הדוניזם

מיכל סופר זמרני
2013-12-31 00:00:00
2013-12-31 00:00:00

"הזאב מוול סטריט". בימוי: מרטין סקורסזה. תסריט: טרנס ווינטר, על בסיס ספרו של ג'ורדן בלפורט. שחקנים: ליאונרדו דיקפריו, ג'ונה היל, מרגוט רובי, מת'יו מקונוהוי, קייל צ'נדלר, ז'אן דוזארדן. ארה"ב, 2013. 180 דקות. 4 כוכבים.

סרטו החדש של מרטין סקורסזה כיכב בשבוע החולף במהדורות חדשות התרבות, לא רק בגלל שעמד בראש רשימת שוברי הקופות בשבוע של חג המולד, כשהוא עוקף אפילו את "ההוביט: מפלתו של סמאוג", אלא בגלל התגובות להן זכה ברשת לאחר הקרנות האקדמיה האמריקנית: תגובות של גועל וזעזוע. מספר נוכחים בהקרנות, בעקבותיהם יבחרו חברי האקדמיה האמריקנית לקולנוע את המועמדים (והזוכים) באוסקר, דיווחו על צופים שמטיחים בפניו של סקורסזה "תתבייש!". מבקרת קולנוע אחת כתבה שיש להגביל את הצפייה בסרט, העמוס סצינות סקס והשפלת נשים, בדיוק כמו שמגבילים צפייה בסרטי פורנו. ואילו מבקר אחר סיכם זאת במילים: ג'ורדון בלפורט לא נענש מספיק בחייו האמיתיים, יש לחייבו לראות את "הזאב מוול סטריט" מתחילתו ועד סופו.

לא פחות מ-180 דקות נמתח "הזאב מוול סטריט", וזה הרבה מאוד זמן בשביל סרט שבסופו של דבר מראה עוד ועוד מאותו הדבר: הידרדרותו המוסרית של ג'ורדן בלפורט (ליאונרדו דיקפריו), ברוקר צעיר בוול סטריט של שנות השמונים, שעשה את הונו מהונאת משקיעים בבורסה האמריקנית. הסיפור – האמיתי והמבוסס על ספרו של בלפורט – מתחיל בצעיר שאפתן שמגיע להתמחות במשרד ברוקרים גדול, נלקח תחת חסותו של הברוקר המצליח מארק האנה (מת'יו מקונוהוי בהופעה קצרה ומענגת) ולומד מהר מאוד שהוא בעסקי מכירת האשליות. כשהחברה בה הוא עובד מתמוטטת הוא נאלץ להתחיל מחדש, ומגלה שהכסף האמיתי מצוי עבורו במניות של חברות קטנות וקקיוניות, מהן, בניגוד לחברות הגדולות, הוא מרוויח 50% עמלה. הוא מצליח יפה בייעודו החדש, מצרף אליו את שכנו הנלהב דוני (ג'ונה היל), מחליף את אשתו הספרית (כריסטין מילוטי) בבלונדינית זוהרת (מרגוט רובי) ומוציא לעצמו שם של סוחר חסר מצפון שיעשה הכל בשביל כסף – מה שרק מעלה את קרנו בזירת העסקים של ניו יורק. כשהכסף מתחיל לנזול לו מהידיים הוא מחפש, ומוצא, דרכים לבזבז אותו, בהילולה של זימה וסיאוב שרק לעיתים רחוקות נראית על המסך הגדול. זו שעצבנה ככל הנראה את חברי האקדמיה האמריקנית.

אפשר להבין את הכעס: סקורסזה לוקח את הדקדנטיות של בלפורט רחוק מאוד, ונראה שהוא ודיקפריו מתענגים ממש על האפשרות להראות לאמריקה השמרנית את כל מה שאסור ומעצבן. במהלך שלוש השעות האלה נראה בלפורט מסניף קוקאין מישבנן של זונות צמרת, מצניח להק חשפניות למשרד, משליך גמדים ללוח קליעה למטרה (בליווי סצינה מבריקה בה מתנהל דיון מקצועי על הדרך הנכונה להשליך את הגמדים, ומועלות סוגיות הנוגעות לביטוח ולהשלכות המשפטיות של המעשה), משלם למזכירה עשרת אלפים דולר בכדי שתגלח את שערה מול כל המשרד ומקבל מציצה תוך כדי נהיגה בפרארי היוקרתית שלו, אותה אגב הוא מרסק מאוחר יותר כשהוא נוהג בה מסומם. הוא גם קונה אחוזה בגודל של מלון בינוני, נעזר בבנקאי שוויצרי חלקלק (ז'אן דוזארדן) כדי להלבין חלק מהכסף, מבריח שטרות כשהם מודבקים לגופן של חשפניות ומנסה לשחד סוכן FBI (קייל צ'נדלר) על היאכטה שלו. זוהי הדגמה בוטה מאין כמוה לכמה שהכסף, כמו הכיבוש, משחית, וגם אורכה של ההצהרה הזו מכוון: זוהי את, אמריקה הקפיטליסטית, החזירית, המתבהמת מרוב כסף, ואלה ילדייך. התבשמי בהם, התגאי בהם, עשי איתם את הכסף והסמים והזונות עד שהם יתקעו לך בגרון.

(צילום יחצ)

כתבות נוספות

יסתדרו בלי בולדווין?

מכבי תל אביב תעלה הערב למשחק השלישי בסדרת רבע הגמר בלי הסקורר המוביל שלה, שעדיין לא ברור מתי ישוב לשחק