יכולת ניהול היא לא כישרון מולד ומנהלים טובים צריכים לעבוד קשה על מנת לפתח את הכישורים הנדרשים. זו הסיבה בגללה כל כך קשה למצוא מנהלים ברמה גבוהה, ולכן הם גם מתוגמלים בהתאם.
בנוסף, קשה להגדיר מיהו מנהל טוב, אך כן ניתן להגיד מהם הכישורים הדרושים עבור פיתוח מנהלים טובים. הנה כמה מהם:
1. אינטליגנציה רגשית
אינטליגנציה רגשית קובעת את מערכת היחסים של המנהל עם העובדים. מנהל בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה יידע לזהות כל בעיה שמתעוררת על פני השטח ולגשת אליה בצורה נכונה. מנהל כזה יגלה קשיחות במקומות הנכונים ורגישות במקומות אחרים, אבל הוא תמיד יהיה עם האצבע על הדופק כדי להגיב בזמן.
2. אחריות
מנהל טוב צריך להיות אחראי. עליו לקחת אחריות על המשימות, על העובדים ועל הביצועים ולעולם לא להפקיר מישהו מאחור.
המנהל הוא זה שנדרש להוביל את הארגון והחברה ועליו להציג יוזמה ברורה. הכישורים הנדרשים ממנו כוללים יכולת להעביר את המסר לקהל יעד מגוון, ובכל מקרה הוא צריך ליטול אחריות על התוצאה הסופית.
3. יכולת התאמת משימות לאופי העובדים
מנהל מנוסה יודע לבחור את העובד שיבצע כל משימה בארגון. בחברות גדולות היכולת הזו באה לידי ביטוי באופן שבו המנהל מתאים את המשימות למחלקות שלמות.
התאמה גבוהה בין אופי המשימה לבין אופי העובדים תחסוך זמן, הוצאות ומשאבים. היא תגרום לעובדים להרגיש חיוניים ומעולים, בעוד במקביל היא גם תסייע לארגון לעמוד ביעדים שהוא מגדיר לעצמו.
4. גמישות
מנהל טוב אף פעם לא ממשיך להתעקש על העמדה שלו או מוותר על טובת העובדים והחברה בגלל אגו. עובדים מעריכים גמישות הרבה יותר מאשר קשיחות, והם יודעים לבטא לויאליות כלפי מנהל שמבין מה עובר עליהם.
מנהל צריך לקבל מאות החלטות מדי יום, אך עליו להישאר גמיש להתפתחויות. אף מנהל לא יכול לצפות את העתיד וגם אין סיבה לנסות לעשות זאת. המנהל חייב לפתח יכולת להיות גמיש כי רק כך הוא יכול להמשיך להוביל את החברה קדימה.
5. דוגמא אישית
המנהל לא יכול לצפות מהעובדים לעשות דברים שהוא בעצמו לא עושה ובשורה התחתונה, הכל מתחיל ונגמר בדוגמא אישית. מנהל שלא נותן דוגמא לעובדים לא יכול לדרוש שהם ילכו אחריו בלב שלם.
כמובן שהעובדים מבצעים את המוטל עליהם מתוקף תפקידם ובשביל לקבל את המשכורת, אך מנהל טוב נמדד בערך המוסף שהוא מעניק לעבודה. את אותו ערך מוסף אפשר להשיג רק באמצעות דוגמא אישית אותנטית.