הגבעות הדרומיות קיבלו חופש לעשרים שנה לפחות

יהודה גולן
2017-01-04 00:00:00
2017-01-04 00:00:00

הבשורה הטובה היא שהגבעות הדרומיות של העיר מודיעין יישארו ירוקות לפחות לעשרים השנים הבאות. הבשורה הפחות טובה היא שהשכונות הצפוניות החדשות יהיו צפופות יותר ממה שהתכוונו המתכננים. אנחנו גם לא נהיה כרך גדול לאחר שבתוכנית המתאר החדשה 2035 אימצו חברי מועצת העיר את החלופה השלישית הקובעת כי מספר התושבים בעיר יוגבל לסך של כמאתיים אלף תושבים בלבד.

את תוכנית המתאר החדשה של העיר, "מד-2035", הביא השבוע ראש העיריה חיים ביבס בפני חברי מועצת העיר בשבתם כחברי מליאת הועדה המקומית לתיכנון ובניה.

שלוש חלופות

לאחר שנתיים של עבודה מאומצת, אליה גוייס משרדה של האדריכלית נעמה מליס, ולאחר מפגשי תושבים ושמיעת דעות של אירגונים שונים, גישה מליס מספר חלופות שהובאו בפני המועצה להכרעה בדבר החלופה המועדפת שעליה תתסבב העיר מודיעין לעשורים הבאים.

חלופה א' שהוצגה בפני חברי המועצה סוג של "אין חדש תחת השמש". כלומר מה שהיה הוא שיהיה. ובעברית פשוטה: להמשיך את התיכנון המקורי, לסיים את שלב א' שבסיומו תגיע העיר ל-120 אלף תושבים ולהמשיך אחר כך בשלב ב' כפי שתיכננו פרנסי העיר לפני עשרים שנה, כך שהעיר תגיע לרבע מיליון תושבים, בתפזורת רחבה של שכונות חדשות כולל הגבעות הדרומיות.

חלופה ב' הציעה שהעיר תעצור "בחריקת בלמים" את התפתחותה בתום שלב א' הנוכחי. כלומר העיר תלך לסיום שלב א' והשלמת השכונות החדשות (מורשת וגבעת שר) בתוך עשר שנים מהיום, כשיחיו בה 120 אלף תושבים ואז למעשה ייפסקו עבודות הבניה. שכונות חדשות לא יוקמו, והעיר תיוותר כעיר שדה קטנה בת 120 אלף תושבים בלבד.

חלופה ג', שהתבררה כמועדפת על כל חברי מועצת העיר, קובעת כי פרט לשלב א' ו- ב' יתווסף עוד שלב לתוכנית המתאר החדשה שלב ג' שעניינו הגבעות הדרומיות.

למעשה מליס פיצלה את שלב ב' המקורי בתוכנית לשלבי ב' ו- ג' כאשר בתוכנית נקבע כי שלב א' ושלב ב' יבוצעו ואילו שלב ג' יוקפא לפי שעה ויגיע להפשרה ולכלל החלטה רק בעוד כעשרים שנה. שלב ג' קובע למעשה כי עד אז הגבעות הדרומיות יעמדו ריקות מבניה ולמעשה לא יגעו בהן.

ניפגש ב"מנהטן הקטנה"

על פניו נראה כי הגבעות הדרומיות ניצלו למעשה, כשהעירייה החליטה לא לקדם את התוכנית לעשרות השנים הבאות. ומה כן יקרום עור וגידים בחלופה השלישית?  השלמת שלב א' כמובן של בניית מורשת וגבעת שר, הקמת מרכז הספורט בפאתי מודיעין, כולל האצטדיון החדש, יצירת מע"ר חדש לעיר באזור הפארק הטכנולוגי בין קצותיהם המערביים של שדרות עמק האלה ושדרות עמק זבולון.

