החיים מתחילים בגיל ארבעים

יהודה גולן, צילום יהודה גול
2015-03-15 00:00:00
2015-03-15 00:00:00

חצי שעה אחרי פתיחת היריד כבר לא היה מקום במגרש החניה הגדול של MESH והמכוניות הצטופפו בחניות לאורך כבישי האזור. אחרי התור האדיר של המירוץ לדירות במחיר מוזל שהעיר עברה בתחילת השבוע, הגיע גם תור חיפוש העבודה והפעם דווקא למבושלים יותר, בני 35-40 ואפילו יותר.

ואכן, למעלה מ-500 מחפשי עבודה הגיעו ביום חמישי האחרון לפארק הטכנולוגי כדי לחפש עבודה ביריד התעסוקה. הם פגשו חברות כמו Matrix, Cisco, Sirin וחברות רבות נוספות שהציעו כמאתיים משרות ביום גיוס שהתמקד באנשי מקצוע מנוסים בגילאי ה-35-40 ומעלה.

כמות כזאת של משרות, ועוד בלי שיציקו לך בשאלה פולשנית "תסלח לי בן כמה אתה?", אינה עניין של מה בכך. ההייטקיסטים של מודיעין זיהו את היכולת למצוא עבודה אחרי תקופות אבטלה, חלקן לא קצרות, והם התייצבו בהמוניהם, מצויידים בדפי קורות חיים.

החברות ביקשו לגייס לשורותיהן מתכנתים, מנהלי מוצר, אנשי מכירות ואנשי שיווק בינלאומי. אבל לא רק: גם משרות שהן לא הייטקיסטיות נטו כמו כלכלנים, משפטנים, מעצבים גרפים ואנליסטים.

עד כאן לא היה שוני גדול בין היריד הזה ובין ירידי תעסוקה אחרים. אלא שהפעם, כאמור, התמקדו החברות בחיפוש שנות ניסיון. כלומר בחבר'ה בגילאי ארבעים פלוס המבקשים להשתלב מחדש בתעשיה, בחברות מכל הסוגים.

משה פורת, מנכ"ל MESH, מספר כי "סוד ידוע הוא שהניסיון התעסוקתי הוא יתרון גדול. העיר מודיעין אינה משופעת במקומות תעסוקה רבים אך מלאה באנשים איכותיים ובפרט כאלה שנמצאים סביב גיל הארבעים ומתקשים למצוא עבודה. לכן פנינו לחברות מהשורה הראשונה כדי לחבר בינן ובין תושבי העיר".

בדרך כלל חברות הייטק מחפשות את הצעירים בני העשרים פלוס. מה השתנה?

"זה נכון, אבל החברות המגייסות יודעות שדווקא כאן במודיעין טמון הפוטנציאל הגדול והן יכולות להנות מהניסיון הגדול ולקבל אנשי מקצוע מוכשרים ויעילים".

תן לתוכנה לעבוד בשבילך

רועי אלמוג, מנכ"ל חברת "אינפונטו" המפתחת מנוע חיפוש בשפה טבעית לקורות חיים, תסביר לנו מה אתם עושים…

"אינפונטו מסוגלת לקחת מאות אלפי קורות חיים ולברור מתוכם את אלה שמתאימים לאירגון, ללא מגע יד אדם".

מה הקושי של שוק העבודה היום?

"שוק העבודה היום הוא כמו חברת שידוכים חד צדדית. אתה שולח קורות חיים ואף אחד לא חוזר אליך. אלא אם כן אתה בוגר 8200 או הטכניון, ורצוי שניהם, וגם בעל חמש שנות ניסיון. אינפונטו לוקחת את הפרופיל שלך ברשתות החברתיות, מבינה מי אתה, מנתחת אותו ומוצאת עבורך את החברות בהן עובדים אנשים כמוך. החברות שסביר להניח שיגייסו אותך. הרעיון הוא לתת לעובד כלים שבאמצעותם הוא יבין למי כדאי לפנות ומי סביר להניח שיגייס אותו בסופו של עניין".

אין חכם כבעל נסיון

יצחק אסיא, בן 52 ומתכנת "בזמן אמת" היה אחד ממחפשי העבודה שהגיע ליריד. הוא מספר: "שוק ההייטק נראה זוהר, אבל האמת היא שונה. אני מחפש כבר תקופה ארוכה עבודה בכל מיני חברות ונוכחתי לדעת שהשוק הזה משתנה כמעט מדי חודש".

במה זה בא לידי ביטוי?

"פתאום שאלו אותי בראיונות על חומרים שלא נגעתי בהם כמעט עשר שנים. היתה לי מומחיות ייחודית לחברה בה עבדתי, ולתפקידים אחרים הייתי צריך להרחיב מחדש את הידיעות. התברר לי שהיצע העבודה לאנשים בגילי הוא נמוך ולא מספק, מה שגורם לך להתפשר על השכר, על המעמד ועל התפקיד".

ובמה זה שונה היום?

"יום כזה הוא הזדמנות אמיתית, מכיוון שהוא מראה שיש חברות שדווקא מחפשת את הניסיון ואת הבגרות ולא רק את הצעירים והחדשים".

מיכאל פויארקוב מגבעת יערים עבד כשכיר במשך שלושים שנה בתחום ניהול הפרויקטים וכיום הוא מתפרנס כפרילאנסר. ליריד הוא הגיע במטרה למצוא שוב עבודה קבועה כשכיר: "הפער בין המגייסים למבקשי העבודה כיום הוא גדול מאוד. את מה שאנשים עם הניסיון ושנות העבודה הרבות שלי כבר שכחו, מי שיושב בצד השני של השולחן עדיין לא למד. לאנשים בני ארבעים ומעלה יש המון ניסיון אבל לא מעסיקים אותם בגלל הגיל. אגב, לא תמיד הכסף הוא הגורם של אנשים כמוני בחיפוש העבודה. גם אם אתה לא זקוק לכסף בשביל להתקיים, התעסוקה עצמה חשובה מאוד והיכולת לעשות משהו ולא להתבטל מחייה אותך".

תקווה גם לצעירים

גם צעירים שלא עברו בדרך המלך של 8200 ושאר היחידות הטכנולוגיות המובחרות באו ליריד התעסוקה. מתברר שאמנם עודף ניסיון ושנים בתחום יכול להיות לרועץ, אבל גם חוסר בניסיון עלול למנוע מעובד להתברג אל תוך השוק.

מאור אמזלג מירושלים סיים לפני ארבעה חודשים את הלימודים וטרם מצא עבודה: "כולם מבקשים ניסיון. כולם רוצים את העובד המנוסה. עד שלא תעבוד ותיכנס לתחום לא תצליח למצוא עבודה. עד עכשיו אני רואה כאן ביריד התעסוקה חברות שזו הפעם הראשונה שאני שומע את השם שלהן והדבר נותן הזדמנויות חדשות ופותח בפני עולמות חדשים שמאפשרים לי להיכנס אליהם ואולי ככה להתברג אל התעשיה".

בצילום: עומדים בתור, בדרך להחייאת הקריירה. היריד ב-MESH  

כתבות נוספות