זוכרים את הימים בהם קניתם לילדים לחמניה סטנדרטית כדי להכין את הכריך לבית הספר? אז יכול להיות שבקרוב הימים האלה יהיו נחלת העבר וילדיכם כבר לא יסתפקו בלחמניה רגילה אלא יתעקשו דווקא על לחמניה עליה מוטבעת דמותם של גיבורי על, "הלו קיטי" או דינוזאורים. הטבעת הכיתוב או הציור נעשית באמצעות חום ולדברי מי שפיתח את הטכניקה הזו – היא אינה פוגעת בטעם, ריח ומרקם המאפה. המתכת הנוגעת במאפה מאושרת על ידי מכון התקנים האמריקאי.
על פיתוח המוצר החדש הזה, שמפתחיו מקווים שבקרוב תוכלו לפגוש אותו בוורסיות שונות על מדפי המרכולים הגדולים, אחראים שלושה מתושבי מודיעין והסביבה: גלעד כהן מלפיד, דימיטרי זלטקין ממודיעין ואלי לזרב מחשמונאים. משרדי החברה ממוקמים כיום בירושלים, בעוד המכונה שפיתחו עדיין נמצאת במחסן של כהן בלפיד.
כהן, בן 38, הוא הוגה רעיון פיתוח המוצר "אונברד" ובעלי חברת TALKINGBREAD: "אני יזם באופי שלי, אין לי שום הכשרות. אחרי הצבא הייתה לי עבודה אחת במהלך חיי בה מכרתי מוצרי סלולר בחברת יורוקום במשך שש שנים. באותה תקופה הכרתי את השותף שלי ויחד פתחנו חברה למתן פתרונות תקשורת, כשמכרנו כרטיסי סים בינלאומיים וייעצנו לחברות גדולות. אחרי כמעט עשור מכרתי את החברה ולקראת סיום התקופה הזאת עלה לי בראש רעיון. זה היה בסוכות, ישבתי בסוכה והחזקתי ביד פיתה. הסתכלתי עליה וחשבתי לעצמי שיש פה שטח בלתי מנוצל. אמרתי לעצמי שאני חייב לעשות עם זה משהו".
איך פיתחתם את המכונה שלכם?
"פניתי לחבר שהוא בוגר לימודי עיצוב בבצלאל, והוא בנה לי מכונה ידנית שהייתי מפעיל באמצעות חימום עם 'כלב' גז ורגלית. בהתחלה הייתי דופק פיתות אחת-אחת, כשאני עומד עם סינור רתכים ומזיע למוות. אחר כך כבר בנינו מכונה תעשייתית".
הראשונים בעולם, מסתבר
ניסוי הכלים הראשון היה בשנה שעברה. ממש בזמן הבחירות חברו כהן ושותפיו למפלגת ש"ס והוציאו עבורם פיתות שעליהן סלוגן בחירות התוקף את יאיר לפיד ומפלגתו. ביום העצמאות שעבר גם זכו 7,000 נהגים שעברו במנהרות הכרמל לקבל חמישיית פיתות למנגל ועליהן הלוגו של המיזם התחבורתי. "במקביל לפיתוח המכונה התחלנו גם לעבוד על רישום הפטנט וקיבלנו למשך שנתיים זכות ראשונים ב-155 מדינות בעולם", מסביר כהן. "זכות הראשונים עומדת לפוג באוקטובר ואנחנו צריכים לעשות את רישום הפטנט בכל מדינה ומדינה. אנחנו בתהליך כיום של הרישום ב-20-30 מדינות, כשכל זה כרוך בעלויות של סביב מיליון שקל".