במתחם הענק הזה תוקם מה שנקרא בפי ביבס "מנהטן הקטנה" שתהיה המע"ר החדש והעיקרי של מודיעין, ויכללו בו בנייני משרדים, מסחר וגם שכונת מגורים גדולה בת 2,600 יחידות דיור. אופי המע"ר יהיה עירוב שימושים כמובן של מגורים לצד מסחר ומשרדים. בנוסף לכך צומצם יעד האוכלוסיה לשלב ב' לכ-200 עד 220 אלף נפש בלבד. השכונות החדשות בשלב ב' שיוקמו בגבעות הצפוניות יהיו צפופות יותר עם בניה גבוהה יותר כדי לפצות על השארת הגבעות הדרומיות ריקות מאוכלוסיה.

מבחינת תחבורה יהיו שינויים גדולים בשלב ב': ראשית קו הרכבת החדש ממודיעין מרכז שייסלל לכיוון "מנהטן הקטנה" ויעבור לאורך שדרות החשמונאים צפונה ומשם מערבה לעבר הפארק הטכנולוגי. בשכונות החדשות של תוכנית המתאר החדשה יוקמו מסופי תחבורה כנקודות קצה שיתחברו לרשת כבישים עירונית חדשה שתעבור בשכונות האלה.

החוף היה ונעלם

דיון נפרד לגמרי נערך על "פארק חוף הים" המתוכנן בפארק הטכנולוגי. חברי מועצת העיר אישרו פה אחד להקים מתקן ספורט ומים הכולל מרכז ספורט, בריכה חצי אולימפית ובריכת גלים, בריכת פעוטות ומתקן אטרקציות מים לילדים. התוכנית החדשה שונה למדי מהתוכנית המקורית שהגו בעיריה (ושפורסמה כאן בהרחבה) – להקים מעין "חוף ים מלאכותי" שבו יהיה גם חול ים של ממש, על כל המשמעויות.

ביבס הציג בפני חברי המועצה שתי תכניות עסקיות להקמת פארקי מים במגרש הסמוך למגרש הכדורגל העירוני בפארק הטכנולוגי. ביבס הציג את המקורות התקציביים להקמת הפארק: 25 מיליון שקל במסגרת חלף היטל השבחה 9.3 מיליון שקל המגיעים מרשות מקרקעי ישראל ומיועדים לביצוע עבודות עפר ופיתוח במגרש זה בלבד, 4.5 מיליון שקל ממשרד הבינוי והשיכון (המיועדים אך ורק להקמת חניון משותף לבאי הפארק ולבאי משחקי הכדורגל במגרש הסמוך). ו-9.5 מיליון שקל ממפעל הפיס המיועדים להקמת מרכז ספורט בעיר.

לאחר מכן הוצגו בפני חברי המועצה שתי החלופות השונות לרבות תכניות עסקיות של אותן חלופות התכנון המקורי להקמת פארק חוף ים והתכנון החדש להקמת מרכז מים וספורט.

כזכור, התכנון המקורי כלל הקמת חוף ים מלאכותי. הפארק תוכנן להיות בגודל של כ-14.5 דונם כאשר על פי התכנון עיקר הפארק יהיה חוף ים מלאכותי כולל כניסה, מלתחות וחדר מכונות בלבד. החלופה השנייה, הקמת פארק מים וספורט יכלול מרכז ספורט (לרבות אולמות סטודיו וחדר כושר), בריכה חצי אולימפית, בריכת גלים המדמה חוף ים, בריכת פעוטות ומתקן אטרקציות מים לילדים, מלתחות כפולות, חדר מכונות ובית קפה.

לאחר מכן הציג ביבס לחברי המועצה את היתרונות והחסרונות של כל חלופה כאשר בראש הדברים עמדה העובדה כי פארק חוף ים יהיה פתוח רק בתקופת הקיץ בעוד מרכז המים והספורט יוכל לפעול לאורך כל השנה. עוד הוצגו בפני חברי המועצה צפי עלויות תפעול והכנסות של כל אחת מהחלופות כאשר בתכניות אלו עולה כי שתי חלופות צפויות להיות רווחיות אולם ניכר כי העובדה שפארק חוף הים יפעל רק תקופה חלקית בכל שנה תהיה בעוכריו.

"לתושבים מגיע ליהנות מפארק מים במחיר שווה לכל נפש קרוב לבית", אמר ביבס. "אני שמח שחברי המועצה הסכימו איתי ובחרו באפשרות להביא לעיר פארק מים וספורט שיעניק לכל התושבים אופציה שפויה לבילוי כאן קרוב לבית".

