יש חיים אחרי גילוי הסרטן

איילת לוין
2013-11-17 00:00:00
2013-11-17 00:00:00

נפתחה בעיר קבוצת תמיכה חדשה לחולי סרטן, מחלימים ובני משפחותיהם. כך עדכנה יו"ר סניף מודיעין של האגודה למלחמה בסרטן, שולה זק. הקבוצה תקיים מפגשים החל מהשבוע הבא, בימי שני בערב במעון "אודם" שבשכונת השבטים. משתתפי הקבוצה יוכלו להיעזר באנשי טיפול מתחום הפסיכואונקולוגיה שינחו את הקבוצה, ולהכיר תושבים נוספים הנמצאים במצב דומה. ההשתתפות בקבוצת התמיכה הינה ללא תשלום וניתן להירשם לקבוצות באמצעות פנייה לסניף המקומי של האגודה למלחמה בסרטן.

שוחחנו גם עם אירית גולדשטיין, עובדת סוציאלית מטעם האגודה למלחמה בסרטן, שבעבר הנחתה קבוצות תמיכה של האגודה. היא מרחיבה על מה שקורה במפגשים, מה הנושאים שעולים בהם ומה חברי הקבוצה לוקחים איתם הלאה.

אחד הכלים העיקריים שהחולים ובני משפחותיהם מקבלים בקבוצת תמיכה על ידי המנחה הוא כיצד לנהל שיח על המחלה מבחינה רגשית ולא רק באופן טכני. רוב הדיבור של החולים הוא על מה שעובר עליהם פיזית. "היה לי חום", "יום שלם שהיתי בבית החולים" והמנחה מלמד אותם לבטא מה קורה להם, ממה הם מפחדים, אילו מחשבות עוברות להם בראש ועוד. פעמים רבות לאחר שמקבלים את ההודעה על המחלה כל אחד נשאר לבד עם רגשותיו ומחשבותיו, ברגע שמתחיל שיח עמוק יותר, החולה או בן המשפחה לא חש לבד, הוא מבין שהמחשבות שעוברות במוחותיהם אינן יוצאות דופן, שאחרים מבינים על מה הוא מדבר ומה עובר עליו וזה החוזק של הקבוצה. בהמשך משתתפי הקבוצה לומדים ליישם שיח זה מחוץ למפגש.

חלק ממשתתפי הקבוצה מספרים, לדבריה של אירית, כי רמת החרדה שלהם ירדה, יש כאלו שהחרדה אף מתבטאת אצלם באופנים פיזיולוגים כגון שלשולים, כאבי בטן, חולשה ותופעות אלו עברו או תדירותם וחוזקם פחת.

המפגשים מיועדים גם לאנשים שהבריאו מהמחלה, השינוי הדרסטי מחולי, יציאה מבית החולים שלעיתים מהווה מקום מוגן, לסטאטוס של אדם בריא מעלים בחולים הרהורים וחששות מפני העתיד לבוא כגון: "מצפים ממני לחזור לחיי הקודמים ולהיות כפי שהייתי קודם, אבל איך אני עושה זאת? הרי אני אדם שונה היום". בקבוצה מלמדים את החולים להבין מה הם מרגישים, כיצד להתמודד עם זה ואיך להמשיך הלאה.

ידוע ממחקרים בתחום, לפי דברי גולדשטיין, כי מספר המשתתפים האופטימלי בקבוצת תמיכה הוא 8-12 אנשים. "אנחנו משתדלים שזה יישאר מספר משתתפי הקבוצה ובכל גל של קבוצה חדשה דואגים לשמור על משתתפים קבועים. מי שמגיע לקבוצה לרוב נמצא בטווח גילאי ה-45+. בגבעתיים יש לנו קבוצות המיועדות לנשים ולגילאי 20-30".

בנוסף לקבוצות תמיכה, שירות הניתן על ידי האגודה למלחמה בסרטן ללא תשלום, קיימים שירותים המוצעים גם הם ללא תשלום שכדאי לדעת עליהם והם: טלמידע 1-800-599-995 ניתן לפנות בכל שאלה, התייעצות ולקבל מידע עדכני בשפות עברית, רוסית וערבית. כמו כן קיים טלתמיכה בשיחת חינם בטלפון 1-800-200-444.

 באמצעות פניה לטלמידע ניתן להזמין חומרי הסברה בנושאים של מניעה של מחלות סרטן אבחון מוקדם וחומרי הסברה ספציפיים לכל מחלת סרטן. כל חומרי ההסברה ניתנים בחינם לכל דורש.

שולה זק: "חשוב שחולי הסרטן המחלימים ובני משפחותיהם יידעו שיש להם כתובת. אני קוראת להם לבוא ולקבל את הסיוע לו הם זקוקים. אנחנו נעניק להם אוזן קשבת אמפטיה, סימפטיה, ייעוץ, הכוונה וסיוע ככל שניתן. אני רוצה שכל חולה, מחלים, או בני משפחותיהם ידעו כי יש להם כתובת בעיר".

שיערך הארוך נערה

במקביל נפתח בימים אלה קמפיין בו מבקשים מהציבור לתרום שיער עבור ילדים חולי סרטן. שתי בנות העיר, טל (12) ושי (10) אבוטבול, החליטו לעשות מעשה ולוותר על שיערן הארוך למען ילדים אחרים שזקוקים לכך. מאחורי החלטתן קיים סיפור אישי שקירב אותן למטרה: סבא שלהן נפטר מהמחלה לפני שש שנים והבנות עדיין כואבות את מותו.

"בזמן שסיפרו אותן הן בכו" מספרת האם צילה. "בגיל הזה למראה החיצוני יש משמעות גדולה. היה לבנותי שיער ארוך ושופע שתרם לתדמית שלהן, אך הן החליטו לתרום בגדול למי שצריך את זה". טל סיפרה שהבכי היה מהתרגשות ולא בגלל איבוד השיער: "כיף לדעת שאתה נותן משהו למישהו שאין לו. אני מרגישה סיפוק וגאווה" 

(צילום: באדיבות המשפחה)

כתבות נוספות