הכל (לא) דבש

זאב
2013-07-20 01:00:00
2037-09-30 00:57:00

תושבי רעות כבר מורגלים בהפגנות מול ביתם של בעלי תפקידים המתגוררים ביישוב, אבל נראה שהשבוע גם הם הופתעו לגלות מפגינים מהסוג הכוורני. או כפי שהם מכנים את עיסוקים: "הדבוראים". מסתבר שמתחת לאפינו מתחוללת מלחמת עולם בין מגדלי הדבורים לבין עצמם ובינם לבין משרד החקלאות. כעת לבשו המאבקים צביון פוליטי: דבוראים ובני משפחותיהם פתחו במשמרות מחאה מול ביתו של מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן מרעות, כאשר בידיהם שלטים הקוראים למשרד להפסיק את תהליך ההשתלטות על ארגוני הדבוראים במטרה להלאימם.

כשיצא כהן מביתו הגישו לו בני משפחת לין, דבוראים ותיקים מכפר ביל"ו, חלת דבש וקראו לו לקיים הידברות עם הדבוראים ("כיאה למשטר דמוקרטי ולמשרד האמור לייצג את ההתיישבות החקלאית העובדת בישראל"). כהן לא הגיב, נכנס למכוניתו ונסע בחיפזון. הדבוראים מתכוונים להמשיך להציב את משמרת המחאה מול ביתו של כהן בכל בוקר, עד שייווצר משא ומתן בינם לבין משרד החקלאות. לדבריהם, הם לא הוזמנו למשרד החקלאות להתייעצות טרום ההחלטה לשנות את מסמך "חוק רעיית דבורים וייצור דבש".

יובל לין, מבכירי הדבוראים המובילים את המאבק, מסביר: "אנו מוחים כנגד מהלך חד צדדי שנכפה על החקלאים ללא התייעצות מוקדמת עם גורמים מקצועיים ולא עם החקלאים עצמם, להלאמת ארגוני הדבוראים ולשינוי מסמך חוק לרעיית דבורים וייצור דבש. אנו מתכוונים להחריף את צעדי המחאה ונמשיך להיאבק נגד משרד החקלאות עד שידברו איתנו באופן מסודר וראוי".

למה סוערת הכוורת

יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל אינו אחר מאשר שי ספקטור מכפר רות. בנו של ראש עיריית מודיעין לשעבר משה ספקטור הוא בעצמו דבוראי ותיק מזה 31 שנה.

שי, על מה המאבק?
"ניסיון ההידברות עם משרד החקלאות החל לפני מספר חודשים בפנייה רשמית. ישירות לרמי כהן. היו שתי הצעות עיקריות שמטרתן להבטיח כניסה של דבוראים חדשים לענף. הראשונה, לעשות את מכירת הכוורות בשקיפות מלאה, תוך כדי התחייבות למכור 30% מהן לדבוראים חדשים ובפיקוח של משרד החקלאות. השנייה: הממשלה תעשיר שטחים על ידי נטיעת צמחים צופניים עבור נקודות מרעה חדשות ותהיה אפשרות להקים שם כוורות חדשות".

אז אתם נאבקים על הכנסת אנשים חדשים לענף?
"הענף מושתת היום בהתאם לתקנות חירום משנת 69', גם אני בעד שינוי ואני בעד כניסה של אנשים חדשים לתחום, אנחנו רוצים לשבת עם משרד החקלאות ולדבר, אבל הם לא מעוניינים להקשיב. אני מבקש לנתק את הפוליטיקה מהחקלאות. אני מאמין כי המהלך הזה הוא למען ייצור משרות מאינטרסים פוליטיים ולא תמיד מי שמאייש את התפקיד הוא בעל הכישורים המתאימים ופה הבעיה. רק בשנה האחרונה נכנסו כ-20 דבוראים חדשים, 4 מכוורות נמכרו חלקן לדבוראים חדשים".

סוגיה נוספת שהעלה ספקטור היא לגבי השינוי הפתאומי בנוסח החוק. לדבריו, "כתיבת מסמך החוק הקודם החלה לפני שנתיים, תוך כדי התייעצות עם גורם מקצועי, מנהל מחלקת הדבורים במשרד החקלאות, חיים אפרת, ואז – ממש לפני קידום התזכיר בממשלה והפיכתו לחוק, כאשר שר החקלאות החדש יאיר שמיר נכנס לתפקיד – נעצר התהליך ויצא תזכיר חוק חדש. המסמך החדש נוסח הפעם ללא שיתוף של הדבוראים או התייעצות עם גורמים מקצועיים בתחום וזאת גם לאחר שהשר הבטיח לדבוראים באחד מסיוריו כי הם לא ייפגעו".

ומה לא בסדר?

"אני רוצה לשאול כיצד יתכן כי לאחר שנתיים ארוכות, בהן היועץ המשפטי והמחלקה המשפטית של משרד החקלאות עמדו מאחורי כל מה שנכתב בו לפתע שינו אותו ב-180 מעלות בעת חילוף ההנהגה, האם זה נעשה באמת לטובת הציבור?!."

מה מרגיש מזה הצרכן?

"הדבש בישראל הוא מוצר במחסור. יש ירידה במשאב הצוף. לא רק שאין נקודות מרעה חדשות אלא שגם עוקרים פרדסים ותופעת היעלמות הדבורים מכוורות אינה מטיבה עם המצב. שוק הדבש הינו קטן יחסית ומכניס בין 60-70 מיליון שקל בשנה. לעומת זאת – תרומת הדבורים לחקלאות על ידי האבקה היא 2 וחצי מיליארד שקל בשנה. בתזכיר החדש, כל שלוש שנים יבחנו לנו את נקודות המרעה ואם תהיה דרישה של כמות גדולה מדי של דבוראים – ייקחו חלק מנקודות אלו מהכוורות המסחריות (בה מחזיקים משאיות יקרות ועובדים למטרה זו) המבצעות את תהליך ההאבקה. נקודות אלו נצטרך ככל הנראה לשרוף או להרעיל את הדבורים וזה יפגע בשירותי ההאבקה ויגרום לקפיצה במחירי המזון. בנוסף לכך, חלוקת נקודות המרעה תגרום לכך שכל כוורת תפיק פחות ויהיה לבעלי הכוורות הפסד עצום ואף זה יכול להוביל לפשיטת רגל".

קל להיות היום דבוראי?

"הענף כולו הוא תלוי משקעים ובלאו הכי מדובר במקצוע עם חוסר בטחון כלכלי תמידי. אם יכנס החוק החדש לתוקף, חוסר הוודאות רק יגדל".

ומה תחושתך האישית?

"הוציאו לי את החשק לגדל דבורים במדינת ישראל".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות מקדם רפורמה בענף הדבש שתאפשר כניסת דבוראים חדשים, שישביחו את הענף ויגדילו את התחרות בו ומכך ירוויחו גם כלל חקלאי ישראל שזקוקים לשירותי ההאבקה והציבור הרחב שצורך את הדבש. טבעי שקומץ דבוראים ותיקים מנסים לחסום את הרפורמה, אולם מחאתם לא תרתיע את הנהלת המשרד להמשיך בקידומה לטובת החקלאים וכלל אזרחי המדינה. ראוי לציין כי בטרם קבלת ההחלטה, שר החקלאות ומנכ״ל המשרד סיירו בשטח ונפגשו פעמים עם אנשי מועצת הדבש ועם הדבורים הבולטים לפגישות עבודה מסודרות".

(צילום: ליאור לין)

 

 

 

כתבות נוספות