הירוקים עוד לא מרוצים

בדיון שנמשך כמעט חמש שעות נכחו כל חברי מועצת העיר, כל אנשי משרדה של נעמה מליס, אנשי מחלקת ההנדסה בהרכב מלא וכמובן אנשי החברה הכלכלית ומינהלת אופק שתהיה אחראית לביצוע מד-2035 על שלביה. חברי המועצה לא הצביעו עדיין על התוכנית ולא אישרו אותה, הישיבה היתה רק הצגת החלופות ובעקבות זאת יהיו עוד דיונים עד אשר תכריע המועצה בהצבעה. אבל מהלך הרוחות ניתן היה להבין כי כל חברי המועצה תמכו בחלופה השלישית שהוצגה והיא זו שתאושר לבסוף בהצבעה.

קבוצת "תושבים משפיעים במודיעין" הגיבה על החלופות שהוצגו ובנייר עמדה הם כתבו: "קבוצת תושבים משפיעים במודיעין מביעה את אכזבתה מכך שמעמדן של הגבעות הדרומיות בתוכנית המתאר של העיר מודיעין מוגדר עדיין כאזור המיועד לבנייה עתידית. החלטה זו נמצאת בסתירה לעמדת התושבים כפי שהושמעה במפגשי שיתוף הציבור שדנו בתוכנית המתאר. ההחלטה מתעלמת מרצון התושבים המבוטא שנה אחרי שנה בהפנינג הגבעות הדרומיות בו נוטלים חלק אלפים מתושבי מודיעין, ביניהם ילדים רבים מאוד, המצביעים ברגליים בעד שימור הגבעות כשטח ירוק איכותי. אנו מבקשים מהעירייה להוציא אותן מחוץ לשטח המיועד לבנייה.

"נציין שהגבעות הדרומיות מהוות את אחד האיזורים הפתוחים האיכותיים והחשובים ביותר במרכז הארץ, המכיל נופים ייחודיים, היסטוריה ומורשת חשובה ביותר של העם היהודי ועושר אקולוגי עצום של בע"ח וצמחים. כן מהוות הגבעות הדרומיות חלק מרכזי בליבו של המסדרון האקולוגי האחרון במדינת ישראל.

"אנו קוראים למועצת העיר ולעירייה לפעול להכרזת הגבעות הדרומית וגבעה שר כעל 'גן לאומי מכבים' כדי להעניק להן את ההגנה הדרושה מפני בנייה עתידית. כן אנו קוראים לעירייה ולמועצת העיר לפעול להקמתו של גן לאומי נוסף, 'גן לאומי חשמונאים', בגבעות המערביות למרכז ליגד, ביניהן הגבעות חרובה ורגב, כדי להגן על המורשת הלאומית, ההיסטורית והנופית של העיר מודיעין.

"גנים לאומיים אלו ימתגו את העיר מודיעין, יעניקו לה ייחוד וישמשו אטרקציה תיירותית. הם יהוו נדבך חשוב ביותר בשמירת מורשת המכבים שהעיר מודיעין מקושרת אליה. כן יבטיחו את זכות התושבים לטבע נגיש, לאוויר צח וייצרו חגורה ירוקה מסביב לעיר לרווחת תושביה.

"אנו מברכים על הכוונה לפתח את העיר מודיעין בחלקה הצפוני, דבר שיצור רצף עירוני שיאפשר מתן שירותים עירוניים טובים יותר לתושבים כגון תחבורה ציבורית יעילה, תחזוקת תשתיות, גישה קרובה לעסקים כגון סופרים וחנויות ויחזק את המרכיב הקהילתי של העיר. הרצון ליצור עיר מקיימת מבורך אף הוא".

בתמונה: הגבעות הדרומיות. שקט עד 2035 (צילום ענת גבריאלי)

כתבות נוספות

יסתדרו בלי בולדווין?

מכבי תל אביב תעלה הערב למשחק השלישי בסדרת רבע הגמר בלי הסקורר המוביל שלה, שעדיין לא ברור מתי ישוב לשחק