כל חברה ישראלית אשר מבקשת לפרוץ אל שווקים בינלאומיים שונים עם מוצר או שירות מסוים, חייבת לבצע מחקרי שוק על מנת לדעת בדיוק כיצד לשווק ולפרסם את עצמה ואת מה שהיא מבקשת למכור. ללא מחקרים אלו, היא לא תוכל לדעת כיצד לפעול, מתי והיכן.
הרעיון של מחקרי שוק הוא לא חדש ולא ייחודי רק לעולם הגדול, אלא הם מתבצעים גם בישראל. הוא עומד על מספר רגליים. רגל אחת מתייחסת לדעת הקהל, רצונו וצרכיו, רגל אחת מתייחסת לחברות אחרות בתחום, יש ללמוד עליהן, על המוצרים והשירותים שלהן, ורגל אחת מתייחסת לשוק באופן כללי, הן המבנה הכלכלי שלו, רגולציה, כללים, חסמים ועוד.
בעוד שחברות ישראליות מכירות את השוק הישראלי ולכן קל להן יותר לעשות כאן מחקרי שוק, לכן לרוב הן מתקדמות בחלק שמתייחס לקהל ולחברות אחרות בשוק. אך כשמדובר על מחקרי שוק בועלם, החברות צריכות לפעול עם גורמים מוסמכים שיודעים כיצד לבצע מחקרי שוק בינלאומיים, דוגמא חברת IPOINT.
כיצד מבצעים מחקרי שוק בעולם
רצוי לומר כבר בהתחלה, בשביל לערוך מחקר כזה, לא מספיק רק לשבת במשרד בתל אביב או ירושלים ולערוך מחקר מרחוק דרך המחשב או בדרכים אחרות. בשביל לבצע מחקרי שוק, יש להכיר היטב את השוק בו פועלים, ניתן לעשות את זה על ידי אנשים שמתמחים בכך, אנשים שעובדים במדינה עליה רוצים לערוך מחקר או באמצעות חברות שונות במסגרת שיתופי פעולה עסקיים ואחרים, אותן חברות יבצעו את המחקר ויעבירו את הנתונים והממצאים לחברה בישראל וזו תמליץ ללקוחות שלה כיצד לנהוג.
מחקרי שוק בעולם, דוגמא אלו שמבצעת חברת IPOINT, מתבצעים במספר גזרות.
ראשית, מחקר שוק אינטרנטי. כאן הרעיון הוא להוציא כמה שיותר חומר על השוק בו רוצים לעבוד, להכיר את המתחרים, להכיר אסטרטגיות שיווק, ללמוד על המאפיינים של השוק ועוד.
שנית, סקרים ושאלונים, בשביל להכיר את הקהל המקומי ואת תרבות הצריכה שלו, יש לבצע סקרים שיענו על מגוון רחב של שאלות. כך למשל, חברות ישראליות שמבקשות לשווק מוצרי מזון, הן לא ייכנסו לשוק מבלי להכיר את טעמו של הקהל המקומי.
שלוש, יש למפות את המקומות והאזורים בהם ניתן לפעול. אין הצדקה לפעול באזורים בהם יש אוכלוסייה דלילה או ענייה ומצד שני, אם מחליטים לפעול באזורים מרכזיים, צריך להתאים ציפיות ולדעת לקראת מה נכנסים.
ארבע, אמצעים טכנולוגיים. מאחר וחלק גדול מתהליך הפרסום והשיווק, וכן תהליך ההתבססות במדינות אחרות נעשה באמצעים טכנולוגיים שונים, יש להכיר אותם, לבדוק מה מתאים ומה לא ובאילו תקציבים ניתן ורצוי להשתמש.
בסופו של דבר, תוצאות המחקר יובילו להחלטה, האם משתלם להיכנס לשוק מסוים או לא, האם אפשרי לפעול בו בצורה חופשית והאם נכון להשקיע משאבים בשביל להיכנס אליו. אלו התשובות שמחקר שוק כפי שחברת IPOINT עושה, יכולות לתת לנו.