מדרום תיפתח הטובה

יהודה גולן
2015-02-11 00:00:00
2015-02-11 00:00:00

כ-5,000 איש (לפי הערכת המארגנים) גדשו בשבת האחרונה את הגבעות הדרומיות של מודיעין (הגובלות בשדרות מנחם בגין), לאירוע ההזדהות השנתי של החברה להגנת הטבע. את האירוע הפיקה והפעילה הקהילה המקומית והשתתפו בו חניכי תנועת "חוגי סיירות" ומתנדבים. בחברה להגנת הטבע ציינו בסיפוק את כמות המשתתפים והתגאו כי האירוע נוחל הצלחה זו השנה ה-16 ברציפות.

המשתתפים צעדו לאורך מסלולים באיזור והשתתפו בהפעלות מגוונות לכל המשפחה שהועברו ע"י חניכי ומדריכי חוגי הסיירות בעיר. בתחנות שמעו המטיילים על חשיבות הגבעות לאדם ולטבע, על ההיסטוריה והמורשת של הגבעות ועל התוכנית לבניית שכונות מגורים על השטחים הפתוחים הטבעיים הללו, אשר פרחו השנה במלוא הדרם.

בין התחנות ניתן היה למצוא גם את נציגי רשות הטבע והגנים, לשמוע את נציגת העמותה לשימור אתרים ולצפות בהצגת תלמידי הסטודיו למשחק של דבי אוליאל, אשר לוקחים חלק באירוע זה כבר מספר שנים ברציפות. הודות לפריחה המרהיבה שליוותה את המטיילים במסלול החליטו השנה בחברה להגנת הטבע על יוזמה לדיווח צמחי בר בגבעות – המטיילים התבקשו להוריד אפליקציה לסמארטפון אשר אפשרה להם לדווח על פרחי בר שונים, עצים ושאר צומח המצוי בגבעות. על מנת שיכירו מעט מן הפרחים הפורחים בגבעה חולק למשתתפים דף עם צמחים שניתן למצוא בגבעות, וכך המטיילים למדו גם להכיר את ההבדלים בין סביון לככבן ובין חרצית לכטמה. את דיווח הצומח החברה להגנת הטבע השאירה פתוח כך שניתן להמשיך ולדווח על הצומח בגבעות גם לאחר הסיור.

רבים מהמשתתפים חתמו על עצומה לשינוי תכנית הבנייה על הגבעות ולשמרן כשטח פתוח. בחברה להגנת הטבע מציינים כי "השנה יש לקריאה זו חשיבות גבוהה כיון שעיריית מודיעין עובדת על עדכון תכנית המתאר של העיר ונוצר חלון הזדמנויות שבו ניתן לשנות את ייעוד הקרקע בגבעות הדרומיות – משטח המיועד לפיתוח לשטח המיועד לשימור. ייחודן של הגבעות הדרומיות כאזור של טבע פראי קרוב לעיר, כסמל של העיר ומוקד משיכה מרכזי למגורים בה. במודיעין ניתן ליהנות מפריחה מגוונת ולראות מגוון של בעלי חיים במרחק הליכה או נסיעה קצרה. ניתן לבלות ולטייל מבלי לנסוע רחוק לצפון הארץ או לדרומה".

מוסיפה דקלה בן יעקב, מנהלת הקהילה: "לגבעות הדרומיות יש גם חשיבות אקולוגית אדירה- הן חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי, שהוא רצף של שטחים פתוחים רחבים המאפשרים מעבר של אוכלוסיות בעלי חיים והפצת צמחים. בנייה על הגבעות תקטע את המסדרון ותהווה פגיעה ברמה הארצית במגוון המינים הייחודי בארץ".

טלי קדמי, רכזת הפעילות הציבורית בקהילה: "לפי כמות המשתתפים הרבה שהגיעה לאירוע גם השנה, וכמו בכל שנה, ניתן לראות שיש לגבעות חשיבות ציבורית רבה. שמירת הגבעות נוגעת לתושבים רבים ומהווה אתר טבע ופנאי עבורם".

בתמונה: רגע באירוע, מבינים את ההיסטוריה והאקולוגיה (צילום: החברה להגנת הטבע)

כתבות נוספות

יסתדרו בלי בולדווין?

מכבי תל אביב תעלה הערב למשחק השלישי בסדרת רבע הגמר בלי הסקורר המוביל שלה, שעדיין לא ברור מתי ישוב לשחק