל פרטנר, כשהוא מנצל את ניסיונו כקצין קשר בצבא וכעובד בזק.
לפני מספר שנים עבד בקפריסין ארבע שנים בניהול פרוייקט ענק של הקמת שני שדות תעופה באי הקטן. "הייתי על הקו לקפריסין לפעמים פעמיים-שלוש בשבוע. זה היה פרוייקט בינלאומי ואני הייתי אחראי על כל התשתיות הביטחוניות של שדות התעופה. עבדתי ביחד עם מומחים צרפתיים, הולנדים, רוסים, טורקים, כל אחד היה אחראי לחלק אחר. הקמנו את מערכות ההתראה הביטחונית והבדיקות הביטחוניות. מי אם לא הישראליים יעשו את זה".
ואחרי שחזרת לישראל?
"אז הבנתי שהדרך להתפתח וגם לעשות כסף זה להיות עצמאי ולא לעבוד עבור אחרים. כעצמאי פתחתי את 'טלסקופ', הבאתי ניסיון של עשרים שנה והפרוייקטים החלו לזרום: מע"צ, נת"ע בתל אביב הרכבת הקלה, חברת האוטובוסים סופרבוס, חברת קווים ועכשיו החברה הכלכלית של מודיעין. לפני שנה התרחבתי וכבר לא יכולתי לעבוד כעצמאי ופתחתי את חברת טלסקופ".
וכיום אתם שלושה אנשי מקצוע בחברה.
"כן, פלוס מזכירה. אני והשותף שלי אבי זיו והשלישי הוא טדי פישר – מהנדס עולה מארצות הברית שמתמחה בפרוייקטים הגדולים".
מה המחזור הכספי שלכם?
"2.5 מיליון שקלים, אבל זה גדל כל הזמן".
בתמונה: הצוות של "טלסקופ". חמש דקות נסיעה מהבית (צילום: רחלי ביטראן)