לדברי כהן, אין עוד מוצר דומה לשלהם כיום בכל העולם: "אין לאף אחד את היכולת כיום להטביע כיתוב על מאפים בצורה תעשייתית. מה שמיוחד בטכנולוגיה שלנו הוא שהיא יכולה להשתלב בכל פס ייצור של חברות המזון או המאפיות הגדולות, עם אחידות בתוצאה. זה די מורכב מפני שלחם, בניגוד למוצרים אחרים, הוא יצור חי. כך שצריך להתגבר על לא מעט מכשולים טכניים. הצלחנו לעמוד בזה ועכשיו כבר הגענו למצב בו בחלק מהמוצרים ההטבעה נעשית עוד לפני האפיה, עוד בשלב הבצק".
השיחה עם כהן נעשית ביום בו הוא ושותפיו נפגשו עם חברת שטראוס, אשר הזמינה אותם לתערוכה בינלאומית שתתקיים לקראת סוף החודש בשפיים. "לשטראוס יש חממה טכנולוגית של פוד-טק והם מנסים להרים את הענף בישראל. יגיעו לשם מאות אנשים מרחבי העולם, כולל כל מיני תותחי על כמו סמנכ"ל חברת הענק פפסיקו ולנו יהיה שם ביתן ששטראוס נתנה לנו".
הכל עניין של מיתוג
התוכנית העסקית של כהן ושותפיו כוללת כניסה למאפיות הגדולות בארץ, אל מדפי הסופרים דרך חברות המזון המובילות ואפילו מחשבות על מכירת המכונה לחברות כמו מקדונלדס, שיוכלו לעשות בו שימוש על הלחמניות שלהם באלפי הסניפים שהם מחזיקים ברחבי העולם.
גלעד, למה בעצם זה טוב?
"מעבר לכך שויזואלית זה מאוד יפה, מדובר קודם כל על מיתוג. איך אתה כלקוח תפתח נאמנות לחברה אם אתה אפילו לא יודע מי מייצר את הבאגט שקנית היום בסופר? מעבר לעניין המיתוג יש כאן יכולת לייצר ממש קהלים ממוקדים. נגיד שחברה רוצה לקדם מוצר המיועד לילדים. היא יכולה להשתמש בטכנולוגיה שלנו ולהטביע על המוצר דמות של גיבור על. אתה רואה את התגובות של ילדים למוצר שלנו ואתה לא מאמין. נראה אותך הולך עם הילדה לסופר וקונה לה לחמניה רגילה אחרי שהיא ראתה אצל החברה שלה לחמניה שעליה הדמות של הלו קיטי. הילד שלי לדוגמא, ממש לא אכלן, כך שכדי שיאכל את הכריך שמכינים לו לבית הספר אני צריך להיות קוסם. אז הנה קסם..".
אילו עוד יישומים יש למוצר?
"קח למשל אנשים שנמצאים בדיאטה או בקבוצות של שומרי משקל. אתה יכול לייצר עבורם מאפה עליו מוטבעת כמות הקלוריות שיש בו, לסמן קו על האפה כדי שיידעו כמה קלוריות אכלו עד עכשיו ועוד. עוד משהו זה לשים על המוצר ברקוד, שיידע את הלקוח שעל הלחמניה שקנה יש גם מבצע של חומוס חינם. וככה זה נמשך ויש עוד הרבה רעיונות, עד לרמה של סלוגן בחירות כמו שעשינו עם ש"ס בבחירות האחרונות בשנה שעברה".
* * *
כאמור, בינתיים מודיעין היא העיר הראשונה בעולם בה נמכרים מוצרי החברה כבר עכשיו, כאשר השבוע פקדו אנשי החברה את קניון עזריאלי, בתי ספר וגני ילדים, בניסיון לבדוק את השטח ולעורר התעניינות. עכשיו, כשתשמעו מהילד שלכם שהוא רוצה דווקא לחמניית דינוזאור, תבינו לפחות מאיפה זה מגיע…
בתמונה האחראים על הפיתוח. מודיעין היא העיר הראשונה בעולם בה נמכרים מוצרי החברה כבר עכשיו. צילום פרטי